Lamput sammuu

Alueella tiedotetaan tulevista turnauksista ja keskustellaan jo käydyistä turnauksista mm. turnausraporttien muodossa.

Valvojat: R0xu, Play! Pokémon -järjestäjät

Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja badganondorf » 06.12.2011 02:48

Outoa kirjoittaa näin pitkästä aikaa suomeksi. Minulla oli aikomus kirjoittaa tuomarin raportti Poron Stateista, mutta en kirjoittanut koska
a) Pelasin Zeldan läpi
b) Turnauksessa ei tapahtunut mitään tuomarin näkökulmasta
c) Olin kiireinen blogin kanssa

Noh, hyvin nukutun yön (ja päivän) jälkeen on hyvä alkaa kirjoittaa raporttia kun asiat ovat vielä tuoreessa mielessä. Aloitin kirjoittamaan tätä raporttia 10 illalla, joten saa nähdä milloin saan tämän valmiiksi. Syy näin myöhäiseen aikatauluun oli se, että kirjoitin raportin ensiksi blogiini ja ajastin sen julkaisun.

Alkuviikko


Olin saapunut Vaasasta Espooseen jo yli viikko sitten ja kämpin koko viikon Annilla. Poron statet menivät erittäin sujuvasti ja nopeasti, mutta olin hieman surullinen metagamen tilasta kun suurin osa peleistä meni johonkin muuhun kuin pelitaitoihin. Sunnuntaina kuitenkin onneksi oli vielä suurta ja mahtavaa viihdettä illalla kun kävimme Annin ja Julian kanssa katsomassa uusimman Twilightin Tennispalatsissa. Mielipiteeni elokuvasta…Ei ole painokelpoista.


Olin kuitenkin onnellinen, että minulla oli ässä hihassa TurkuTukholman viikonloppua varten. Kun kuulin, että Chandelure oli voittanut Hollannissa, olin huolissani, että sen hyvyys huomattaisiin ennen kuin ehdin itse sillä pelata, joten päätin pelata Chandelurea jo TurkuTukholma vklo:na. Soitin jo sunnuntaina Matille ja kysyin löytyisikö heiltä kyseinen pakka lainaan (itse kun en omista yhtään korttia NV:sta). Matti lupasi, että pakka löytyy, joten sain sieluuni rauhan koko seuraavan viikon ajaksi.

Viikko meni pelatessa Zeldaa aika HC:sti. Maanantai ja tiistai menivät komeroituessa Zeldan kanssa ja keskiviikkona Isto pyysi pelaamaan Pokémonia (uskoomattonttaa). Isto halusi testata Chandelurea, joka kyllä kävi minulle, sillä ilman pelitestaamista ei ollut mitään käryä miten pakka toimi. Testasimme yhteensä 4 peliä, 2 Reshia ja 2 Zekromia vastaan, joka johti siihen, että miten vain pelasimme, Chandelure voitti joka pelin. Vaikka Chandelurella tekisi virheitä, se näytti voittavan suuren osan peleistä. Olin vakuuttunut sen hyvyydestä.

En siis ollut itse ”keksinyt” pakkaa, vaan olin Eye on Japan kontaktini - Yuki-sanin- kanssa keskustellut pakasta monen mailin verran. Hän oli antanut listan tiimikaverinsa listan ja sanonut ”uskon ja tiedän, että pystyt tekemään tästä pakasta paremman”. Heittelin sitten hänelle ideoita pakan kehittämisestä, joihin hän kommentoi parhaansa mukaan. Näiden mailien perusteella rakensin oman listani, jonka voi löytää blogistani.

Keskiviikko

Keskiviikkona menimme jälleen Annin ja Julian kanssa shoppailemaan ja syömään ja saimme uskomattomat alekupongit Chicos’iin, jotka täytyy muistaa käyttää. Illalla menimme vielä Annille, jossa pelasin Annille toiseksi ahdistavimman Skyward Swordin kohdan läpi ja katselimme foorumia ja sovittiin, että sovitaan ECC järjestelyt perjantaina.

Loppuviikko

Loppuviikko meni jälleen Zeldaa pelatessa ja torstaina pääsin vihdoin hurjan pelin läpi. Jos jotain pitää pelistä sanoa, niin sanoisin, että se on vähän kuin Super Mario Galaxy 2. Yliarvostettu kriitikoiden keskuudessa, mutta ei huono peli. Skyward Swordin metacritic score on muistaakseni jotain 95 ja jotkut lehdet tituleeraisivat sen parhaaksi Zelda peliksi koskaan – paremmaksi kuin Ocarina of Time. Ensimmäinen Zelda kokemukseni oli WindWaker, joten itselläni ei edes ole erityistä tunnesidettä Ocarina of Timea kohtaan ja silti en pysty allekirjoittamaan tuota väitettä. OoT on tarinaltaan, juoneltaan, käänteiltä ja side questeiltaan jotain sellaista, että en ymmärrä miten sellaista on voitu edes luoda vuonna 1998. Vaikka uudet konsolit ovat teknillisesti aivan jotain eri tasoa kuin 13 vuotta sitten, hyvää käsikirjoitusta ei voi korvata edes tehoilla tai grafiikoilla. Skyward Sword on hyvä peli, mutta ei paras Zelda missään nimessä.

Kun olin Zeldasta päässyt yli, kävin vielä perjantaina hakemassa kaikki kortit Istolta, jonka jälkeen menimme Annin kanssa kauppaan. Olimme päättäneet mennä Julialle yöksi, sillä Pohjois-Haagan bussit menivät huomattavasti järkevämmin kuin Otaniemen bussit rautatieasemalle. (Junahan siis lähti kello vähän yli 7 aamulla Pasilasta). Haimme vielä kaupasta vähän hesemättöä, sillä kukaan ei ollut syönyt juuri mitään koko päivänä. Hesessä kuitenkin kesti ruuan saaminen aivan järjettömän kauan ja melkein huolestuimme, että vaihtoaika ei riitä bussikortilla. Itseäni ei olisi napannut maksaa 7 euroa yhdestä bussimatkasta (HSL ftw..).

Julialla söimme hesemätöt, jotka olivat kivasti viilentyneet 40 minuutin matkan varrella ja Megahampurilainen oli aika jäätävän oloinen koostumukseltaan. Hoidimme (tai Anni hoiti : ( ) ECC-matkan järjestelyt, jotka lyömme tämän viikon aikana. Ostimme myös junaliput ja kysyin Miskalta onko häneltä N:ia lainaan. Jouduinkin siis soittamaan Matiuksella, jonka puhelimesta Seppo vastasi, jotta saisin Miskan kiinni – näin Hyvinkään liigassa. Sain myös vihdoin Eye on Japan part 2:n lähestulkoon valmiiksi kun sain Yuki-sanin e-mailin vihdoin käännettyä. Seuraavan Eye on Japanin julkaisu on venynyt jo vähän liiankin pitkälle, joten olen onnellinen, että saan sen todennäköisesti vihdoin tällä viikolla julkaistua. Se on kuitenkin elintärkeä osa blogiani kansainvälisyydestä puhuttaessa.

Lauantai 3.12.2011


Yö venyi vähän turhan pitkäksi ja pian huomasinkin, että kello oli jo 6 ja Anni kömpi lattialta ylös. Yöunet olivat jääneet kokonaan saamatta, mutta eihän se haittaa kun eihän Pokémonia tarvitse osata pelata enää – eihän?

Lyllersimme bussipysäkille ja ulkona oli harvinaisen kylmä. Talvitakkini oli Vaasassa, joten toivoin, ettei lämpötila olisi Tukholmassa ainakaan yhtään sen kylmempi kuin Suomessa. Ehdimme hyvissä ajoin asemalle, josta löysimme Miskan, Matiuksen ja Samppa123:n. Sain Samppa123:lta N:t lainaan, kiitoksia erittäin paljon.

Junamatka meni lagisessa olotilassa ja yritin nukkua, mutta ei siitä mitään tullut vaikka en ollut yöllä nukkunut silmäystäkään. En edes muista mitä junassa tein, kuuntelimme varmaan Annin kanssa musiikkia soittimestani.

Lähdimme porukkamme kanssa, johon myös Lahden porukka oli liittynyt asemalta kohti turnauspaikkaa. Menimme lautan läheiseen Valintataloon stallaamaan, jotta emme joutuisi jäätymään turnauspaikan oven ulkopuolella.

Turnauspaikalle mentyämme Marika tuli minuutilleen oikeaan aikaan ja pääsimme sisälle lämpimään. Lagasin vähän lisää turnauspaikalla ja aloin tekemään pakkalistaa vasta kun Matti tuli lainapakkansa kanssa. Menin rekisteröitymään hyvissä ajoin ja lagasin vielä vähän lisää turnauksen alkuun saakka.

Pakkanani siis toimi Chandelure/Vileplume/Dodrio, jonka listan löydät blogistani. Turnaus alkoi aikataulussa.


1. kierros Aapo Antikainen (Tyranitar Prime/Mandibuzz/Zoroark)


En ollut aikaisemmin pelannut kyseistä herraa vastaan muistaakseni ja toivon, että muistin nimen oikein. Ilmeeni oli näkemisen arvoinen kun en tiennyt mitä tulee vastaan ja kaverilla kääntyy aktivisena Zorua ja Larvitar. Sitten kun Lullaby lyllertää vielä peliin totesin, että Pokémon jumalat ovat minua vastaan kun saan heti turnauksen alkuun puhtaan dark pakan vastaani. Noh, onneksi alkuni oli aivan tyydyttävä ja Aapolla oli ongelmia energian saannin kanssa. Tämä hidasti periaatteessa hänen peliään liian monta vuoroa ja kun sain trainerlukon peliin, sai hän vain yhden Tyranitar peliin. Aloin laittamaan Cursed Shadowia Tyranitariin penkillä ja lopulta kun se tuli eteen, sain sen confuseen, josta tuli tails. Burnista tuli vielä tails, joka johti Tyranitarin kuolemiseen. Hän ei nostanut yhtään energiaa loppupelin aikana ja pyyhin Chandelureilla loppupelin aikaa pöytää.
1-0

Peli oli yllättävän nopeasti ohi vaikka tuntui, että se kesti ikuisuuden. Yritin mennä saamaan unta, mutta jollain tuntui olevan koko ajan jotain asiaa.

2. kierros Markus Mannila (Gothitelle/Reuniclus)

Kun katsoin alkukäteni, en ollut tyytyväinen. Kädessäni ei ollut nostoa, mutta kädessäni oli T2 Chandelure. Onneksi sain aloittaa ja näinkin alussa 2 Gothitaa – ilmeeni muuttui heti valoisammaksi. Markus ei nostanut yhtään supporteria (paitsi tod näk- Twinseja, joiden aktivoimista vältin ja molemmat hänen Gothitansa, jossain vuorolla 4 Chandeluren abilityn tarkalla spreadaamisella, koska hän ei nostanut mitään ilman Twinsien aktivoitumista.
2-0


3. kierros Henrik Laihanen (Zekrom/Tornadus/Pachirisu/Shaymin)

Game uhkaili, että donkkaa kun oli aikaisemmatkin pelit voittanut donkkeihin. Heitimme aloitusheiton, sain aloittaa ja totesin, että voitin pelin, koska hän ei donkkaakaan. 7 vuoron päästä ennustukseni oli toteutunut.
3-0

Peli ei kestänyt kauaa ja oli ruokatauko. Lempiosa turnaustani. Toisaalta nyt oli aikaa koittaa nukkua. Oloni oli suhteellisen sekava, sillä lähestyin maagista 24 tunnin valvomisen rajaa, jonka jälkeen olo kuulemma helpottaisi. Noh, yritin saada edes silmäyksen unta ja juuri kun tuntui, että olisin voinut nukahtaa, seuraava kierros alkoi, mehhh…

4. kierros Zenja (Zekrom/Tornadus/Eelektrik/Rocky Helmet)

Ökääkään vastaan en ollut turnauksessa aiemmin pelannut. Pelin ensimmäisestä vuorosta lähtien Ökä näytti olevan asennoitunut jo tappioon ja heikohko alku yhdistettynä tähän asenteeseen ja T2 Plumeeni sinetöi pelin suhteellisen nopeasti. En muista, monta prizea Ökä nosti pelin aikana kun Black Belt Reshiramikin iski vain itseensä Confusella.
4-0

5. kierros Tapio virtanen (Typhlosion Prime/Reshiram)


Halusin päästä pelaamaan kunnolla Tyypisreshiä vastaan ja toiveeseeni vastattiin tässä ottelussa. Tapsalla ja minulla oli molemmilla Supporteriton alku, mutta Tapsa taisi saada 2 vuoroa aikaisemmin Supporterin sitten kun sai. Jäin huomattavasti pelissä jälkeen ja pelin sinetöi se kun en nostanut 6 kortin Tropical Beachista ainoatakaan Supporteria (kaikki Twinsit vielä pakassa). Tapsa pelasi match-upin oikein ja tuli discimaan Rescue enut Chandelurelta juuri silloin kuin piti. Hän ei antanut minulle mitään mahdollisuutta comebackiin.
4-1

6. kierros Ville Välimäki (Zekrom/Eelektrik/Tornadus/Rocky Helmet)

Ajattelin, että olisin ollut turvassa 4-0 tuloksen takia, mutta tietenkin sain downerpairingin tähän väliin tuhoamaan prosenttejani. Tämä peli oli todennäköisesti viikonlopun huonoin allekirjoittaneelta, sillä en tehnyt etukäteen minkäännäköistä pelistrategiaa vaan menin koko ajan näppituntumalla ja sen mukaan mitä nostan. Chandeluressa on se hienous, että Zekromin tapaisia pakkoja vastaan käsikirjoitus pitää olla valmiina 5 vuoroa aina etukäteen, mikäli alkusi ei ole ylihyvä. Pelasin liian hetkessä ja koska nosto-momentum ei ollut puolellani taisin saada vain jotain 3 prizea pelin aikana.
4-2


Olin lähinnä pettynyt itseeni ja pelisuoritukseeni vaikka en yhtään suoranaista pelivirhettä löytänyt edellämainitusta pelistä. Olin todennäköisesti pelannut koko pelin tasaisen huonosti. Olin myös vihainen itselleni, sillä en ollut varma, että olisinko jatkossa downer pairingin takia. Onnekseni kuitenkin jokainen vastustajani oli pelannut erittäin hyvän turnauksen ja 3 heistä oli topeissa. Olinkin korkein 4-2 ja pääsin 5. jatkoon. Olin onnellinen, sillä olin henkisesti valmistautunut jo Amarilloon lähtöön.


Top8 Markus Mannila (Gothitelle/Reuniclus)

1. Ottelu


Tämä oli täysi toisinta swissipelistä. Sain T2 Chandeluren, jonka abilityn ja Jirachin yhdistelmällä tapoin 3 pokemonia jollain vuorolla 5 jälleen aktivoimatta hänen Twinsejaan ja tappamalla hänen nostonsa kokonaan.
1-0 (5-2)

2. Ottelu

Tämä peli oli aivan eri tasoa kuin äskeinen ja aikaisempien pelien helppouden takia sorruin yksinkertaisiin ja tyhmiin pelivirheisiin. Peliä ei auttanut kun Markus heitti 3 Deleting Glare headsia putkeen Gothoritallaan ja kädestä ladatut enut eivät ihan riitä tämän counteroimiseen. Olin aivan hukassa pelisuunnitelmani kanssa jälleen kerran ja tyydyin siihen, että kokeilen levittää damagea siihen pisteeseen, että saan yllätettyä Reunicluksen Cursed Glaren ja Jirachin combolla. Tämä onnistui ja Reuniclusten kuoltua kävelin loppupokemonien läpi.
2-0(6-2)

En tiedä oliko syynä olemattomat yöunet vai pelien puuttuminen viimeisen 1½kk ajalta, mutta tämä turnaus oli ehdottomasti huonointa Pokémonin pelaamista allekirjoittaneelta pitkään aikaan. Onneksi pakan imbaus korvasi puutteet pelitaidoissa.

Top4 Ökä (Reshiram/Typhlosion)

Ottelu 1. ja Ottelu 2.


Minulla ei ole mitään muistikuvaa otteluista. Muistan vain kun Ökä kävelee pöytään ja näyttää valmiiksi luovuttaneelta. Ottelut menivätkin lähinnä Ökän röllätessä ja hänen asenteestaan paistoi molempien ottelujen läpi tietynlainen ”häviin kummiskin Esalle” – asenne. Ei näin.
2-0 (8-2)

Katsoin jännityksellä hurjaa ReshiPlosion vs. ZekromEelektrik ”mirroria”, josta näkin pelin voittajan 9 vuoroa ennen ottelun päättymistä,. Onko näissä Digimonmirroreissa oikeasti mitään järkeä? Mielestäni ei. 9 vuoron päästä Kekkonen voitti yhdellä prizella ja olin suuresti yllättynyt…

Finaali Tuomas Kekkonen (Zekrom/Eelektrik/Tornadus/Rocky Helmet)

1. Ottelu


Kekkosella oli sama pakka kuin Villellä ja en tiennyt edelleenkään mikä meni aiemmin vikaan. Nostoni oli yhtä hirveää kuin Villeä vastaan ja vaikka minulla oli pelisuunnitelma, ei se niillä nostoilla merkinnyt mitään. Tajusin kuitenkin, että kyseessä oli finaali ja rauhoitin itseni ja pakotin itseni keskittymään. Mietinkin varmaan kauemmin kuin koskaan siirtojani ja mietin monesti 4-5 vuoroakin etukäteen. Peliä oli varmasti huvittava katsoa kun Kekkonen röllää koko ajan ja itse kökötän hiljaa, sillä jouduin kuluttamaan kaiken energiani peliin keskittymiseen. Pelin käännekohta oli tilanne, jossa toin Lampentin iskulla Eelektrikin eteen, joka ei onnistunut pakenemaan samaisella vuorolla. Tiesin, että Lampentin isku oli Last Resort ja mikäli Kekkonen olisi onnistunut pakenemaan Eelektrikilla heti iskun jälkeen olisin scoopannut automaattisesti. Pieni toivon liekki kuitenkin eli kun sain 30 ilmaista damagea spredattua seuraavalla vuorolla kun Eelektrik lyllertää edessä. Spreadin jälleen damagea ja jouduin miettimään jokaisen damagen kympilleen, että pystyisin voittamaan vielä pelin (annoin 3 prizea eteen, ennen kuin pystyin tekemään mitään). Peli oli jälleen käännekohdassa ja kun Chandelureni oli kuollut Kekkosella oli enää yksi prize jäljellä kun itselläni oli 4. Toin jälleen Lampentin iskemään Luring Lightia Eelektrikiin. Tiesin, että seuraava vuoro ratkaisisi koko pelin. Kekkonen käyttää Sagen tai Juniperin ja olin huolestunut, sillä tiesin, että Kekkonen hakee DCE:ta pakastaan. Näin kuitenkin hänen ilmeestään, ettei sitä noussut. Oloni oli helpottunut. Kekkonen liittää hitaasti energian Eelektrikilleen, joka osoittautui sähko energiaksi. Henkäisin syvään, kierrätin kaksi Chandelurea edessä abilityjen kanssa ja annoin vuoron. Kekkonen iskee 80 Chandelureeni. Spreadaan viimeiset damaget tappaen Tornaduksen, liitän energian ja nostan loput 3 prizea. GG.
1-0

2. Ottelu


Olin niin helpottunut, että jotenkin toivoin, että pääsisin nyt helpommalla. Noh, näin pääsi käymään. Sain lähes täydellisen alun ja edes parissa ottelussa toistunut ”pelaan Plumen ennen commaria” – moka ei pilannut pelisuunnitelmaa. Annoin 2 prizea eteen kuten kuuluu ja aloitin ajelemisen. En tiedä, miten katsojat/Kekkonen koki ottelun, mutta itselleni tämä ottelu ei ollut ollenkaan jännittävä. Kun pääsin iskemään ”vain” prizen takaa-ajoo asemasta näin jo mitä tuleman pitää.
2-0 (10-2)


Olin siis vihdoin palannut voittojen tielle. Turnauksessa oli kaikkea, mitä pitäisi – evotuksia, huonoja alkuja, mutta mikä tärkeintä – hyviä pelejä. Mielestäni formaatti on monipuolisempi ja mielenkiintoisempi kuin koskaan HGSS-on formaatissa ja toivon, että peli kehittyy samaan suuntaan tulevien settien myötä. Tämä siis poislukien Digimon mirrorit, jotka ovat aviokuolleisuuden perikuva.

Turnauksen jälkeen lähdimme porukka suunnistamaan Amarilloa kohti. Turnaus loppui hyvissä ajoin, joten meille ei tulisi kiire. Noh, Amarillo oli buukattu täyteen (joka olisi pitänyt muistaa), joten kävimme 4 muussa ravintolassa, jotka nekin olivat kaikki ihan täynnä. Päädyimme siis (rumpujen pärinää) Hesburgeriin. Pelkkä ajatuskin Mega-ateriasta yökötti. Päädyinkin siis syömään Mega-aterian.

Hesestä menimme satamaan bussilla, jossa pääsimme pian laivaan. Saimme kuitenkin vielä hieman draamaa aikaiseksi kun Jounin porukalla oli varaus jotain feilannut ja asutimme vielä Iriksen ja Jounin hyttiimme. Laivalla ei juuri tapahtunut mitään muuta ja kävimmekin vain Tax Freessa vähän pyörimässä. Kaikki pysyivät vesiselvinä ja vähitellen +30 tunnin unettomuus otti vallan ja sammuin hyttiin jossain 1 aikaan. En herännyt yöllä edes siihen kun Iris ja Jouni rymysivät hyttiin ja takaisin.


Tukholma 4.12.2011

Aamulla minua lähinnä nauratti. En ollut koskaan ollut niin virkeä laivalla herätessäni. Olin energinen ja valmiina turnausta varten. Menimme laivalta tuttuun mäkkäriin, jonne oli jälleen minuutilleen samaan aikaan kuin joka vuosi iskenyt Tsunami. Menimme ihan oma-aloitteisesti alas syömään ison porukkame kanssa, josta työntekijä tuli häätämään meitä (kuten aina ennenkin). No luonnollisesti emme liikahtaneet mihinkään, sillä porukkamme oli niin iso.

Mäkkäristä porukka alkoi hitaasti valua portaittain kohti Dragon’s Lairia ja en ymmärtänyt ihmisiä, jotka lähtivät 25 minuuttia aikaisemmin kuin meidän porukkamme. Ehkä he kaipasivat raikasta ulkoilmaa ja seisomista Dragon’s Lairin ovien ulkpuolella. Kun saavuimme Dragon’s Lairille viimeisin, jouduimme joka tapauksessa vielä odottamaan 15 minuuttia suljettujen ovien takana… Olisin todennäköisesti jäätynyt paikoilleni, jos olisin lähtenyt ensimmäisen aallon mukana.

Pääsin deckcheckista ykkösellä läpi - olihan kyseessä Matin, ei minun suojani ja päätin siis pelata samaa pakkaa. Ainoa muutos pakkaan oli PONT:n tilalle Switch, koska pelkäsin Spinarakeja, joita ei onneksi näkynyt vielä Turussa, vaikka oletin, että näkyisi. Turnaus alkoi erittäin hyvissä ajoin ja huomasin, että meillähän on vaikka kuinka ja paljon aikaa pelata turnausta. Masterissa oli 3 ruotsalaista ja 21 suomalaista, gg.

1. kierros Tony Packalén (Klingklang/Vileplume/Cobalion/Victini)

Molempien alut olivat hitaahkot, mutta molemmat saivat silti set-upia hitaasti, mutta varmasti. En tajunnut ajoissa, että Pakkiksen pakka pelaa Vileplumea, joten etsin Oddisheja penkille turhaan. Set-upini oli kuitenkin sen verran nopeampi kuin Pakkiksen, että en joutunut uhraamaan kuin yhden Oddishin ja senkin middle-gamessa, sillä halusin penkkitilaa lisää. Tapoin Victinin Cursed Shadowilla ja Pakkiksen pakka käytännössä kaatui siihen heti. Toinen Victini kun oli prizeissa. Kerran Kilinklang onnistui OHKO:amaan tuplaheadsilla täysladatun Chandeluren, mutta se ei juuri tuottanut päänvaivaa, sillä 2. Chandelure oli jo lähes hyökkäysvalmiina penkillä.
1-0


2. kierros Jouni Lehtinen (6-corners w/Spinarak)

Miska oli uhonnut, että 6-cornersilla on hyvä match-up Chandelurea vastaan. En voinut olla kuin eri mieltä. Tähän yhdistettynä se, että aloitan pelin, Lehtis unohtaa käyttää supporterin T1 ja saan T2 Chandeluren ja Vileplumeen peliin niin gg.
2-0

3. kierros Ville Välimäki (Zekrom/Tornadus/Eelektrik/Rocky Helmet)


Sanoin pelin alussa Villelle, että hävisin todennäköisesti eilisen pelin vain omiin evotuksiini ja keskittymisen puutteeseen. Tästäkään pelistä ei tullut juuri mitään, koska Villen alku ei ollut nopea ja jouduin vain odottamaan siihen asti, että hän ottaa ensimmäisen prizen, jotta saan Twinseilla Chandeluret pyörimään miten haluan. Peli oli aika nopeasti jälleen ohi, koska Ville ei saanut tarvittavaa prize etumatkaa.
3-0

Ruokatauko, jee. Onnistuin nukahtamaan pöydälle, mutta minut herätettiin joidenkin tarpeettomien kysymysten takia, göö. No, onneksi 4. kierros alkoi melkein heti tämän jälkeen.


4. kierros (Zekrom/Eelektrik/Tornadus/Rocky Helmet)

Olisinkohan ollut vain niin horroksessa juuri herättyäni, että en siksi muista, mitään matsista.
4-0

Tiesin, että olin jatkossa ja en juuri stressanut viimeisestä pelistäni. Ainut vaikea match-up turnauksessa tulisi olemaan Zenjan pelaama Electrode/Kyurem/Cobalion, jolla on teoriassa erittäin hyvä match-up Blisseytöntä Chandelure pakkaa vastaan.

5. kierros Zenja Ilichko (Cobalion/Kyurem/Electrode)

Kaikkea ei vain voi theorymonittaa näin se on. Tässä ottelussa huomasin sen kuinka tärkeää oikeasti pelitestaaminen ja pelaaminen on, jos haluaa voittaa turnauksen. Pelasin match-upin kaavamaisesti. Vileplumea kehiin, ja blaablaa. Lopulta huomasin, että Plume on vain tiellä. Pelasin pelin loppuun asti, jotta saisin maksimioppimisen mahdollisia tulevia otteluita vastaan, vaikka tajusin heti kun pelasin Plumen peliin, että häviän pelin. Kiitin Zenjaa pelistä ja totesin, että tämä oli erittäin tärkeä peli minulle henkilökohtaisesti.
4-1

Tiesin, että olisin jatkossa ja, että en pääsisi Zenjaa vastaan. Katson vierestä kun Kumis miettii liian monimutkaisesti Jounia vastaan ja Jouni vetää jumalatopdeckit yhden kortit N:sta, voittaen pelin. En muista, milloin olisin viimeksi nähnyt pokemon pelin menevän noin karkeaan pelivirheeseen.

Top4 Jouni Lehtinen (6-corners w/ Spinarak)

1. Ottelu


Noh, Spinarak oli uhka ensimmäisessä pelissä , joten minun piti olla varovainen Plumeni kanssa. Sain onneksi erittäin hyvän alun ja aikaisen prizen. Peli meni aika pitkälti niin kuin tämän match-upin pitikin mennä ja kun Jouni flippaa vielä Confuse tailsin ensimmäisestä Confuse flipistään oli scoopin paikka.
1-0 (5-1)

2. Ottelu

Spinarakista ei tarvinnut huolehtia, sillä aikaan mennessä peliä ei laskettaisi ilman 3 prizea. Alkuni oli kuitenkin karmea, Jounilla tähän mennessä paras alku ja kun Jouni aloitti vielä pelin olin suurissa ongelmissa. Onnistuin nostamaan vielä N:sta suurimmat schaisset koskaan ja ihmettelin mitä tapahtuu. Lopulta sain Twinsin käyttöön ja totesin, että pystyn tehdä comebackin. Paitsi, että 2 Lampentiani oli prizeissa, joten en voisi tehdä enää yhtään mitään. Katselin vielä pelin loppuun ja yritin nostaa Lampenteja prizeista, siinä kuitenkaan onnistumatta.
1-1 (5-2)

3. Ottelu

Spinarak uhka oli taas erittäin real. Etenkin kun sain T2 Plumen. Tässä tein taas klassisen Plume Communication mokan kun olin liian innostunut hyvästä alustani. Tämän idioottimaisen virheen takia jouduin viemään pelin flippiin ”jee”, joka sitten osoittautui edukseni. Jouni flippasi pelin ratkaisevan confusen väärin ja voitin pelin käytännössä siihen paikkaan. Eniten otteluissa ehkä ärsytti se, että pelien olisi pitänyt mennä 2-0, mutta erinäisten minusta riippumattomien ja riippuvien asioiden takia se menikin 2-1 ratketen flippiin – en voinut olla kuin tyytymätön.
2-1 (6-2)

Shoppailuporukka oli kohta lähdössä ja toivoin, etteivät he lähtisi seikkailemaan ilman minua, koska tiesin, ettei finaalit tulisi kestämään kovin kauaa – lopputuloksesta riippumatta.

Finaali Zenja Ilichko (Cobalion/Kyurem/Electrode)


1. Ottelu

Olin luonut pelistrategian edellisen tappion perusteella ja päätin hylätä Plumen kokonaan ottelua varten. Tämä osoittautui erittäin menestyksekkääksi strategiassa, sillä pakan liikkuvuus ja varmuus oli aivan eri tasoa ilman trainer lukkoa. Nauroin myös, kuinka hyvin Switch toimi pakan strategiaa tukien ilman trainerlukkoa näinkin oudossa match-upissa. Sain 2 Chandelurea ja Dodrion pyörimään yllättävän nopeasti ja vaikka Zenja heitteli aika hyvin kolikkoja headseiksi onnistuin silti saamaan pahimmat Kyuremit spreadimista pois. Tämän jälkeen Cobat lähtivät Abilityjen saattamana pois.

1-0 (7-2)

2. Ottelu

Molemmilla oli heikohkot alut, mutta itselläni oli vielä heikompi. Jäin jälkeen kuitenkaan saamatta Twinseja aktivoitua, sillä Glaciate teki tuhojaan. Yritin jotenkin pysyä pelissä mukana, mutta Glaciatet ja suht onnistuneet Energymitet eivät jättäneet minun alulleni kauheasti sanottavaa. Jäin maantiejyrän alle.

1-1 (7-3)

3. Ottelu

Aikaa oli vaikka muille jakaa, joten en ollut huolestunut siitä. Olin kuitenkin suht huolestunut alkukädestäni, joka oli supporteriton, mutta muuten hyvä. Sain onneksi 2 mulligan korttia, joista 2. nostin Sagen. Nostoni olisi siis taattu todennäköisesti loppupeliä varten. Tässä ottelussa kaipasin CFF Litwickia, joka olisi auttanut järjettömästi. Zenjan alku oli kuitenkin pelkkää Cobalionia ja energiaa, joten sain set-upata rauhassa 4 vuorossa 2 Chandelurea pyörimään ympyrää kentällä. Sain myös hyvin Tropical Beachista oikealla hetkellä 6 korttia, joka antoi varmuuden pelin toimimiseen loppupelin ajaksi. Peli kesti ja kesti, koska Zenjan Pokémonit olivat niin iso HP:sia, mutta todennäköiseti kumpikin tiesi, mitä tulevan pitää jo noin vuorolla 3. Voitin pelin.

2-1 (8-3)


Kaksi turnausta, kaksi voittoa. Olin erittäin tyytyväinen, ei kai muuta olisikaan voinut toivoa. Evoomisistani huolimatta, olin saanut hyviä pelejä alleni ja pelaaminen oli oikeasti hauskaa. Finaaliottelut olivat ehkä yhdet miellyttävimmistä koko HGSS-on formaatin aikana. En muista oikeasti, millon olisin joutunut muuttamaan pelistrategiaani kuten juuri tuossa Chandelure vs. Coba match-upissa. Todennäköisesti viime kerta oli joskus 2-3 vuotta sitten – viime formaatissa sitä ei varmasti tapahtunut.

Sain turnauksesta paljon arvokasta kokemusta ja lisää mietittävää blogiani varten. Nautin pelaamisesta todennäköisesti viimeksi näin paljon viime vuoden ECC:ssa, kun olin löytänyt itselleni sopivan pakan, jolla täytyi myös pelata eikä autopilotoida.

Turnauksen jälkeen lähdimme niiden ihmisten kanssa, ketä paikalla oli vielä jäljellä (eikä ollut lähtenyt shoppailemaan) kohti Satamaa. Itselläni oli niin karmea nälkä, että halusin syömään, joten päädyimme takaisin mäkkäriin. Tilasin (rumpujen pärinää) Big Macin. Oli todennäköisesti shokki lukea, etten tilannut Mega-ateriaa. Noh, tämän ravintopitoisen illallisen jälkeen lähdimme lyllertämään jälleen satamaan.

Satamassa nuokuin kunnes loput porukasta saapuivat paikalle, jonka jälkeen nuokuin vähän lisää. Pääsimme laivaan 1½ tunnin odottelun jälkeen ja menimme heti hyttiin, josta menimme Tax Freen kautta syömään, koska Anni ei ollut syönyt mitään koko päivän aikana (mod. aamiainen). Menimme kahdestaan Annin kanssa hakemaan punnittavaa ruokaa ja itse otin tavallisesti muusia ja lihapullia. On uskomatonta kuinka roskamätön jälkeen kotiruuan tapainen ruoka maistuu erittäin hyvältä.

Syödessämme Minna ja Julia löysivät meidät ja päättivät myös syödä, vaikka olivat kaiketi ravintolassa syöneet jo aikaisemminkin. Jäimme sitten istumaan pöydän ääreen ja juttelimme niitä näitä. Yksinäisiä sieluja pyöri pöydämme luokse aina vähän väliä kun ensin Ville käy kysymässä, missä muut ovat ja tästä n. 20 minuuttia SP tulee kysymään samaa. En tiedä kauan juttelimme pöydän ääressä, kunnes itse iso komppania saapui pelaamaan jokalaivaista pokeri ja mahjong pelejään viereisiin pöytiin. En edes tiedä huomasivatko kaikki, että istuimme viereisessä pöydässä, sillä Jouni ei ollut ainakaan meitä rekisteröinyt.

Kävimme vielä Fun Clubilla Ville viikingeillä ja baarimikon ilme oli näkemisen arvoinen kun tilasin kaksi Ville Viikinkiä. Siiderivalas ahdisteli ryhmämme alfauroksia, ja erityisesti Kekkonen oli päässyt hänen suureen suosioonsa. Kumis ja Kekkonen jatkoivat Fun Clubin sulkeuduttua Discoon kun muut painuivat hytteihinsä.

Hytissä Anni nukahti melkein heti, mutta itse taisin lagata jälleen 4 asti hereillä kunnes Kekkonen saapui hyttiin vielä ihan elossa ja menimme kaikki nukkumaan. Lopulta alkoikin väsyttää ja pelkäsinkin jo seuraavan aamun herätystä.


Maanantai 5.12.2011


Heräsimme, keräsimme kamat aivan väsyneinä ja mietimme jaksammeko rushia junaan. Emme jaksaneet ja vaikka Matius yritti rushia, ei hän ehtinyt, sillä laiva oli myöhässä. Lagasimme siis satamassa kunnes menimme toiseen junaan, jossa onnistuin nukahtamaan ja Helsinkiin saavuttuamme kaikki paikkani olivat aivan puutuneet.

Tänään kirjoitin tämäniltaisen blogientryn sekä tämän raportin. Nukuin myös päiväunet, sillä yöunet olivat jääneet vähälle.





Turnaus ja koko reissu oli erittäin onnistunut lukuun ottamatta risteilyosuutta, joka oli hieman tylsempi kuin aikaisempina vuosina. Turnaukset ovat jotenkin muuttuneet rauhallisemmiksi myös ajan myötä, joka toisaalta mielestäni on erittäin miellyttävää. Sain vain 6 CP pojoa Byejärjestelmää varten, sillä joku on kehittänyt huonon systeemin… Olin kuitenkin erittäin onnellinen, että osaan vielä voittaa ja että taitoni ovat vain lievästi ruosteessa.

Tulen toivottavasti osallistumaan kaikkiin tuleviin Citareihin ja ehkä opin pelaamaan jälleen entisellä tasollani. Toivon myös, että ECC-reissusta tulisi vähintään yhtä mahtava kuin viimeksi ja parempi kuin tästä TurkuTukholmasta. Huomenna/ylihuomenna Vaasaan, jossa pitää viimeistellä koulujutut ja sitten voikin siirtyä tänne etelään kuukaudeksi.



Plussat ja miinukset:

+ Skyward Sword
+ Sain kämppiä Annilla
+ Tupla turnausvoitto
+ Muka-rogue pakka
+ Yuki-san
+ Matti pakan lainasta
+ Samppa123 N:ien lainasta
+ Julia N:n lainasta ja kielellisestä avusta
+ Minna oli paljo kivempi kuin muistin, lol
+ Sinulle kun luit raporttini ja luet blogiani
+ Suklaata laivalta, omnom
+ Mega-ateria
+ Big Mac
+ Ei lunta/loskaschaissea
+ Voitin Team-Kekkosen
+ Ei kiirettä laivaan
+ Malk järjesti turnaukset


- Omat evotukset ja niistä johtuneet flipit
- Twilight – huhhuh
- Skyward Sword olisi voinut olla parempi
- Vähän ruotsalaisia turnauksessa
- Shoppausporukka feidasi minut turnauksen aikana
- Miska droppasi, koska halusi naisten kanssa shoppaamaan
- Laivalla ei pärissyt paitsi Kumis
- Ei vieläkään yhtään korttia NV:ta
- Vain 6 CP
- Rapsa venyi näin myöhään


Kiitoksia lukemisesta ja kommenttia saa heittää kuten blogiinkin. En jaksanut läpilukea joten ajatuskatkoksia ja kirjoitsuvirheitä on varmasti.
http://www.thedeckout.com - Maailman paras Pokémon TCG-blogi(ni)

Mewtwolover kirjoitti:Pistin kännykkääni jo muistuksen 12.8.(MM-kisat päättyvät 11.8.) kohdalle noiden (Esan) oikkien poistosta.
Avatar
badganondorf
 
Viestit: 832
Liittynyt: 04.10.2010 09:52

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Hero » 06.12.2011 03:04

(Rumpujen pärinää) Hyvä ensimmäinen rapsa tänä kautena.
Kuva
Avatar
Hero
 
Viestit: 1678
Liittynyt: 01.11.2010 01:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Tonu » 06.12.2011 12:47

^ Eka rapsa oli jostain BR:stä kait.

Btw Esa, sun mainitsemas Lullaby = Vullaby. HB tupla voitostas. :3
Turnauskausi 2010-2011:
68-43 [111 peliä] (61,26% W)
Pelatut turnaukset: 18 (4 BR, 8 CC, 5 STP, 1 SM)
Top-Cuttaukset: 5/18
[päivitetty 8.5.2011]
Avatar
Tonu
Helsingin keskustan liigavastaava
 
Viestit: 542
Liittynyt: 31.10.2010 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Juusto » 06.12.2011 13:36

Turhan esamainen rapsa makuuni, mutta gratz.
En jäänyt hyttiin nukkumaan la-su -yönä, koska lattialla oli tuhottoman kylmä, jäi hivenen yöunet väliin. Supporterin (Collectorin) käteen jättäminen ei johtunut unohtamisesta - unohdin sen sijaan annettuani vuoron, että mitä olin tekemässä (= Idea oli hakea hämis dekistä ja katsoa, onko se Switch prizeissa.
Avatar
Juusto
 
Viestit: 478
Liittynyt: 02.11.2010 00:34

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Mint Nature » 06.12.2011 15:13

Esa me ei pelattu swisseissä vasta topcutissa.... pelasit jotain muuta vastaan. Ja topcut peleistä ei mulla sellasta asennetta ollu mut on se vaan niin hiton kiva pelaa kun käsi on black belta ja loput on trainereita.
Eli semmoset typot sun rapsasta tällä kertaa
Valloitamme Mailman Kahvi kupilla.xp
Spoiler:
ökääh
Avatar
Mint Nature
Järvenpään Liiga-Leader
 
Viestit: 219
Liittynyt: 01.11.2010 16:23

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja JayEm » 06.12.2011 15:38

Hahaa kolmas poni postaamassa :3
Gratzit hyvästä menestyksestä kattokruunulla, itsellänihän oli se Blissey-versio joka ei sitten niin hyvin pärjännyt Tukholmassa...
Avatar
JayEm
 
Viestit: 851
Liittynyt: 05.10.2010 10:14
Paikkakunta: Jyväskylä
(: I used to be a league leader, but then I forgot how

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja McKettu » 06.12.2011 23:32

Parhaimmat onnittelut tuplasta!
Avatar
McKettu
 
Viestit: 86
Liittynyt: 22.10.2010 10:04

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja badganondorf » 07.12.2011 00:49

Hero: Kiitoskiitos ja tosiaan taisi olla toinen kauden raportti, hmh. En edes itse muista.

Tonu: Joo Lullaby tais olla vain kauhee typo. Tuon generaatio 5. Pokémonin nimen jopa osaan! Kiitoksia onnitteluista blogiin ja rapsaan.

Lehtis: Lol, jaa luulin, että kun sanoit nähneesi Switchin sekoittaessani pakkaani, meinasi se ensimmäistä vuoroani. Täytyy sitten kirjoittaa Hero-tyyliin ensi rapsa kun ei Esa-tyyli kelpaa. Sitä odotellessa!

Mint: Nojaa, jotenkin se näytti siltä silmiini jo ennen pelin alkua, mutta olen ollut aiemminki väärässä! Raportista huomasi erittäin pitkälti sen, etten ollut nukkunut, sillä pari mustaa aukkoa molemmissa turnauksissa, kun olin ihan varma ja olen vieläkin että pelasin sinua vastaan Swississa xD Ehkä rapsojen tarkkuuskin paranee kunhan nukkuisin ensiksi.

Jayem: Joo Blissey versiolla on omat buginsa, etenkin juuri tässä Suomen metagamessa. Itse mietin Blisseya, mutta juuri tuo tila < varmuus ja Yuki-sanonin kanssa keskustelu ajoi minut pois Blissey version kokeilemisesta.

McKettu: Kiitoksia erittäin paljon pakan lainasta, ilman teitä voitto ei olisi ollut mahdollinen!
http://www.thedeckout.com - Maailman paras Pokémon TCG-blogi(ni)

Mewtwolover kirjoitti:Pistin kännykkääni jo muistuksen 12.8.(MM-kisat päättyvät 11.8.) kohdalle noiden (Esan) oikkien poistosta.
Avatar
badganondorf
 
Viestit: 832
Liittynyt: 04.10.2010 09:52

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja aono » 07.12.2011 02:20

HB tublista. Hieman petyin kun et kumpanakaan päivänä pyytänyt promo kynttilöitä tai NV:tä lainaan (vaikka sanoin jo ennen poron turnausta, että voin lainaa sulle NV lappuja ;__;), mutta etpä nähtävästi niitä tarvinnutkaan loppujenlopuksi. Ehkä sitten ensi kerralla uskaltaudut kysyä minulta lappuja... xD
Avatar
aono
 
Viestit: 253
Liittynyt: 01.11.2010 01:04

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Mint Nature » 07.12.2011 08:51

Siis mä pelasin rundilla 4 Tapsaa vastaan ja katoin vieressä sun ja gamen peliä... Joten kun pelasin siinä vieressä niin taidat muistaa siks väärin. Koita sit nukkuu seuraavaan kerran kun kirjotat rapsaa.
Valloitamme Mailman Kahvi kupilla.xp
Spoiler:
ökääh
Avatar
Mint Nature
Järvenpään Liiga-Leader
 
Viestit: 219
Liittynyt: 01.11.2010 16:23

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Roseanni » 07.12.2011 14:51

Jee Esa onnea, oot paras! <3 lol.
Hyvä rapsa vaikka hieman buginen olikin... :D
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Shadow Lugia » 07.12.2011 17:05

Onnee tuplavoitosta. Hyvin kyl pelasit mitä kerkesin kattoon sun pelejä kun vieressi istuin, on se kynttilä vaan hieno pakka.

Btw saanko mun Lampentin joskus takasin xP?
So, I Herd U Liek Mudkipzz?
Waihtola
Regigigas ;______; <3
Avatar
Shadow Lugia
 
Viestit: 559
Liittynyt: 01.11.2010 15:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja badganondorf » 07.12.2011 22:55

En enää koskaan kirjoita raporttia, jos olen nukkunut yöllä 0h, huhhuh, mitä sekoilua koko rapsan kirjoittaminen.

Ja Shadow Lugia tosiaan, olisi pitänyt tuokin laittaa plussiin, mutta arvaapa vaan muistinko koko juttua...
http://www.thedeckout.com - Maailman paras Pokémon TCG-blogi(ni)

Mewtwolover kirjoitti:Pistin kännykkääni jo muistuksen 12.8.(MM-kisat päättyvät 11.8.) kohdalle noiden (Esan) oikkien poistosta.
Avatar
badganondorf
 
Viestit: 832
Liittynyt: 04.10.2010 09:52

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja R0xu » 07.12.2011 23:06

Oli joo jännää katsoa Kattokruunun top pelei.

Siisti tuplaget, onnittelut
Kuva
Avatar
R0xu
 
Viestit: 1078
Liittynyt: 01.11.2010 01:01

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Luffy McAnkka » 08.12.2011 00:03

Onnittelut, seuraavaksi sun kynttilät varmaan kaataa Poron ja Espoon CC:t, jos pelaat niissä. Hienoa että Suomen metagameen tuli uusi kova pakka, joka on vaihteeksi Stage.
Kumpi on parempi, Skyward Sword vai Ocarina of Time? Ite kallistun SS:n suuntaan.
Tasoloikkaa suoneen.
Avatar
Luffy McAnkka
 
Viestit: 260
Liittynyt: 01.11.2010 12:08
Paikkakunta: Ankkalinna

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja badganondorf » 08.12.2011 00:59

Roxu: Kiitos kiitos.

Luffy McAnkka: Joo pelaan Espoossa ja Porossa, mutta saa nähdä pelaanko kynttilöitä - mirrorit kun eivät kauheasti kutkuta mielihyvähermojani. Kuten raportissani sanoin niin OoT:in puolelle on pakko kallistua, sillä kummiskin täytyy verrata pelin syvyyttä sen ajan tehoihin. Skyward Swordista puuttuu oikeasti syvä tarina, paljon oikeasti luovia sivutarinoita etc. Itselleni SS oli huonoin kotikonsoli Zelda-kokemus, jonka olen kokenut. Huonoin oli tietenkin PH, mutta se nyt kuuluu muutenkin eri kastiin.
http://www.thedeckout.com - Maailman paras Pokémon TCG-blogi(ni)

Mewtwolover kirjoitti:Pistin kännykkääni jo muistuksen 12.8.(MM-kisat päättyvät 11.8.) kohdalle noiden (Esan) oikkien poistosta.
Avatar
badganondorf
 
Viestit: 832
Liittynyt: 04.10.2010 09:52

Re: Lamput sammuu

ViestiKirjoittaja Flyffel » 08.12.2011 01:47

Ei tuo raportti minusta vaikuta kovin sekavalle. :o Mielenkiintoista oli tosin huomata miten jätit suurempiakin asioita kertomatta enkkuversiossa mutta selostit kuitenkin pelit paremmin siinä (afaicr, en lukenut tänään noita). Onnittelen nyt tässä samalla tuplavoitosta kun kerran kommentoinkin. :3
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41


Paluu Turnaustiedotteet ja -keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron