Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

Keskustele uusista pakoista, uusista korteista ja uusista korttisarjoista. Mitä uutta sarja tuo pelaamiseen?
Alue sisältää kattavat suomenkieliset perussäännöt

Valvoja: R0xu

Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja badganondorf » 01.11.2012 02:11

Lähtökohtana topicille ja elämän suurille kysymyksille:

http://pkmn.foorumi.eu/viewtopic.php?f=45&p=67057#p67056
http://pkmn.foorumi.eu/viewtopic.php?f=23&t=2308&p=67028#p67011

Ja tämän vuoden Battle Roadien pelaajamäärät, joista Espoo onnistui pääsemään 12 pelaajaan, jota mikään turnaus ei ole pystynyt tekemään ainakaan viimeiseen 5-6 vuoteen. Itse peli ja formaatti on kilpailullisen pelaajan kannalta aivan karmeassa kunnossa. Tämä luonnollisesti vähentää vanhojen kilpailullisten pelaajien kiinnostusta peliä kohden. Mutta toisin kuin USA:ssa, tämä pelin tuuripainotteisuus ei Suomessa ole tuottanut uusia pelaajia vaan vanhat lopettavat ja uusia pelaajia tulee 1 jokaista 10 epäaktivoitunutta pelaajaa kohden.

Yllä mainitut asiat ovat siis faktoja. Topicin tarkoitus onkin kysyä, että mikä ihme saa teidät motivoitumaan pelaamaan ja kuluttamaan aikaa tämän pelin parissa? Itse olen pelannut peliä yli 10 vuotta, eli yli puolet elämästäni ja voin sanoa, että pelin harrastaminen määrittää erittäin suuren osan siitä mitä olen ja millainen minusta on tullut. Tästä huolimatta minusta tuntuu, että kituutettuani tämän kauden tie päättyy.

On jo aivan selvää, ettei Suomesta löydy tarpeeksi motivoituneita ihmisiä enää keräämään uusia pelaajia kuten Uimonen, Isto ja Kettunen aikanaan keräsivät. Tämä on ollut Pokémon Suomen suurin sairaus mielestäni jo vuosikaudet ja nykyinen kehitys on ollut aistittavissa jo viimeiset vuodet kun uusien pelaajien määrä tippui radikaalisti. Uusi foorumi on myös mahdoton löytää, joten randomisti aloittavia pelaajia on myös täysin mahdoton löytää. Muistan kun keskustelimme Iston kanssa nykyisestä tilanteesta ja siitä mitä pelille tapahtuu parin vuoden sisään jo vuonna 2010. Kehitys on ollut aika pitkälti juuri sellaista kun uumoilimme.

Toinen kysymys kuuluukiin, uskotteko te Pokémon TCG:n kasvuun / elossa pysymiseen Suomessa ja jos uskotte niin kuinka pitkään? Ja miksi? Muistan kun sattumalta kävelin 2004 vuoden SM-kisoihin, jossa oli 24(? - Tonu varmaan muistaa tarkan luvun) pelaajaa. Väitän, että jos vauhti pysyy tälläisenä, vuonna 2014, on Suomen Pokémon TCG kiertänyt täyden ympyrän ja olemme takaisin alle 30 hengen SM-kisoissa MTG-turnauksen takahuoneessa.

Historia on todistanut, että Pokémon TCG on Suomessa kiinni aina yhdestä henkilöstä. Tässä tilanteessa sota tarvitseekin sitä yhtä miestä. Uskotteko, että Suomesta enää löytyy sitä yhtä miestä kääntämään pelaajamäärät ympäri vai kuoleeko Suomen Pokémon TCG scene hitaasti ja varmasti kuten nyt on ollut näkyvissä viimeiset 1-2 vuotta.

Toivon, että jokainen joka lukee tämän viestin myös kommentoi topiciin. Ja vaadin, ettei mitään dissaamiskommentteja sitten tule mihinkään suuntaan. Suomen Pokémon yhteisö on jo tarpeeksi pieni ja hajalla, joten toivon järkeviä mielipiteitä ja täysin random ajatuksia aiheeseen liittyen. Postailen itse lisää vielä ajatuksiani tähän liittyen, kun/jos keskustelua nyt syntyy.

- Esa
http://www.thedeckout.com - Maailman paras Pokémon TCG-blogi(ni)

Mewtwolover kirjoitti:Pistin kännykkääni jo muistuksen 12.8.(MM-kisat päättyvät 11.8.) kohdalle noiden (Esan) oikkien poistosta.
Avatar
badganondorf
 
Viestit: 832
Liittynyt: 04.10.2010 09:52

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Zhaituki » 01.11.2012 03:09

Vaikka olenkin aika uusi pelaaja, olen alkanut jo kyllästymään koko peliin. Kun välillä tuntuu että matsit riippuu enemmän pakasta, nostosta ja siitä kumpi aloittaa kuin itse pelitaidosta. Ja nyt ace-speccien ja koko Boundaries Crossedin lappu määrän myötä alkaa kallistua ihan hirveästi lappuilu, ei näin. Ainakin minun rahapussissani jo tuntuu tämä.

Turnauspelaamisessa ei enään varsinaista motivaatiota ole tällä hetkellä... Itse kun olen enemmän sen puolella että olisi siitä kiinni että miten pelaan kuin siitä että millä pelaan, mitä nousee ja aloitanko matsin.

Yugioh on enemmän minun makuani koska taito ja tietämys ratkaisee ennemmin kuin pakka, nosto ja aloittaminen.

Pitäisi varmaan mainita kans se pohdintani että videopelaamisen motivaatio yleisesti kyllä varmaan nousisi jos olisi niitä virallisia turnauksia suomessakin. Niin olisi jotain tarkoitustakin kasvattaa niitä EV-koulutettuja sotakoneita. :)
Sinätuuba kanavani. Löytynee remixejä, randomizer nuzlocke seikkailua ja jotain muuta randomia.
Image
Italia VGC Nationals 2015 - 47. sija, 431 masteria. 6-3 tulos, oli yhden voiton päässä top-cutista.
Ensimmäisen suomen VGC premier challengen voittaja. Tiimi signaturessa.
Avatar
Zhaituki
 
Viestit: 2281
Liittynyt: 01.11.2010 21:12
Paikkakunta: Helsinki
(: >'.')> Poyo! <('.'<)

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Bloodbane » 01.11.2012 08:06

Itseäni tosiaan motivoi ystävät: jos ystäviä ei ole paikalla ei kannata edes tulla. Jos siis vaikka Roxu, Jouni, Kettuset ja pari muuta lopettaisivat minäkin häipyisin. Pokemon-skene pysyy suomessa hengissä ehkä sen kolme vuotta maksimissaan. Tänä kolmen vuoden ajanjaksona joitakin pelaajia lopettaa joka kiihdyttää lopettamista yhä enemmän ja pian ei ole enää ketään jäljellä.
Avatar
Bloodbane
 
Viestit: 885
Liittynyt: 01.11.2010 08:04

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Ginka » 01.11.2012 10:13

Itseäni motivoi rakkaus kaikkea pokemonia kohtaan. Tällä kaudella jäänyt epäaktiiviseksi, kun on muu elämä ollut tiellä. Pakko sanoa etten ole varmaan ainoa, jota haittaa foorumilla melko huono henki ja joidenkin yksilöiden käyttäytyminen. Tahtoisin kyllä että kaikki voisivat pelistä nauttia ja itsekin jos voisin jatkaa. Sitten toisaalta voi alkaa pohtia mihin tcg nyt on sitten mennyt.. ehkä pelistä on todellakin tullut hieman tylsä(?).
Avatar
Ginka
 
Viestit: 189
Liittynyt: 01.11.2010 17:35

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Mewstor » 01.11.2012 11:44

Jaahas. Tähän täytyykin vastata vähän kattavammin (jos en nyt ehdi niin jatkan myöhemmin). Meinasin tehdä saman tyylisen postin foorumille jo viime vuonna.

Ihan aluksi noista vanhoista aktiivisista promoottoreista. Olen aina ollut hieman pahoillani, etten ole yhtä eläväinen ja innostunut TCG:n pelaajamäärän ylläpitämisen suhteen, toisin kuin nämä legendaariset hahmot. Rahatilanteeni vaihtelee niin paljon, etten edes matkustele Suomessa eri turneisiin pelaamaan, vaikka periaatteessa kiinnostusta olisi. Tästä syystä olen jättänyt pelaamisen lähes kokonaan. Itse pelin pelaaminen tutuisi olevan se mikä saa promoottorit jatkamaan ja uudet pelaajat oikeasti kiinnostumaan ja jaksamaan. Johtohahmon tulisi tietää pelistä ainakin sen verran, että osaa rakentaa pakkoja ja järjestää turneita jotka tuntuvat tapahtumilta eikä vain harrastusporukan kokoontumiselta. Se, että tietää asiasta paljon ja jaksaa sekä haluaa tosissaan auttaa muita kehittämään omia pelitaitojaan, on se mikä saa ne pelaajat luottamaan pelin jatkuvuuteen. Itseltäni puuttuvat nämä taidot miltei kokonaan ja olen siis jäänyt vain liigavetäjäksi ja casual-pelaajaksi (Tukholma), joka ei koskaan tosissaan tavoittele voittoa. Edellä mainitut yhdistettynä siihen ettei minua näy muualla kuin Turun turneissa ja SM-kisoissa, tarkoittaa sitä, että minulta saattaa puuttua myös uskottavuus. Tämä johtaa siihen ettei surkea itsetuntoni anna minun edes yrittää. :/

Yksi asia joka minusta vaikuttaa ikävästi peliin on kuluneiden kausien maahantuojan sponsoroinnin paskuus. Silloin joskus sponsori itse oli jopa paikalla turneissa ja piti kiinni Pokemon Companyn palkintosuosituksista. Häneen oli helppo saada yhteys koska pystyi asioimaan suomeksi ja sähköposteihin sai jopa vastauksen, vaikkakin välillä satunnaisesti kiireiden vuoksi. Ja mitä meillä nyt on? En lähde yksityiskohtiin, koska kyllä varmasti kaikki tietävät mikä on meininki. Sen verran pitää mainita, että lopetin yhteyden pitämisen suoraan, sillä lakkasin saamasta vastauksia maileihini.
BR:istä uupuivat palkinnot kokonaan huonojen osallistujamäärien vuoksi? Palkinnottomuudella maahantuoja säästää, mutta samalla pilaa ne viimeisetkin peli-innon rippeet, jos niitä enää oli jäljellä. Vähän pelaajia -> ei sponssia -> vähemmän pelaajia. Jos turneesta joutuu maksamaan osallistumismaksun, eikä tarjolla ole edes palkintoja, jättäisin minä ainakin osallistumatta (vaikka en voittaisi). Siksi hankin itse, riskeistä huolimatta, palkintoja Turkuun. Tämä tuntuu muutenkin olevan se Suomen dissatuin paikka jonne on lähdetty vain Turku-Tukholman takia :p Kuka lähtisi tänne pelkkien pointsien perässä? Tältä minusta ainakin tuntui kun sain kuulla ettei palkintoja ole luvassa.

Sitten päästään huonoon formaattiin. En analysoi tarkemmin, koska mielipiteelläni ei ole paljoa väliä kun ottaa huomioon pelaajien asennoitumisen aiheeseen. Ymmärrän vieläkin, että metagame on pakollista jos haluaa oikeasti voittaa. Nyt on joukkoon sekoitettu vielä huono formaatti, joka selkeästi saa porukan vieläkin agressiivisemmaksi kun tulee puhetta toimivista pakoista ja roguesta on tullut lähes tabu. Vaihtoehtoja ei ole. Pelaat jotain tiettyä tai häviät, ja niitä tiettyjä ei ole kuin kourallinen. Ilmankos alkaa peli kyllästyttää kun turnauksen loppua kohti törmäät ehkä vain kahteen eri pakkavariaatioon + mirrorit.

tl;dr (alku ei ole pakollinen jos haluaa vain itseäni koskevan mielipiteen)

Lopuksi haluaisin avautua omasta motivaatiostani peliä kohtaan. Taidot ovat ruostuneet vaikka yhä koitan pysyä mukana metagamessa, mutta vain teoriatasolla. En ole menettänyt kiinnostustani peliä kohtaan. Tekisi yhä mieli pelata vaikka ihan vain huvikseen pari matsia, mutta kun en saa vastaani kuin HC pelaajia jotka vaativat, että pelaan vain sitä jotain tiettyä pakkaa (moi Räty!), en oikein jaksa vaivautua. En ole edes kunnon vastustaja oikeasti taitojaan kehittävälle pelaajalle, sillä kuten jo mainitsin, ei minulla ole mitään tarvetta hioa omia taitojani enää.

Muualla jo kerroinkin dilemmastani keräilyn suhteen. Olen kerännyt TCG-settejä jo Base Setistä asti, enkä tunnu pääsevän paheestani eroon. Tämä on kuin uhkapelaamista jossa ei koskaan todella voita. Rahat menee ilman mitään todellista hyötyä. Joo saan kivoja kortteja järjestykseen kansioon, mutta koska en pelaa, en voi hyödyntää niitä voittaakseni turnauksia ja saadakseni mahdollisesti palkintoja. Ihmiset keräilevät hullumpia ja kalliimpiakin tavaroita, joten onko harrastukseni täysin epäoikeutettu jos en käytä kortteja pelamiseen? Aina kun on julkaistu suuria settejä joissa on paljon super/secret rareja (varmasti kalliita erikseen ostettuna), tunnen kuinka sydämeni tipahtaa ja pieni ahdistus nousee pintaan. On tullut taas se hetki kun mietin onko tässä enää mitään järkeä. Tuolloin kyseenalaistan harrastukseni ja mietin lopettamista. Olen lopettanut monet kerrat. Jättänyt ostamatta settiä vain ostaakseni sitä pari kuukautta myöhemmin kun en sittenkään voi päästää irti.

Miksi en sitten lopeta? No liigan takia tietenkin! Liiga on oikeasti ainoa sosiaalinen tapahtuma viikossa jonne jaksan raahautua säännöllisesti. Olen jättänyt liigan pitämättä vain erityistapauksissa jolloin muuta vaihtoehtoa ei oikeasti ole. Jos en pitäisi liigaa, en ehkä tapaisi ihmisiä juuri koskaan. Haluan videopeleihin yhteisöllisyyttä vaativat osat ja lisäksi mahdollisuuden nauraa tosissaan muiden ihmisten kanssa. Sekoaisin varmaan totaalisesti ellen löytäisi tilalle jotain muuta vastaavaa toimintaa josta aidosti pidän. Sitä vastaavaa toimintaa olen koittanut miettiä monta kertaa, mutta silti liiga on vain se jonne menen mieluiten. En halua pakottaa itseäni sellaisten ihmisten seuraan joilla ei ole mitään yhteistä kanssani.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Zami » 01.11.2012 12:33

"Kerran poksun pelaaja, aina poksun pelaaja." Vähän alkaa minusta tuntua tuolta, että sitä kun kerran siihen lajiin innostuu, ei siihen ihan heti kyllästy, kun on vienyt motivaation mukanaan lajiin. Mitä nyt formaattiin taas tulee, voisin vain yhteenvetona sanoa: Haters gonna hate. :/ Pari kertaa olenkin miettynyt myös Jayemin kanssa, että miten sitä lajia oikein pystyy enää ylipäätään promottamaan, kun pari perusideaa voisi keksiä, mutta toteutus voisi vaatia aikalailla enemmän vaivannäköä + resursseja + maahantuojan sponssauksen ja sitten se jäikin siihen... Ja tilannettahan sen suhteen auttaa kovasti, että porukka ei ole muutenkaan kovinkaan paljoa kiinnostunut tästäkään asiasta, vaan keskittynyt enemmän turnauspelaamiseen ja oltu vain itsekeskeisempiä sanomalla: "Se on sun ongelmas, sen kuin teet sen jos haluat, ei mua ainakaan kiinnosta." Hyvinpä siis saisin tukea tälläisille promotus-hankkeille, jos yritän edes keksiä jtn ideaa, miten niitä uusia pelaajia saataisiin kokeilemaan edes tätä peliä?

Videopelien puolelta en osaa juurikaan sanoa, että löytyisikö sieltä puolelta sitten enemmän pelaajia, vaikkakin niitä uusimpia pelejä aina tuleekin kauppoihin. Kuka sitten pystyisi saamaan selville suomeen saatavista VG-turneista? Maahantuoja kenties, vaiko TCPi?
Avatar
Zami
JKL:n 2. Liiga-Leader
 
Viestit: 521
Liittynyt: 15.10.2010 10:21
Paikkakunta: Haapaniemi, Jyväskylä

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Tonu » 01.11.2012 13:57

Sori Esa, en kyllä muista varmuudella tuota vuoden 2004 SM-kisojen pelaajamäärää. Muistelen kyl hämärästi et olis ollut juuri tuo kaksi tusinaa pelaajaa siellä samoin kuin itse muistelit. Yritin etsiä vanhoja faktoja mutten onnistunut löytämään.

Omasta mielestäni peli muuttui huomattavasti huonompaa suuntaan sen jälkeen kun peli alkoi suoraan suosia nopeita Basic pakkoja. DP-on kausi vielä menetteli hyvin, sillä silloin formaatissa oli BTS, hyvä Rare Candy ja peli ei antanut aloittavalle pelaajalle liikaa etuja. Tällä hetkellä mielestäni formaatti on aivan naurettavaa kuraa. Rare Candy nerffattu, liian isoja Basicceja, evoluutiot liian tehottomia, Catcher pilaa kaikki penkille set-uppaukset, jne. Nämä syyt suoraan tekee suurimmasta osata evoluutioista suoraan pelikelvottomia. Mikä tekee asiasta pahemman on se, että tiettyjä pakkaan "vaadittavia" kortteja on todella vaikea vaihtaa sisään kiitos huonon suunnittelun kannalta, esimerkkinä surullisen kuuluisa Catcher. Tällä hetkellä peli on sellaisessa pattitilanteessa missä uuden pelaajan on suht vaikea hypätä peliin mukaan ilman isohkon rahamäärän sijoittamista peliin.

Viime kausina edellä mainitut seikat ovat kanssa onnistunut ravistelemaan liian ison osan entisistä aktiivisista pelaajista joko kokanaan pois pelistä tai epäaktiivisiksi pelaajiksi. Vielä yksi syy tähän lienee monelle se, että maahantuojalta ei tunnu enään irtoavan juuri intressiä antaa palkintoja (ainaskaan ajallaan). Vielä suolana haavoihin oli kuin viralliset foorumit lakkautettiin, palkintoja karsittiin, liigakamoja maksullisiksi, jne. Ymmärrän kyllä täysin pelaajia jotka ovat lopettaneet tämän pelin syystä tai toisesta. En kyllä yhtään ihmettele jos kelkka kaatuisi tässä muutaman vuoden paikkeilla.

Haluan kuiteskin vielä kiittää suomen TCG-kommuunista Marstiota, Esaa, Istoa, Kettusta, Mewstoria, sekä Poromagiaa kaikesta mitä ovat aikaan saanneet näinä kuluvina vuosina (ja toivottavasti tulevina). Omana aikomuksena on kyllä jatkaa pelin parissa oli se sitten kuin huono tahansa. Jos peli on kerran näin huonossa jamassa, kuin huonoksi se voi enään edes mennä? Pitää vain toivoa, että jossain välissä tulee kortteja jotka suosii evoluutioden pelaamista jolloin pelitempo hidastuu ja pelit kestävät kauemmin kuin 6 vuoroa.
Turnauskausi 2010-2011:
68-43 [111 peliä] (61,26% W)
Pelatut turnaukset: 18 (4 BR, 8 CC, 5 STP, 1 SM)
Top-Cuttaukset: 5/18
[päivitetty 8.5.2011]
Avatar
Tonu
Helsingin keskustan liigavastaava
 
Viestit: 542
Liittynyt: 31.10.2010 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja JayEm » 01.11.2012 14:08

Vaikka kilpailullinen TCG on ollut elämässäni vain muutaman hassun vuoden, niin Pokémon itsessään on ollut osa elämääni aina siitä lähtien, kun se Suomeen rantautui.
Itselläkin nyt on pyörinyt päässä kysymys, että mitä tämänhetkiseen tilanteeseen kuuluu, kun en ole turnauksissa suoraan sanoen ehtinyt käymään. Ja tämän topicin perusteella päättelen, että ehkei niin hyvin kuin sen ehkä kuuluisi.

Olen pyöritellyt mielessäni eräänlaista promoprojektia, mennyt leikkimielisesti nimellä "Project Revive", jonka tarkoituksena on ainakin Jyväskylässä päästä promoamaan Pokémon-harrastusta ja saada lisää niin TCG- kuin videopelaajiakin mukaan tähän. Mutta tähän mennessä kaikki on ollut enimmäkseen konseptointia, eli miten tehdä tällainen mahdolliseksi. Kuten Zami mainitsikin, niin yksinkertaisesti raha on yksi syy, miksi tällaisen projektin aloittaminen on vaikeahkoa.

Mitä tähän nyt siis kuuluisi? Ideoina tuli mm.
- Promovideo, jossa kerrotaan Pokemonista, liigatoiminnasta, turnauksista jne. Tällaisen voisi jokainen liiga Suomessa tehdä ja julkaista vaikka JuuTuubissa, pyöritellä paikallisissa coneissa ja pokemon-jälleenmyyjillä (fantsu, poro, jne).
- Promotapahtumia vaikkapa Toys'R'Useissa, pelikaupoissa, coneissa jne. periaatteessa kaikkialla, jossa Pokemonia voidaan myydä (poislukien tietyt myymälät, tietenkin). Näissä yritettäisiin houkutella ihmisiä pelaamaan peliä vaikkapa sponssatuilla teemapakoilla, joita on voitu myös vähän tuunata, että varsinkin uusille pelaajille tulee käsitys pelin perusrakenteesta

Parina viime vuotena olen myös tehnyt muutamia paperiformaatissa olevia mainoslehtisiä, joita olen sitten vienyt erinäisiin myymälöihin ja julkisille ilmoitustauluille, jotta edes hiukan saataisiin promoa. Joko en ole näitä tarpeeksi tulostellut ja jakanut tai sitten ne eivät vain tehoa, veikkaan ensimmäistä.
Avatar
JayEm
 
Viestit: 851
Liittynyt: 05.10.2010 10:14
Paikkakunta: Jyväskylä
(: I used to be a league leader, but then I forgot how

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Tonu » 01.11.2012 18:02

Zami kirjoitti:Videopelien puolelta en osaa juurikaan sanoa, että löytyisikö sieltä puolelta sitten enemmän pelaajia, vaikkakin niitä uusimpia pelejä aina tuleekin kauppoihin. Kuka sitten pystyisi saamaan selville suomeen saatavista VG-turneista? Maahantuoja kenties, vaiko TCPi?


Unohdin aiemmin vastata tähän. Isto sanoi kait tässä noin vuosi sitten että koitti vähän selvitellä et jos tuo VG-turnausten saati suomeen olisi mahdollista. Taisi olla maahatuoja tai sitten joku muu iso kiho jenkistä joka sanoi Istolle ettei ole mitään intressiä laajentaa videopeli toimintaa muihn maihin ainaskaan pariin vuoteen.
Turnauskausi 2010-2011:
68-43 [111 peliä] (61,26% W)
Pelatut turnaukset: 18 (4 BR, 8 CC, 5 STP, 1 SM)
Top-Cuttaukset: 5/18
[päivitetty 8.5.2011]
Avatar
Tonu
Helsingin keskustan liigavastaava
 
Viestit: 542
Liittynyt: 31.10.2010 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Jite » 01.11.2012 18:07

Menee moneksi quoteksi, JayEmillä on monia asioita, joihin haluan tarttua.

JayEm kirjoitti:Olen pyöritellyt mielessäni eräänlaista promoprojektia, mennyt leikkimielisesti nimellä "Project Revive", jonka tarkoituksena on ainakin Jyväskylässä päästä promoamaan Pokémon-harrastusta ja saada lisää niin TCG- kuin videopelaajiakin mukaan tähän.


Olisin valmis liittymään tuohon promoprojektiin, rakkauteni peliin on liian suuri, jotta voisin jättää sitä pulaan.


Mitä tähän nyt siis kuuluisi? Ideoina tuli mm.
- Promovideo, jossa kerrotaan Pokemonista, liigatoiminnasta, turnauksista jne. Tällaisen voisi jokainen liiga Suomessa tehdä ja julkaista vaikka JuuTuubissa, pyöritellä paikallisissa coneissa ja pokemon-jälleenmyyjillä (fantsu, poro, jne).


Kannatan tuota ideaa. Ainoa ongelma lopulta lienee, kuka sen lopulta tahtoo tehdä, ja kenellä oikeastaan on aikaa.


- Promotapahtumia vaikkapa Toys'R'Useissa, pelikaupoissa, coneissa jne. periaatteessa kaikkialla, jossa Pokemonia voidaan myydä (poislukien tietyt myymälät, tietenkin).


Ainakin conpiireissä olisin itse valmis olemaan mukana Pokémon Road Showssa, kunhan tapahtumajärjestäjät sen hyväksyy. Lelukauppoja tuskin saa mukaan, mutta Poro ja Fantsu saattaisivat olla mahdollisia.
Teoriassahan tässä olisi ratkaisuna myös se, että liigat muuttavat takaisin Fantsujen alaisuuteen. Mewstorin kanssa muistaakseni leikittiin aikoinaan asialla, kun turun fantsuun tuli lohikäärmeen luola. Olisiko hänellä sattumoisin muistikuvaa, miksei sinne lopulta siirryttykään?

Näissä yritettäisiin houkutella ihmisiä pelaamaan peliä vaikkapa sponssatuilla teemapakoilla, joita on voitu myös vähän tuunata, että varsinkin uusille pelaajille tulee käsitys pelin perusrakenteesta


Oikeastaan lainapakkatutoriaalit taitaisi tehdä mahdollisesti hyvää pelaajakannalle. Olen facebookia hieman selaillut, ja olisi tosiaan muutama kiinnostunut pelaaja, ainoa dilemma vain on, etteivät he osaa sääntöjä.
"Well, let's raise a ruckus."
Avatar
Jite
 
Viestit: 1357
Liittynyt: 01.11.2010 12:55
Paikkakunta: Turku
(: also known as Scrupture

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Mewstor » 01.11.2012 18:10

Zami kirjoitti:Videopelien puolelta en osaa juurikaan sanoa, että löytyisikö sieltä puolelta sitten enemmän pelaajia, vaikkakin niitä uusimpia pelejä aina tuleekin kauppoihin. Kuka sitten pystyisi saamaan selville suomeen saatavista VG-turneista? Maahantuoja kenties, vaiko TCPi?

Niin tästä minun pitikin vielä mainiat myös. Tuon pitäisi tietääkseni toimia ihan samalla meiningillä kuin TCG:kin. Eli kuka tahansa joka omaa turnausjärjestäjän luvat, saa järkätä myös VGC-turneita ja osallistujat käyttävät ihan samaa POP ID:tä kuin TCG:ssäkin. Pisteet ja pelihistoria kirjautuvat Pokemon.comin sivuille kuten TCG:ssäkin. Kertokaa jos olen väärässä. En ole vielä erityisemmin tähän perehtynyt, mutta tämän hetkinen tieto tulee siitä, että olen ollut jo pitkään ollut kiinnostunut järjestämän tuollaisen live-turneen jonnekin. Jokin con voisi olla paras vaihtoehto (en päässyt Ropeconiin jonne olisin yrittänyt joko VGC tai TCG-turneeta). Seuraavaksi ehkä Traconiin?

Ja vielä TCG:n tilaan. Itse ainakin aion jatkaa liigan pitämistä vaikka Pokemon TCG:n tuomiopäivä tuntuu nyt lähestyvän monen mielestä hurjaa vauhtia. Ehkä TPCi herää typeryyteensä ja parantaa pelin tilaa jossain kohtaa. Ehkä jo kun seuraava formaatti ilmoitetaan? Ei voi koskaan tietää, mutta jos vähänkään välittää pelistä ja haluaa kuitenkin pitää yhteisön kasassa vaikka peli olisikin syvässä lamassa, kannattaa silti kokoontua edes semi-säännöllisesti sillä välin kun odottelee parempia päiviä. Jos niitä ei ala ilmaantua, veikkaan, että TPCi itse romahtaa ja peli kuolee pystyyn. Kun Pokemonin julkaisu niin videopeleinä kuin kortteinakin loppuu, silloin takuulla lähden itsekin eläkkeelle Pokemonin parista. Niin paljon pidän Pokemonista, että siihen asti pidän siitä kiinni kynsin hampain.

Jite kirjoitti:
- Promotapahtumia vaikkapa Toys'R'Useissa, pelikaupoissa, coneissa jne. periaatteessa kaikkialla, jossa Pokemonia voidaan myydä (poislukien tietyt myymälät, tietenkin).


Ainakin conpiireissä olisin itse valmis olemaan mukana Pokémon Road Showssa, kunhan tapahtumajärjestäjät sen hyväksyy. Lelukauppoja tuskin saa mukaan, mutta Poro ja Fantsu saattaisivat olla mahdollisia.
Teoriassahan tässä olisi ratkaisuna myös se, että liigat muuttavat takaisin Fantsujen alaisuuteen. Mewstorin kanssa muistaakseni leikittiin aikoinaan asialla, kun turun fantsuun tuli lohikäärmeen luola. Olisiko hänellä sattumoisin muistikuvaa, miksei sinne lopulta siirryttykään?

Koska koin asian sillä hetkellä melko hankalaksi kun vastaus oli tyyliin (niin sillon ja sillon meillä on Magic ja sit on Yugit ja sit on figupelaajat...". Kauhistuin kun tajusin mikä säätäminen siitä tulee teidän liigalaisten kanssa kun viimeksi kun uutta päivää mietittiin oli kaikille sopiva vaihtoehto todella vaikea löytää. Entäs nyt ja varsinkin kun joudumme ilmeisesti joka tapauksessa jakamaan tilan aina muiden kanssa?

Jite kirjoitti:
Näissä yritettäisiin houkutella ihmisiä pelaamaan peliä vaikkapa sponssatuilla teemapakoilla, joita on voitu myös vähän tuunata, että varsinkin uusille pelaajille tulee käsitys pelin perusrakenteesta


Oikeastaan lainapakkatutoriaalit taitaisi tehdä mahdollisesti hyvää pelaajakannalle. Olen facebookia hieman selaillut, ja olisi tosiaan muutama kiinnostunut pelaaja, ainoa dilemma vain on, etteivät he osaa sääntöjä.

Voi kuule, et arvaakaan kuinka nopeasti Pokemonissa oppii perusäännöt, varsinkin jos käteen annetaan valmis teemapakka. Homma on helppo selittää alusta asti ja jos pelaaja osaa englantia, ei minusta ole mitään syytä miksi peliä ei oppisi parin ekan kokeilun jälkeen.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja SwamperMan » 01.11.2012 18:16

Voin sanoa että olen ikuinen Pokemon fani. En lopeta sitä vaikka mikä olisi. Tämä ja ystävät motivoi minua ja uskon pokemonin jatkuvan vielä pitkään. Olen myöskin huomannut tämän ikävän pelaajien määrän vähentymistä viime vuosina. Ja eipä mulle tule mitään muuta kikkaa saada pelaajia lisää kuin Rai-chanin idea. Eli mainostaa niin monta koulua kun pystyy/saa luvan. Sitä tehtiin tossa kevään aikana ja... enpä tiedä. Onnistuiko se?

Jokatapauksessa uskon pelaajien määrän nousevan tästä. Olen vieläkin varma siitä että nyt kun Basicejä pelataan niin Take Out tulee takaisin. (mahdollinen?)
http://suopert.deviantart.com/ = DeavianArt tilini
Avatar
SwamperMan
 
Viestit: 69
Liittynyt: 01.11.2010 13:28

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Jite » 01.11.2012 18:27

SwamperMan kirjoitti:Olen vieläkin varma siitä että nyt kun Basicejä pelataan niin Take Out tulee takaisin. (mahdollinen?)


Niitä tarvittaisiin useampi kappale, jotta metagame muuttuisi. Mutta ottaisin ilolla vastaan.
"Well, let's raise a ruckus."
Avatar
Jite
 
Viestit: 1357
Liittynyt: 01.11.2010 12:55
Paikkakunta: Turku
(: also known as Scrupture

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Shadow Lugia » 01.11.2012 18:53

JayEm kirjoitti:- Promotapahtumia vaikkapa Toys'R'Useissa, pelikaupoissa, coneissa jne. periaatteessa kaikkialla, jossa Pokemonia voidaan myydä (poislukien tietyt myymälät, tietenkin). Näissä yritettäisiin houkutella ihmisiä pelaamaan peliä vaikkapa sponssatuilla teemapakoilla, joita on voitu myös vähän tuunata, että varsinkin uusille pelaajille tulee käsitys pelin perusrakenteesta.

Matin pitämä luento animeconissa ainakin osoitti jonkin verran kiinnostusta, ja itse luento oli myös hyvin toteutettu. IMO coneissa tarvitsisi pitää jotain luentoja TCGhen liittyen, siellä kun on ihan varmasti porukkaa jotka haluaisivat pelata, mutteivät ole koskaan tänne eksyneet (ja syynhän jo tiedättekin). Itse ainakin voisin jonkun halukkaan kanssa pitää jonkun luennon jossain conissa ensikesänä, tosin se sitten varmaan vaatisi samalla että sinne järjestetään tilaa missä pelata ja pakkoja pelattavaksi. Mutta jos ajoissa lähtisi liikkeelle niin todennäköisemmin saisi sen onnistumaan.

Ja mitä nyt sitten muuten, itsellänikin kiinnostus ollut aika vähäistä tässä viimeaikoina. Turnauksissa joo olen käynyt, ja muutaman hyvänkin pelin pelannut, mutta siihen se sitten vähän on jäänyt. Vapaa-aikana ei edes löydy ketään kenen kanssa pelata, eikä sitten jossain miiteissä jaksa alkaa pelaamaan TCGtä kun löytyy paljon muutakin (Mahjong ja muut lautapelit). Mukana olen pyörinyt sieltä DX-on ajoilta, ja täytyy sanoa että nyt kun alkaa katselemaan taaksepäin niin jo MD-on kuulostaa aivan mahtavalta kaudelta, puhumattakaan sitten ensimmäisesti DP-on kaudesta tai siitä DX-on kaudesta. Paljon on peli mennyt eteenpäin - harmillisesti vain väärässä suunnassa. Toivottavasti kohta joku herää jossain ja alkaa tajuaa, että nyt on pakko tehdä jotain ja sieltä alkaa pulpahtelemaan jotain fiksua, joilla saadaan taas stagepakat mukaan peliin.

En millään haluaisi luopua rakkaasta ja pitkän aikaa mukanaolleesta harrastuksesta, mutta jos tahti jatkuu tällaisena, niin pitää kyllä väistämättäkin alkaa miettiä jatkoa. Jos peli jatkuu tällaisenaan, niin ei sitä kyllä kukaan kauaa jaksa. En kuitenkaan ole aikeissa luopua kokonaan, mutta kuten SwampertMan jo tuolla treliiga-topicissa totesi, niin pieni tauko ei varmaan olisi pahitteeksi. Ehkä sitä voisi siirtyä printterin ääreen ja tulostella proxyja, jotta pääsisi sitten ystävien kanssa pelailemaan niillä DX-on pakoilla, kun niillä pelaaminen on nautinnollista, toisinkuin nykyisillä.

Sekavasti kirjotin, mutta kirjotin sitämukaa kun ideoita tuli enkä jaksa alkaa muokkaamaan
So, I Herd U Liek Mudkipzz?
Waihtola
Regigigas ;______; <3
Avatar
Shadow Lugia
 
Viestit: 559
Liittynyt: 01.11.2010 15:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Jite » 01.11.2012 20:56

Shadow Lugia kirjoitti:Matin pitämä luento animeconissa ainakin osoitti jonkin verran kiinnostusta, ja itse luento oli myös hyvin toteutettu. IMO coneissa tarvitsisi pitää jotain luentoja TCGhen liittyen, siellä kun on ihan varmasti porukkaa jotka haluaisivat pelata, mutteivät ole koskaan tänne eksyneet (ja syynhän jo tiedättekin). Itse ainakin voisin jonkun halukkaan kanssa pitää jonkun luennon jossain conissa ensikesänä, tosin se sitten varmaan vaatisi samalla että sinne järjestetään tilaa missä pelata ja pakkoja pelattavaksi. Mutta jos ajoissa lähtisi liikkeelle niin todennäköisemmin saisi sen onnistumaan.


Itse asiassa olisin itse kiinnostunut mukana olosta, ja pikaisen (fb)-kyselyn jälkeen huomaan, että sellaiselle löytyisi todellakin porukkaa osallistumaan! Todennäköisin onnistuminen olisi varmaan Acon tai Tracon, Desun animepitoisesta politiikasta kun en kunnolla tiedä, suostuvatko he näyttämään vihreää valoa. Todennäköisesti Tracon. Tamperetalolla ainakin on sopivasti tilaa korttipelejä varten, ja johonkin väliin saataisiin kanssa luentoakin. Lisäksi, siinä vaiheessa on formaattikin vaihtunut, joten teorisointi metagamesta on helpompaa (jos sille annetaan tilaa/oma luento).
"Well, let's raise a ruckus."
Avatar
Jite
 
Viestit: 1357
Liittynyt: 01.11.2010 12:55
Paikkakunta: Turku
(: also known as Scrupture

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja SiaBBo » 01.11.2012 21:45

Pokemon TCG on huono peli ja piste. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Itse olen aina valittanut siitä, että pelit ratkeavat aina niin, että toinen ei oikeastaan ollut parempi pelaamaan. Fakta on, että Pokemonin hallitseminen ei vaadi juuri minkäänlaista taitoa, kunhan kerran ymmärtää sen perusidean, niin ei siinä enää uusia temppuja opi. Eiköhän ole selvää, että kilpailullisessa pelissä pitäisi olla mahdollista kokoajan parantaa omaa tulostaan ja kehittyä pelaajana, oli sitten miten hyvä tahansa. Pokemonissa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista.

Mielestäni on myös jotenkin hupaisaa, että miten vasta nyt te muut pelaajat olette huomanneet sen, miten paljon Pokemonissa oikeasti on kyse tuurista. Menikö Esalla ja Istolla sen ymmärtämiseen yli 10 vuotta? Nyt pelaajat valittavat siitä, että aloittaja voittaa. No hohhoijjaa sanon minä. Aina ennenkin on ollut kyse siitä, että mitä sieltä pakasta nousee, miten menee ne pelin aikana tapahtuvat flipit tai mikä kortti sieltä prizeista sattuu nousemaan. Oli se aloitusflippi heads tai tails, niin silti ratkaisee se, että mitä sieltä pakasta nousee. Tämä onkin yleensä aina korttipelien ongelma; sattumaa ei vain voi saada pois. Aloitusflippi on kuitenkin vain pieni osa sitä tuuria, josta Pokemon TCG rakentuu. Eipä se paljoa eroa siitä, että SSU:sta tulee headsi, jonka takia voittaa pelin. Pointtina siis se, että sillä ei ole niin suurta merkitystä kumpi aloittaa, vaan sillä mitä nostaa ja miten tuuri muuten jakautuu kesken pelin.

Muistan ihan hyvin, miten joskus wanhalla(?) foorumilla kirjoitin siitä, miten paljon tuuria Pokemonissa on, ja että pakanrakennustaitoa ei ole edes olemassa koska netdeck. Tällöin monikin nousi tekstiäni vastaan ja aina yhtä iloinen Pokémon-foorumi taisi palkita minut banneillakin. Puhuin myös siitä, että "peliälyäkään" ei ole käytännössä olemassa, koska loppujen lopuksi on vain yksi oikea ratkaisu jokaiseen pelitilanteeseen. Harmillista, että pelaaja itse ei voi sitä oikeaa vaihtoehtoa tietää varmuudella, koska ei voi nähdä esimerkiksi vastustajan kättä tai topdeckia. Pelaaja saa päähänsä pari vaihtoehtoa, joissa myös on se oikea vaihtoehto, joka tuottaa pelin voittamisen. Sitten onkin taas vain ja ainoastaan tuuria, että sattuuko pelaaja valitsemaan sen oikean vaihtoehdon.

Lopettakaa se tilitys, että tämä formaatti olisi roskaa, koska oikeasti tämä peli on ollut roskaa niin kauan, kun se on ollut olemassa.

Provoke yykaakoo!
ざわ・・・ ざわ・・・ ざわ・・・
Avatar
SiaBBo
 
Viestit: 794
Liittynyt: 01.11.2010 01:04

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Regimeta » 01.11.2012 22:42

Viime kauden päätyttyä olin innoissani Mastereihin pääsystä mutta nykyään pelaaminen on jäänyt selvästi vähemmälle. En pidä tämänhetkisestä formaatista juuri yhtään. Sen lisäksi olen alkanut tajuamaan, kuinka paljon rahaa harrastukseen meneekään eikä siitä jää loppujen lopuksi oikein mitään jäljelle, kun kaudet vaihtuvat ja kortteja tippuu formaatista. Minä kun en saa vielä mistään rahaa kesätöiden, joulun ja synttäreiden lisäksi ja olen nykyään kiinnostunut myös muista harratuksista.
Tämän lisäksi innostusta vähentää nykyinen tilanne liigassa. Ennen aktiivisia pelaajia oli enemmän ja turnauksiin oli paljon hauskempaa lähteä isommassa porukassa parhaimpien kaverien kanssa. Nykyään aktiivisia liigassa käyviä pelaajia on jäljellä hyvin vähän ja mielestäni huonon formaatin takia oma pelaamiseni on loppunut lähes kokonaan.

Käyn kuitenkin joka viikko ahkerasti liigassa, sillä siellä saan viettää aikaa samoista asioista pitävien kanssa ja voin olla oma itseni. Minulla ei ole liigassa käyvien lisäksi kuin pari kaveria, joiden kanssa olen vapaa-ajalla. Minulle ei ole oikeastaan väliä, pelataanko liigassa TCG:tä vai ei - esimerkiksi MarioKartin tai lautapelien pelaaminen porukalla on yhtä hauskaa ja yleisesti kaverien näkeminen on liigassa mielestäni tärkeintä. Yritän kuitenkin pitää TCG-harrastustani yllä ostelemalla kortteja, tosin vähemmän kuin ennen ja pelailemalla ainakin silloin tällöin. Odotan innolla reissua Tukholmaan! :) Vaikka TCG:n joskus lopetankin, rakkaus Pokémoniin on pysyvä. :D

Suomen yleisestä tilanteesta TCG:hen en osaa sanoa, mutta uskon ettei monia lopettavia pelaajia enää kiinnosta ainakin osaltaan huonon formaatin takia. Itse haluaisin peliin kunnolla mukaan toimivat stage2-pakat ja hieman jotain nopeita basic EX:iä vastaan.
Avatar
Regimeta
 
Viestit: 347
Liittynyt: 01.11.2010 19:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Flyffel » 01.11.2012 23:17

Conipromoaminen kuulostaa toimivimmalta "ratkaisulta" saada edes hieman uusia pelaajia, koska coneissa käy hyvin paljon Pokémonista kiinnostunutta porukkaa. Desuconin (karsean huono) Pokémon-luento veti huoneen täyteen ja kaikki eivät edes mahtuneet katsomaan ohjelmaa. Kunhan luennon osaa nimetä oikein (esim. "Pokémon Suomessa", EI "Pokémon TCG") ja sitten mainostelee samalla TCG:tä ja tätä foorumia niin luulisi edes parin henkilön kiinnostuvan. ^^ Tosin PP-asenteesta on päästävä ennen sitä, koska kukaan ei halua aloittaa "p" peliä.

Turneista, formaatista jne. en voi luonnollisesti mitään sanoa kun olen pelannut vain liigahengessä ja sitäkin viimeksi kaksi kautta sitten kaudella 2010-2011, mutta aktiivisemmin kaudella 2009-2010. Ja olen tosiaan ollut vain parissa Tampereen turnauksessa.

Edit: Ja kyllä sillä taidolla jotain merkitystä näyttää olevan jos samat henkilöt voittavat kerta toisensa jälkeen, sanoipa SiaBBo mitä tahansa. P:
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Zami » 02.11.2012 12:35

Mewstor kirjoitti:
Zami kirjoitti:Videopelien puolelta en osaa juurikaan sanoa, että löytyisikö sieltä puolelta sitten enemmän pelaajia, vaikkakin niitä uusimpia pelejä aina tuleekin kauppoihin. Kuka sitten pystyisi saamaan selville suomeen saatavista VG-turneista? Maahantuoja kenties, vaiko TCPi?

Niin tästä minun pitikin vielä mainiat myös. Tuon pitäisi tietääkseni toimia ihan samalla meiningillä kuin TCG:kin. Eli kuka tahansa joka omaa turnausjärjestäjän luvat, saa järkätä myös VGC-turneita ja osallistujat käyttävät ihan samaa POP ID:tä kuin TCG:ssäkin. Pisteet ja pelihistoria kirjautuvat Pokemon.comin sivuille kuten TCG:ssäkin. Kertokaa jos olen väärässä. En ole vielä erityisemmin tähän perehtynyt, mutta tämän hetkinen tieto tulee siitä, että olen ollut jo pitkään ollut kiinnostunut järjestämän tuollaisen live-turneen jonnekin. Jokin con voisi olla paras vaihtoehto (en päässyt Ropeconiin jonne olisin yrittänyt joko VGC tai TCG-turneeta). Seuraavaksi ehkä Traconiin?

Tiedän kyllä, että VGC-turnaus on mahdollista pitää koska tahansa TOMpalla, mutta kyse oli sen virallisuudesta, eli kuten tcg:ssäkin turneeseen olisi mahdollista saada jtn maahantuojalta, vaikka skinejä, yms. fani-tavaraa. Eikä sen turnee paikan tartteisi välttämättä olla edes joku coni, kun riittäisi liigapaikkakin vallanmainiosti siihen tarkoitukseen, kunhan ensin ilmottaa siitä täällä foorumilla muillekin VGC:stä kiinnostuneille pelaajille, jos haluavat tulla testaamaan taitojaan. ;D
Avatar
Zami
JKL:n 2. Liiga-Leader
 
Viestit: 521
Liittynyt: 15.10.2010 10:21
Paikkakunta: Haapaniemi, Jyväskylä

Re: Suomi & Pokémon TCG:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Mewstor » 02.11.2012 13:18

Zami kirjoitti:
Mewstor kirjoitti:
Zami kirjoitti:Videopelien puolelta en osaa juurikaan sanoa, että löytyisikö sieltä puolelta sitten enemmän pelaajia, vaikkakin niitä uusimpia pelejä aina tuleekin kauppoihin. Kuka sitten pystyisi saamaan selville suomeen saatavista VG-turneista? Maahantuoja kenties, vaiko TCPi?

Niin tästä minun pitikin vielä mainiat myös. Tuon pitäisi tietääkseni toimia ihan samalla meiningillä kuin TCG:kin. Eli kuka tahansa joka omaa turnausjärjestäjän luvat, saa järkätä myös VGC-turneita ja osallistujat käyttävät ihan samaa POP ID:tä kuin TCG:ssäkin. Pisteet ja pelihistoria kirjautuvat Pokemon.comin sivuille kuten TCG:ssäkin. Kertokaa jos olen väärässä. En ole vielä erityisemmin tähän perehtynyt, mutta tämän hetkinen tieto tulee siitä, että olen ollut jo pitkään ollut kiinnostunut järjestämän tuollaisen live-turneen jonnekin. Jokin con voisi olla paras vaihtoehto (en päässyt Ropeconiin jonne olisin yrittänyt joko VGC tai TCG-turneeta). Seuraavaksi ehkä Traconiin?

Tiedän kyllä, että VGC-turnaus on mahdollista pitää koska tahansa TOMpalla, mutta kyse oli sen virallisuudesta, eli kuten tcg:ssäkin turneeseen olisi mahdollista saada jtn maahantuojalta, vaikka skinejä, yms. fani-tavaraa. Eikä sen turnee paikan tartteisi välttämättä olla edes joku coni, kun riittäisi liigapaikkakin vallanmainiosti siihen tarkoitukseen, kunhan ensin ilmottaa siitä täällä foorumilla muillekin VGC:stä kiinnostuneille pelaajille, jos haluavat tulla testaamaan taitojaan. ;D


En ole koskaan kuullut mistään, että VGC-turneista olisi jaettu mitään muita palkintoja kuin National-tason turneesta matka/osallistumisoikeus MM-kisojen VGC-turneeseen :/ (Jotain krääsää ja ladattava poke on kyllä kai tarjottu Briteissä jossain kohtaa). MM-kisoista tietenkin on voittanu vaikka mitä kaikkea hienoa. Koska videopelimaahantuojamme on AMO, pitäisi meidän pyytää sponssia sieltä eikä TCG:n maahantuojalta, vaikka sitä kautta tulevatkin liigan kautta jaettavat promomateriaalit videopelien pelaajille (samat kuin TCG:ssä). Jos Suomessa haluttaisiin pitää VGC:n SM-kisat, pitäisi ensin kysyä sponssia AMO:lta ja sen jälkeen lähteä väsäämään turnausta AMO:n avustuksella, sillä jos AMO vetää turneen itsenäisesti, en usko heidän tietävän juuri mitään Pokemon.com sisäisestä tulosten kirjausjärjestelmästä ja Pokemoniin liittyvästä OP-toiminnasta. Olisin hyvin yllättynyt jos tietävät ja vaatisivat POP ID:itä osallistujilta ja käyttäisivät TOMppaa turneen vetämiseen.

Paikkana kannattaa pitää jokin mahdollisimman julkinen ja suurimuotoinen tapahtuma jos haluaa kisasta mahdollisimman virallisen ja paljon osallistujia, mutta omassa liigassa pidetyt turneet onnistuvat ihan yhtä hyvin. Sanktioit vaan sen turneesi Pokemon.comissa kuten TCG-turneenkin ja sitten vedät turneen TOMpalla. Simple as that. Osallistujamäärä vain saattaa jäädä melko alhaiseksi liigan sisällä, varsinkin sen perusteella mitä tässä ketjussa nyt on puhuttu, mutta aivan vapaasti saat järjestää niin monta kuin haluat. Itse vain en lähtisi liigan sisäisestä turneesta tekemään mitään massatapahtumaa johon koittaa houkutella pelaajia muualtakin suomesta, varsinkaan jos ei saa mitään palkintoja tai paikalla ei ole oikein muuta tekemistä tuon lisäksi, kuin sosialisoida muiden kanssa. Videopelit eivät ole samalla tavalla osallistuja vetoisia kuin TCG tällä hetkellä (vaikka onkin nyt laskusuuntainen).
Jos sitä sponssia halutaan, pitää todellakin olla yhteydessä maahantuojaan ja jos AMO:lla on kiinnostusta auttaa ja sponssata turneeta, he voisivat myös ehkä sponssata paikan ja ilmoittaa turneesta sivuillaan. Täytyypä ottaa tästä selvää jos vaikka saataisiin ensin suurimpiin kaupunkeihin testiturnaukset ja sitten joskus se SM-kisatasoinen turnee myöhemmin.

Edit: Laitan mailia ja kysäisen. Alkoi kiinnostaa onko AMO:lla mitään kiinnostusta asiaa kohtaan. Teen sitten vaikka uuden ketjun aiheelle parempaan paikkaan. Täällä ei kannata jatkaa kun on jo niin offia.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Pokémon TCG-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron