Sivu 1/4

Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskustelu

ViestiLähetetty: 07.11.2013 18:36
Kirjoittaja pokeMonniac
Tervehdys kilpailullisen pelaamisen ystävät, tässä aiheessa voit spekuloida nykyistä metagamea, tulevaa metagamea tai mitä tahansa kilpailulliseen skeneen liittyvää 6.generaatiossa.

Tässä lyhyt katsaus uudistuksiin ja muihin tärkeisiin 6.geneä koskeviin uudistuksiin/asioihin.

Mega evoluutiot

6. generaatio toi tullessaan monille vanhoille Pokemoneille niin sanotut "Mega evoluutiot". Tässä tärkeimmät tiedot koskien Mega-evoluutiota
- Mega-evoluutio on evoluutio, joka tapahtuu taistelun aikana ja siihen tarvitaan ns. Mega-kivi (vertaa Arceus-platet). Kun Pokemon on kokenut Mega-evoluution se palaa takaisin normaalimuotoonsa taistelun jälkeen eikä se voi tapahtua ennen taistelun loputtua.
- Jokaisessa tiimissä voi olla vain yksi Mega evoluutio. Jos kahdella Pokemonilla on hallussaan Mega-kivet vain toinen voi Mega-evolvoitua, vaikka toinen Mega-pokemon olisi jo pökertynyt.
- Mega-evoluutioiden base statsit kohoavat Mega-evoluution myötä (yleensä BST+100) ja yleensä myös Pokemonin ability vaihtuu.
- Mega-evoluutio voi valita tapahtuvan (ei ole kuitenkaan Pakko käyttää mega-evoluutiota) sen vuoron alussa, kun Mega-Pokemon tekee ensimmäisen liikkeensä. Attack, Defense, SpAttack ja SpDefense statsien muutos tulee voimaan heti, speed statin muutos vasta seuraavalla vuorolla (myös Prankster ability aktivoituu vasta toisella vuorolla).
- Mega-evoluutio kiviä ei voi poistaa Mega-pokemoneilta liikkeillä kuten Thief, Switcheroo tai Trick, riippumatta siitä onko Pokemon mega-evolvoitunut vai ei.
- Lista Mega-evoluutioista (mahdollisesti myös Latios ja Latias omaavat Mega-evoluution)

Tyyppi muutokset

6.generaatiossa tapahtui useita tyyppi muutoksia, joista lista tässä:
- Fairy tyyppi esiteltiin. Tämän tyypin omaa moni vanha Pokemon (Clefable, Azumarill, Mawile, Togekiss, jne.) sekä moni uusi Pokemon (Slurpuff, Florges, Xerneas, jne.).
- Fairy tyyppi resistaa: Fight, Dark, Bug. Fairy tyyppi on Immuuni: Dragon. Fairy tyyppi on heikko: Steel, Poison
- Fairy tyyppi on super-effective: Dragon, Dark, Fighting, Fairy tyyppi on not very-effective: Steel, Fire, Poison
- Ghost ja Dark tyypit iskevät Steel tyyppiin neutral damagella
- Ghost tyypit ovat immuuneja kaikille Trapping abilityille tai iskuille
- Electric tyypit ovat immuuneja paralyzed statukselle
- Grass tyypit ovat immuuneja "powder" iskuille kuten Sleep powder, Spore, Stun spore.

Uudet Pokemonit

- Lista uusista pokemoneista löytyy esim. täältä. Lisäksi myöhemmin on todennäköisesti tulossa 3 legendaarista Pokemonia, joista ei tällä hetkellä ole paljoa tietoa.

Muita muutoksia

- Sää-abilityt (Drizzle, Drought, etc.) käyttäytyvät samoin kuin kyseistä säätä aiheuttavat iskut (Rain Dance, Sunny Day, etc.) eli kestävät vain 5-8 vuoroa.
- Monet elementaali-iskut ovat menettäneet voimaansa (Ice beam, Flamethrower, Thunderbolt, etc.)
- Useita muita muutoksia: Hidden power on aina 60 BP, Knock off on 65 BP (ja saa 1.5x boostin, jos vastustajalla hold item, joka ei ole mega-kivi), Defog poistaa entry hazardit molemmilta puolilta (SR, Spikes, etc.), Uusi entry hazard joka laskee speediä (sticky web). Lisää tietoa löytyy esim. täältä

Pokebank

- Pokebankin avulla voi siirtää Pokemoneja vanhoista peleistä nykyisiin peleihin. Julkaisu on 27.12.2013.
- Pokebank on ainoa tapa saada Pokemonit kuten: Raticate, Milotic, Jellicent ja kaikki vanhat legendaariset pl. Mewtwo, Zapdos, Articuno ja Moltres.

Eri metagamet
- Pokemon xy peleissä voi taistella rankattuja matseja randomeiden kanssa PSS:n Battle Spotissa (tarvitaan rekisteröityminen pokemon-gl.com sivustolle ja peli kasetin rekisteröiminen). Vaihtoehtoina on: Single (3vs3 OU), Double (4vs4 OU?), Triple (6vs6 OU?), Rotation (3vs3 OU?) ja Special (3vs3 Uber?)
- Pokemon xy peleissä voi taistella kavereiden tai ohikulkijoiden kanssa. Vaihtoehtoina single (6vs6), double (6vs6?), triple (6vs6?), rotation (6vs6). Sääntöinä mahdollista käyttää: Normal Rules (Ei rajoituksia, Kaikki Pokemonit asetetaan levelille 50), Flat rules (Item clause, Species clause, ei "speciaali" Pokemoneja), No restrictions (Ei rajoituksia. Ei auto-levelöintiä) ja lisäksi on mahdollisuus käyttää Handicap modea. (Päivittelen sitten mitä nuo tarkoittaa, kunhan selvitän joskus)
- Pokemon Showdow simulaattorissa voi pelata OU, Uber, LC, Double (6vs6) metagameja (sekä nykyistä metagamea että tulevaa Pokebank metagamea).

Yleiset tierlistat
- Uberit (smogon): Mewtwo, Xerneas, Yveltal, Blaziken (14.11)
- Uberit (nintendo): Mewtwo, Xerneas, Yvelta, Zygarde
- OU/UU/RU/NU (smogon): ei vielä määritelty

Päätesanat, keskustelun aloitus

En jaksa nyt kirjoittaa enempää aloituspostiin, joten saatan päivitellä sitä myöhemmin, kun mieleen juolahtaa asioita tai tulee korjattavaa/päivitettävää. Yritän kuitenkin pitää aloituspostin mahdollisimman neutraalina ja olla ottamatta kantaa mahdollisiin "kuumiin perunoihin".

Keskustelun alkuun saattamiseksi ehdotan keskustelua Mega-muodoista (toki muustakin saa keskustella, jos siltä tuntuu).
Tässä mahdollisia topicceja:
-1) Mitkä ovat parhaimmat mega-evoluutiot ja miksi (sovitaan, ettei keskitytä ulkonäköön tässä topicissa vaan kilpailullisiin valtteihin). Olisiko joissakin mielestäsi esim. Uber ainesta ja miksi?
-2) Mitkä Pokemonit saivat parhaimman parannuksen Mega-evoluution myötä
-3) Mitkä ovat huonoimmat mega-evoluutiot
-4) Jaa mielipiteesi käyttämistäsi Mega-evoluutioista: mitä odotit megalta? kuinka käytännössä kävi? millaista settiä suosittelet? millaista settiä et suosittele?

Kehotan kirjoittajia myös perustelemaan mielipiteensä hyvin. Jos olet esim. käyttänyt Mega-Garchompia älä sano, että: "Mega-Garchomp on ihan surqee", vaan jotain tämän suuntaista: "Mega-Garchompin kiitettävän Bulkyn ja Attackin tuomat hyödyt valuvat hukkaan speedin menetyksessä. Nyt Garchompini on entistä alttiimpi monille muille Dragoneille, kuten Salamence, Hydreigon ja lisäksi leftoversin/life orbin puutteen takia menetän hieman selviytyvyyttä/iskuvoimaa"

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 07.11.2013 19:39
Kirjoittaja frost
Olen kyllä itse sitä mieltä, että Scolipede tulee nousemaan tierlistoissa. Speed boost, poisontyypin buffi ja suurempi attack stat antavat sille mahdollisuuden toimia baton passerina, (toxic)spikejen heittäjänä tai ihan vain sweepperinä, kunhan saa tarvittavat iskut pokebankin jälkeen.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 07.11.2013 20:10
Kirjoittaja Waker
Hmm. Mahtaakohan noita pokebank-moveja voida breedata, noin yleisellä tasolla ._.?

Mega evoluutioista eniten minua kiehtoo Kangaskhan, power up punch kun on damagea tekevä swords dance kyseisellä orjalla.

Hauskaa tuokin kuinka Zygarde on OU, eikä edes mikään järin kummoinen.

E: Kiinnostaisi myös tietää, toimiiko rapid spin/defog sticky webiin. Jos sitä ei saa pois kirvelläkään niin lienee suosittu Smeargle-seteissä.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 07.11.2013 22:20
Kirjoittaja pokeMonniac
Smogonin foorumeilta poimin, että Rapid Spinnin pitäisi poistaa sticky web, joten eiköhän Defog myöskin sen poista.

Itse olen tuota Kangaskhania testaillut noissa ingame instituuteissa ja aika pahis kyllä ollut. Tämmöistä settiä käyttänyt

Mega Kangaskhan Adamant nature
EVs: 252 atk, 252 speed, 4 HP
- Fake out
- Return
- Sucker punch
- Power up punch

Olen jättänyt EQ:n pois, joka vähän heikentää steel ja rock pokeja vastaan, mutta nekin yleensä kaatuvat power-up punch + return kombolla. Tämän kanssa olen pelannut anti-ghost pokea (Drapion) sekä anti-fighting pokea (Talonflame) Khanin heikkouksia paikkaamaan ja ihan ok streakeja tullut. Battle testissä tuli Master rank (6000+, ei yhtään pokea faintannut) ja khani taisi vetää alas kaikki paitsi 2 pokea ja noin arviolta sanoisin, että 90% battle maisonin tiimeistä on kaatunut pelkällä Khanilla.

Muutaman kerran tullut myös Khani vastustajilla vastaan. Yleisin setti taitaa olla Return, Sucker punch, Power up punch ja vikaan slottiin joko Fake Out tai EQ. On kyllä ollut yksi vaarallisimmista megoista. Skarmorikin ottaa n. 46-54% damaa power up punchin jälkeen returnista. Parhaimpia countereita tälle on ghost tyypit WilloWispillä (ellei Khanilla ole Crunchia), erityisesti ground immuunit ghostit ja myös Prankster Ghostit (MegaBanette, Sableye) saavat tehtyä Khanista melko vaarattomalla priority Will o Wispillä. Myös Skarmory pystyy whirlwindaamaan Khanin pois, muttei sekään kyllä monta kertaa power up punchiin tule sisään. Sucker Punchin ansiosta revenge killaaminen choice scarfereilla tai esim. Scizorilla ei välttämättä onnistu. Paras revenge killer Khanille on kenties Talonflame, joka nopeampana saa tehtyä joko Brave Birdin tai Acrobaticsin, jolla saa tehtyä paljon lämää.

Yhtenä Khanin heikkoutena pidän itse myös Normal tyypitystä. Tämän ansiosta ei ole kyllä kuin yksi heikkous, mutta ei ole myöskään kuin yksi resisti (Ghost), jonka takia Khania ei voi switchiä niin helposti sisään. Tosin 105/100/100 defensejen ansiosta Khanin OHKOmiseen tarvitaan Choice Specs Hydreigonin (Modest) Draco Meteor, joten Khanin saaminen alas yhdellä iskulla ei ole todellakaan helppo homma. Kaiken kaikkiaan pidän Khania tällä hetkellä kyllä yhdestä potentiaalisimmista Megoista ja parannus normimuotoon on kyllä erittäin merkittävä. Itse uskon, että Khanilla on hyvät mahdollisuudet nousta OU tieriin, mutta muutamien puutteidensa takia en usko, että se on Uber potentiaalia.

^ Zygarde kommentiin. Ihmettelitkö kenties, minkä takia Zygarde on noissa wifi matseissa banneissa. Itse olen kyllä samaa mieltä, ettei Zygardella vaikuta olevan Uber potentiaalia, ellei sille myöhemmin tule sitten jotain uutta muotoa, joka nostaa potentiaalia.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 07.11.2013 22:25
Kirjoittaja Silver
Varmistan RS poistaa SW kentältä.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 07.11.2013 22:38
Kirjoittaja Waker
Returnin käyttö on hieman hämmentänyt minua. Voisiko joku valaista, miten se happiness vai miksikä sitä kutsutaankaan säilyy orjalla? Tämän lisäksi siihen taisi olla joku checker jossain? Jostain syystä ei ole ollut tarvetta koko movelle pelin sisäisesti joten en tiedä.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 07.11.2013 23:06
Kirjoittaja pokeMonniac
Waker kirjoitti:Returnin käyttö on hieman hämmentänyt minua. Voisiko joku valaista, miten se happiness vai miksikä sitä kutsutaankaan säilyy orjalla? Tämän lisäksi siihen taisi olla joku checker jossain? Jostain syystä ei ole ollut tarvetta koko movelle pelin sisäisesti joten en tiedä.


Happiness laskee, jos Poke fainttaa taistelussa (käsittääkseni wi-fi, battle maison, etc. matseissa ei laske). Yksi tapa katsoa onko happiness täysillä on antaa silla EV alennus marjoja ja jos lukee jotain tyyliin :"attack lowered, but the happiness couldn't raise anymore" tietää, että se on täysillä. Mutta jos treenaa ihan lvl1 poksusta lvl50 poksusta, niin kyllä pitäisi olla happiness täysillä.

Re: XY-wifiturnaus

ViestiLähetetty: 08.11.2013 01:51
Kirjoittaja Waker
pikanoob kirjoitti:
Pitäydytään smogonin bannilistaan. Se on virallisin mitä tällä hetkellä on käytössä.
Mielestäni olisi tyhmää bannia vain pari mevoa, kukaan ei ole maininnut esimerkiksi mega mawilea (base 105 atk ja huge power) tai kangaskhania parental bondilla..

Lisäksi kiinnostuneille jätän tähän replayn jonka voi ladata (vastastustajalla sekä gengar että blaziken), taitaa olla vielä joku foorumilainen tuossa, toivottavasti et ota pahaksesi
KNRG-WWWW-WWW2-K4XT

(Nettiin kytkettynä vs. recorderilla voi katsoa muiden jakamia ottelunauhoituksia, search by code)


No sanotaan että se Gengar on siitä typerä että on pakko pelata jotain counteria. Mawile ja Kangaskhan eivät mielestäni ole niin ilkeitä ottaen huomioon että joka teamissa on tosiaan tuo mega evo slot.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 08.11.2013 01:52
Kirjoittaja pikanoob
XY:ssä iv-breedaus ja ev-treenaus helpottui niin saakelisti, saa nähdä miten käy kun pokebankilla saa tuotua savvatut poket, jatkuuko tämä breedaus boomi. (Kun puhutaan kilpailullisesta ottelemisesta, niin legal hacksit on varmaan ihan ok)

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 08.11.2013 03:25
Kirjoittaja Waker
pikanoob kirjoitti:XY:ssä iv-breedaus ja ev-treenaus helpottui niin saakelisti, saa nähdä miten käy kun pokebankilla saa tuotua savvatut poket, jatkuuko tämä breedaus boomi. (Kun puhutaan kilpailullisesta ottelemisesta, niin legal hacksit on varmaan ihan ok)

Itselleni eivät koskaan olleet. Ennen käytettiin sitten vaan saakelisti enemmän aikaa orjien hankkimiseen.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 08.11.2013 12:41
Kirjoittaja pokeMonniac
Tässäpä hauska setti ehdotus Slurpuffille

Slurpuff @ Sitrus Berry
Nature: Adamant
Ability: Unburden
EVt: 244 HP, 68 speed, loput attack (lvl. 50 jako)
(Enemmällä speedillä voi outspeediä enemmän porukkaa, mutta setuppaus on sitten vaikeampaa)
- Belly Drum
- Play Rough
- Cotton Guard / Return
- Wish / Thief

244 HP antaa 188 HP, jonka ansiosta Sitrus berry aktivoituu Belly Drummin jälkeen. 68 speed EV:n antaa speediä 101 eli outrunnii base 130 speed Poket unburdenin jälkeen. Tavoitteena tehdä Belly Drum Pokemonia vastaan, joka ei pysty tekemään Puffille kuin max 75% damagea, jolloin on turvallista tehdä Belly Drum kuolematta. Cotton Guard/Wish kombinaatiolla mahdollista setuppia helpommin erityisesti hitaampia fyysisiä Pokeja vastaan ja vaikeuttaa fyysisten revenge killereiden toimintaa. Return/Thief kombolla on mahdollista iskeä kovempaa Poison/Fire pokeja vastaan sekä trollata heikompi defensisiä vastustajia varastamalla item Thiefillä. Muita liikevaihtoehtoja voisi olla esim. Aromatheraphy/Copycat/Safeguard (ei oikein mitään järkevää noiden lisäksi).

Itse testaillut tätä battle maisonissa ja toiminut yllättävän hyvin (vaikka joskus tullut failattua, kun käytin 252 EVtä HP:ssa eikä unburden aktivoitunut) Cotton Guard/Wish kombolla. Suurimmat esteet setin toiminnalle on bulkyt steel/poison tyypit, jotka resistaavat STAB iskua sekä omaavat SE iskun, jolla iskeä takaisin. Setin paras counter on todennäköisesti Skarmory, joka pystyy phazeemaan pois (mutta häviää kyllä, jos muu tiimi delannut eikä voi whirlwindata) sekä muut Steel tyypit erityisesti Speciaali puolen steel STABin omaavat. Myös Venusaur/Tentacruel on aika solidi vastaus Puffille.

Tässä hieman vertailua Azumarilliin. Azumarillilla vähän paremmat defenset (100/80/80 vs 82/86/75), jos ei huomioida Cotton Guardia. Azumarill pystyy iskemään Steel-tyyppejä paremmin Water Stabillaan sekä omaa priority iskun Aqua Jetin muodossa. Slurpuffin etuna on kyky outspeedia lähes kaikki ei choice-scarferit ja Cotton Guard. Azumarilin etuna on Priority Aqua Jetin muodossa, kovempi attack ja hieman paremmat defenset. Yleisesti ottaen sanoisin Azumarillin olevan hieman turvallisempi vaihtoehto, mutta Slurpuffkin on vaarallinen ja pystyy yllättämään fairyihin varautumattoman tiimin. Veikkaan, että tulee olemaan varteenotettava Poksu ainakin alemmissa Tiereissa.

Edit: Lisätestailun tuloksena tuoli huomattua, että jos varastaa uuden itemin Thiefillä myös Unburdenin antaman speed boosti katoaa tehden siitä turhahkon iskun lähes kaikkea muuta kuin kenties Bronzongia, Metagrossia tai Trevenantia vastaan.

Edit2: Pari damage calculaatiota, joilla saa jonkinlaista kuvaa mitä vastaan setuppiminen onnistuu. HP:ta otuksella on 188 HP ja Belly Drummin + Sitrus Berryn jälkeen HP:ta jää 141.Fyysisellä puolella 100 BP STAB isku LO:n kanssa ja 119 base statilla ja neutral naturella => max damage = 140 => setuppaus tätä heikompaa Pokea vastaan onnistuu aina ellei haxia. Esimerkiksi Jolly Mega Garchomp tekee damagea max 141 eli todennäköisyys, että setup onnistuu tätä vastaan on 15/16, jos ei huomioida crittiä. Toisena esimerkkinä Scizorin CB technician bullet punch Cotton Guardin jälkeen tekee max 49% damaa ja kahden Cotton Guardin jälkeen max 32% damaa. Speciaali puolella 90 BP STAB isku LO:n kanssa ja 118 base statilla ja neutral naturella => max damage 140 => setup onnistuu aina. 90 BP STAB isku ilman attack boost itemia ja 170 base spAttack => max damage 141 eli setup onnistuu lähes aina.

Re: XY-wifiturnaus

ViestiLähetetty: 08.11.2013 12:54
Kirjoittaja Zhaituki
Mega Mawile on liian hidas ollakseen liian paha uhka, helppo counteroida esim. Garchompilla tai vastaavalla nopealla jolla on earthquake.

Aegislashikin on varsin helppo counteroida, ottaen huomioon että King's shield estää vain damage hyökkäykset. Ei statuseja tai vastaavaa.
Taunt on hieno asia.


Voin itse sanoa että monesti olen jo ingame tiimilläkin ilman omia aegislashejani counteroinut jopa kilpailullisilla seteillä olevia Aegislasheja.

Re: XY-wifiturnaus

ViestiLähetetty: 09.11.2013 00:25
Kirjoittaja Innokas pelaaja
Zhaituki kirjoitti:Mega Mawile on liian hidas ollakseen liian paha uhka, helppo counteroida esim. Garchompilla tai vastaavalla nopealla jolla on earthquake.


Olettaakseni SD:llä boostattu MMawilen priority Sucker Punch kyllä melko todennäköisesti OHKO:aa Garchompin (etenkin mikäli edes joitain hazardeja kentällä), joten Garchomp ei minusta ole mitenkään optimaalinen counter, jos se tulee aktiiviseksi Mawilen ollessa jo kentällä.

Zhaituki kirjoitti:Aegislashikin on varsin helppo counteroida, ottaen huomioon että King's shield estää vain damage hyökkäykset. Ei statuseja tai vastaavaa.
Taunt on hieno asia.


En sanoisi että se on ihan noin yksinkertaista. Aegislash pakottaa ajatuspeliin. Jos luulet, että Aegislashin pelaaja käyttää King's Shieldiä, hän saattaakin tehdä jotain aivan muuta koska olettaa sinun luulevan hänen käyttävän Kingäs Shieldiä. Tämän prediktion häviäminen ja esim. Tauntin käyttäminen väärään kohtaan saattaa jopa maksaa sinulle yhden poken.

Re: XY-wifiturnaus

ViestiLähetetty: 09.11.2013 07:39
Kirjoittaja Zhaituki
Innokas pelaaja kirjoitti:Olettaakseni SD:llä boostattu MMawilen priority Sucker Punch kyllä melko todennäköisesti OHKO:aa Garchompin (etenkin mikäli edes joitain hazardeja kentällä), joten Garchomp ei minusta ole mitenkään optimaalinen counter, jos se tulee aktiiviseksi Mawilen ollessa jo kentällä.



En sanoisi että se on ihan noin yksinkertaista. Aegislash pakottaa ajatuspeliin. Jos luulet, että Aegislashin pelaaja käyttää King's Shieldiä, hän saattaakin tehdä jotain aivan muuta koska olettaa sinun luulevan hänen käyttävän Kingäs Shieldiä. Tämän prediktion häviäminen ja esim. Tauntin käyttäminen väärään kohtaan saattaa jopa maksaa sinulle yhden poken.


MMawilellakin voi Sucker Punchilla väärin predictoiminen maksaa MMawilen itsessään.


Sanoittaisko että prediktointi kyky nyky metassa on vielä tärkeämpää kuin aiemmin, niin olen todennut.

Re: XY-wifiturnaus

ViestiLähetetty: 09.11.2013 14:45
Kirjoittaja Waker
Innokas pelaaja kirjoitti:En sanoisi että se on ihan noin yksinkertaista. Aegislash pakottaa ajatuspeliin. Jos luulet, että Aegislashin pelaaja käyttää King's Shieldiä, hän saattaakin tehdä jotain aivan muuta koska olettaa sinun luulevan hänen käyttävän Kingäs Shieldiä. Tämän prediktion häviäminen ja esim. Tauntin käyttäminen väärään kohtaan saattaa jopa maksaa sinulle yhden poken.


Tästä syystä Aegislash voisi olla bannissa, en tiedä tuleeko se olemaan. 50-50 tilanne kaiken aikaa. Ei ole mukavaa heittää noppaa koko ajan jos tietää pelaavansa ajattelukykyistä pelaajaa vastaan.

Zhaituki kirjoitti:
MMawilellakin voi Sucker Punchilla väärin predictoiminen maksaa MMawilen itsessään.


Tämä on hieman eri. Mawilen on monesti PAKKO käyttää sucker punch joka tapauksessa jos ei pysty ottamaan hittiä.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 09.11.2013 15:00
Kirjoittaja Mewstor
Siirsin tänne viestejä, mutta postausjärjestyksen takia aloitusviesti on vaihtunut. Koitan korjata. Älkää hermostuko.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 10.11.2013 20:03
Kirjoittaja Zhaituki
Waker kirjoitti:Mega Gengarilla on naurettavat defenset ja vielä naurettavampi HP, ja kun otetaan huomioon että mega evolven tekeminen vie vuoron jolloinka vastapuoli voi vaihtaa pokemoniaan luultavaan shadow sneakkaajaan (joka on muuten hyvä move) ei gengarilla ole paljoa sanottavaa. Tyypitys ei ole myöskään paras mahdollinen, joskin fairyn poison weak on hyvä plussa. Mm. Mawile on täysi seinä koko orjalle. Toki uudestaan peliin tuotuna abilityllä on enemmän väliä, mutta kun Gengar tosiaan ei voi ensi kertaa peliin tullessaan seisauttaa vastapuolta paikoilleen, ei abilitykään ole kovin hyvä. Turhaa mega-slotin tuhlausta imo, kun saman homman voi hoitaa chandelurella. En tiedä onko kynttelikön dream world ability vielä pelattavissa tosin. Jos on niin GG.

Ja se spatk base on korkea. Countereita on vaan liikaa.

Se juttu mikä imo Mega Gengarista tekee uberin on Substitute/Perish Song/Protect combinaatio. Tuohon combinaatioon ei ole varsinaista counteria paitsi shadow sneak orja. Se kykenee kyllä perish song stallilla tappamaan kaiken muun oikein käytettynä.


Niin... ja pitää kans sekin ottaa huomioon että mega evoluutio pysyy jos switchaa mega evo pokemonin pois ja tuo myöhemmin takaisin.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 10.11.2013 20:04
Kirjoittaja Waker
Zhaituki kirjoitti:
Waker kirjoitti:Mega Gengarilla on naurettavat defenset ja vielä naurettavampi HP, ja kun otetaan huomioon että mega evolven tekeminen vie vuoron jolloinka vastapuoli voi vaihtaa pokemoniaan luultavaan shadow sneakkaajaan (joka on muuten hyvä move) ei gengarilla ole paljoa sanottavaa. Tyypitys ei ole myöskään paras mahdollinen, joskin fairyn poison weak on hyvä plussa. Mm. Mawile on täysi seinä koko orjalle. Toki uudestaan peliin tuotuna abilityllä on enemmän väliä, mutta kun Gengar tosiaan ei voi ensi kertaa peliin tullessaan seisauttaa vastapuolta paikoilleen, ei abilitykään ole kovin hyvä. Turhaa mega-slotin tuhlausta imo, kun saman homman voi hoitaa chandelurella. En tiedä onko kynttelikön dream world ability vielä pelattavissa tosin. Jos on niin GG.

Ja se spatk base on korkea. Countereita on vaan liikaa.

Se juttu mikä imo Mega Gengarista tekee uberin on Substitute/Perish Song/Protect combinaatio. Tuohon combinaatioon ei ole varsinaista counteria paitsi shadow sneak orja. Se kykenee kyllä perish song stallilla tappamaan kaiken muun oikein käytettynä.


Niin... ja pitää kans sekin ottaa huomioon että mega evoluutio pysyy jos switchaa mega evo pokemonin pois ja tuo myöhemmin takaisin.

Tuo lienee totta. Eräs counter tosin on Ditto (pakottaa molemmat heittämään henkensä). Tämän lisäksi Pursuit olisi myös "counter" (tosin se orja kyllä heittää henkensä). Aegislashia pelataan kuitenkin sen verran että ei varmasti tunnu mukavalta Gengarille.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 10.11.2013 20:07
Kirjoittaja Mewtwolover
Siirsin copypastettamalla(muuten niitä ei voinut siirtää) ennen varsinaista aloitusviestiä olleet viestit tähän loppuun.

Re: Gen VI (XY) kilpailullinen metagame, setti, jne. keskust

ViestiLähetetty: 10.11.2013 20:08
Kirjoittaja frost
Ditto ei kyllä varsinaisesti counteroi MGengaria, sillä Shadow Tag ei vangitse Ghost-tyypin pokeja.