Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

Keskustele uusista pakoista, uusista korteista ja uusista korttisarjoista. Mitä uutta sarja tuo pelaamiseen?
Alue sisältää kattavat suomenkieliset perussäännöt

Valvoja: R0xu

Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Luffy McAnkka » 10.06.2013 12:26

Nyt kun niin moni on lopettamassa Pokémon-TCG:n on aika kysyä, miksi aloitit tämä pelin pelaamisen ja jatkoit sitä niin pitkään? Aloititko pelaamisen kun kaveri ehdotti korteilla pelaamista? Vaikuttiko Miskan MM-voitto urasi alkuun? Saitko kortteja aina lainaan turnauksiin, että sinne pystyi menemään silloin kun huvitti ilman rahallista panostusta peliin. Milloin pelin taso oli parhaimmillaan, vai oliko se aina huono?



Kuulun niihin 1991 syntyneisiin, jotka keräsivät ja vaihtoivat kortteja ala-asteella ja pelasivat joskus satunnaisesti jos osasivat. Itse kilpapelaaminen alkoi kun kaverini huomasi korttikansion hyllyssäni ja menimme vähän sen jälkeen Zamin vetämään Jyväskylän liigaan 2009 maaliskuussa. Aloitin siis Platinum setin aikaan ja oman kokemukseni mukaan formaatit ovat parhaasta huonoimpaan näin:
1. DP-on
2. MD-on
3. BW-on
4. HGSS-on

Muuten ei vanhemmista formaateista juuri ole kokemusta. GB Colorin Pokemon TCG-pelissä kyllä kaadoin Haymakerilla niitä comien läppäpakkoja vastaan. DX-on formaattia on tullut jossain turnauksissa tullut pelattua lainapakoilla (mikä vaikutti todella hyvältä formaatilta).
Tasoloikkaa suoneen.
Avatar
Luffy McAnkka
 
Viestit: 260
Liittynyt: 01.11.2010 12:08
Paikkakunta: Ankkalinna

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Staryu » 10.06.2013 18:09

KOska tarvitsin sisältöä tyhjään elämääni, ja koska pidin Pokémon Animesta. Ja kaverin kanssa aloitin.
Avatar
Staryu
 
Viestit: 519
Liittynyt: 17.08.2012 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Registeel » 10.06.2013 23:37

Olen omistanut kortteja niin kauan, kuin muistan. Aloitin varsinaisen pelaamisen vasta HP-on aikoihin (aiemmista formaateista en tiedä paljoa), eli 2007-2008 kautena. Tämä alkoi siitä, että minä ja veljeni harrastimme puolustuslajia, kuten myös MEntei. Puhuin veljeni kanssa pokemonista. MEntei kuuli tämän ja hän kertoi minulle, että on olemassa pokemon liiga. Parin keskustelun kautta sain luvan/mahdollisuuden mennä sinne. Tämän jälkeen olen pelannut pokemon TCG:tä urakalla ja en ole ikinä katsonut taaksepäin ja toivon hyvin paljon, että en joudu lopettamaan nyt. Pelin parissa minulle on sattunut kaikenlaista hyvää, huonoa ja vielä parempaa. Haluan tämän jatkuvan.

Peli on ollut mielestäni ihan jees kautta aikojen. On ollut huonoja hetkiä (lue HGSS-BW formaatti eli 2011 MM-kisa formaatti), mutta suurimman osan ajasta olen ajatellut, ettei peli ole ollut huono. Huonoin formaatti on aina se formaatti mitä nyt pelataan. SP:n aikana valitettiin, että formaatti on huono ja on esim. liikaa Luxchompia (en tiedä oliko asia näin Suomessa, mutta gymillä ainakin oli). Luxchomppia oli paljon, mutta ei ollut liikaa, koska siitä ei seurannut mitään negatiivistä seurausta. Peli oli hauska pelaa ja Luxchomp mirrorit olivat hauskoja ja vaativat taitoa. Edellinen formaatti, eli HGSS-on ei ollut mitenkään erityisen hyvä. Se ei vaatinut mitenkään erityisen paljon taitoa, mutta ei mielestäni ollut huono. Formaatin aikana peli saattoi olla vallan mainiota (CC formaatti oli hieno). Väittäisin jopa, että HGSS-NDX oli ihan siedettävä ja ''hyvä'' formaatti (moni lienee eri mieltä, mutta näin näen asian) ja vaati jonkun verran taitoa.

tldr: formaatti ei ole huono.

Listaa on vaikea tehdä, koska formaatti ei ole aina yhtä hyvä kauden aikana. HGSS-on oli aivan karmea, kun se oli HGSS-BW, mutta HGSS-NVI oli loistava. Ongelma on myös siinä, että ei osaa sanoa, että onko DP-on vai HP-on parempi ja miksi. Asiaa en ole ajatellut kauheasti, joten en voi tehdä listaa. Sen voin sanoa, että MD-on oli mielestäni mahtava formaatti (paitsi MD-BW) ja MD-CL on minun lempiformaatti ainakin nyt hatusta heittämällä.

On harmillista, että pokemon on tässä tilanteessa, mutta tuli mietittyä SM-kisoissa, että onko tilanne oikeasti nyt näin paha Suomen pokemonin kannalta. Kettuset ja osa muista lopettaa, mutta olihan SM-kisoissa (ainakin minulle) monta uutta kasvoa ja tyyppiä, joita en ole aiemmin nähnyt ja oletan, että kaikki vanhat pelaajat eivät lopeta jos tajuavat, että on pelaajia vielä jäljellä. Tämän näkee ainakin ensi kauden ensimmäisessä BR:ssä. Jos siellä on 10 masteria niin sitten voi sanoa, että peli on kuollut, mutta joku joka tietää enemmän tästä aiheesta voisi tulla puhumaan pokemonin tilanteesta Suomessa tässä ketjussa tai uudessa ketjussa.
Viimeksi muokannut Registeel päivämäärä 11.06.2013 14:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Registeel
 
Viestit: 705
Liittynyt: 01.11.2010 18:34
Paikkakunta: Lieto

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Staryu » 11.06.2013 09:52

Voittakaa MM-kisat, ja saadaan uusia pelaajia xD
Avatar
Staryu
 
Viestit: 519
Liittynyt: 17.08.2012 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Niilonator » 11.06.2013 20:51

itse aloitin tuossa yläasteen alkupuoliskolla kun kaverikin sattui olemaan pitkän linjan pokemonimiehiä ja korttejakin sieltä kaapinpohjalta löytyi, tässä viimeaikoina olen sitten naapurin pojatkin pelaamaan mutta pidempää innostusta ei oikein tunnu heiltäkään löytyvän vaan pleikkarit ja mopot tuntuvat vievän voitn meidän ylväästä pokemonin peluusta
-Taidat olla porvoon viiminen pokemon pelaaja
-En, kyllä meitä on kolme
-entä minä?
- No okei neljä

Fc(X) 4914-4018-8178
Avatar
Niilonator
 
Viestit: 112
Liittynyt: 10.04.2011 10:27
Paikkakunta: Askola,Monninkylä
(: meh, ei jaksa

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja hitmonlanttu » 18.06.2013 11:20

Kasi ja ysiluokkien välisellä kesälomalla kaivoin kaverini kanssa vanhat teemapakat esiin ja aloimme pelamaan huvin vuoksi, kuten meillä aina joskus oli tapana. Päätimme sitten ostaa uudet teemapakat vanhentuneiden tilalle, ja ne taisivat olla stormfronttia jos oikein muistan. Innostuimme pelamaan enemmän ja kun fantsusta ostelimme kortteja, nin saimme kuulla pokemonin pelipäivästä. Vähän aikaa meni kunnes uskallauduimme sinne. Siitä innostus lähti nousemaan. Hyvin kauan peli oli vielä pyramidi-linjoja ja"hei teen tuli-vesi pakan" tyylistä. Kunnolla peli minun kohdalla alkoi HGSS-TM formaatin kohdalla. Silloin tutustuin kaikkiin pakkoihin, sivustoihin, enemmän Oulun pokemonväkeen ja koko tähän maailmaan. Ah niitä aikoja.

Kun HGSS-on on ensimmäinen formatti mitä olen pelannut, ei minulla ole pahemmin vertailukohteita formaattien välillä. Nykyinen formaatti tuntuu ikävältä , mutta lähinnä siksi, ettei pelaajia ole oulussakaan enää kuin minun lisäksi maksimissaan neljä, ja siellä etellämmässäkin kaikki tuntuvat jättävän leikin kesken. Olen nauttinut pelaamisesta koko tämän lyhyen ajan, ja toivoisin sen suomessakin vielä jatkuvan, varsinkin kun en ole vielä päässyt "pireihin".

Aloitin siis huvin vuoksi ihan.
Durant, Durant, Durant, eating eating, eating...
Avatar
hitmonlanttu
 
Viestit: 270
Liittynyt: 23.03.2011 17:25
Paikkakunta: jossain Suomi-neidon vyötärön paikkeilla
(: oon soundcloudräppäri nykyään, voitteko uskoa

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Mint Nature » 19.06.2013 19:55

Kaveri tuli yöks opetti pelaan yön aikana ja anto jonkun torterrebeachi pakan ja menin sm-kisoihin vedin 3-3:)) sitten tuli dp-on^1 ja löysin Dusknoir/Gengarin millä sain jo sillä kaudella muutamat top cutit ja sm-kisat pelasin Heron roska pakalla (Kabutops/Gengar) koska tiimi tuusula halusi pelaa mun muita pakkoja ja sitten sm-kisat meni ok niin päätin että en lopeta ennen kuin voitan jotain suurta esim. SM-kisat/Worldsit/ECC ja nyt tuoreena suomen mestarinakaan ei haluis lopettaa :/ Lempi formaatti on varmaan DP-on^2 koska niinkin ihanat pakat kuin Dusknoir/Gengar/Shedninja :33+ Dopnhan/DITTO/erl/Relicanth/Manectric+SSU <33 ja ei saa unohtaa true parahax pakkaa Drapion+kaikkee kakkaa mikä tuntu vikailtana hyvältä :DD

Mutta kaikkien aikojen suosikki pakkani on varmaan kaikkien yllätykseksi DusseGenkkuShedninja millä peppuraiskattiin kausi 2009-2010 senioreissa :DD
Valloitamme Mailman Kahvi kupilla.xp
Spoiler:
ökääh
Avatar
Mint Nature
Järvenpään Liiga-Leader
 
Viestit: 219
Liittynyt: 01.11.2010 16:23

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Mewstor » 19.06.2013 22:27

Pikkusisko sai base setin Ninetales teemapakan (mikä ihme sen nimi olikaan... wildfire?) Minun piti sitten opettaa hänet pelaamaan, mutta kun luin säännöt, tajusin, että tarvin oman pakan. Ostin aloituspakan (se jossa tuli 1ed Machamp). Aloitettiin sillä ja sen jälkeen pelattiin noilla vastakkain kunnes minun alkoi tehdä mieli lisää kortteja. Eksyin fantsuun ja aloin vahingossa vetää liigaa. Eiköhän se ollut sitten siinä.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Flyffel » 20.06.2013 14:17

Hmm... en koe koskaan kunnolla "aloittaneeni". Tämä onkin siis joku TCG-historiani postaus. :D

Taisin käydä Tampereen liigassa nuorisokeskus Vuoltsulla ensimmäisen kerran 9-luokan kevätkaudella, eli noin viisi vuotta sitten. Tiesin kyllä jo aiemmin liigan olemassaolosta, sillä "Laura-täti" eli Rai-chan oli yläasteella samalla luokalla kuin minä. En vaan ollut kiinnostunut TCG:stä, ja siihen aikaan kaikki liigat olivat virallisesti vain TCG-liigoja. Pandem, joka kävi samaa koulua, oli alkanut puhumaan siitä että aikoo aloittaa TCG:n niin ajattelin "mitä ihmettä" ja jonain päivänä päätin sitten katsoa millainen liiga Tampereella on.
Katselin pari kertaa, mitä kortteja nykyisin on, ja sitten pelasin jopa pari peliä lainapakalla. Ainoa kortti jonka muistan siitä pakasta on Speed Stadium. :D

Liiga muutti syksyllä pois Vuoltsusta TYK:iin, eli Lauran uuteen lukioon. Aloinkin käymään siellä aktiivisesti, mutta oikeastaan kävin vain hengaamassa. En vissiin aluksi pelaillut paljoa. Kun Supreme Victors tuli, osallistuin ensimmäiseen prelikkaani. Kasasin sen jälkeen jonkun Rayquaza C/Electrivire FB -viritelmän, koska olin nostanut niiden Lv. X:t, lol. Aloin pelaamaan pakallani, ja jonkin ajan päästä aloin proxyttamaan ihan kunnolla. Kävin jossain Tampereen turnauksessa pelaamassa lainapakalla joka oli joku SP Infernape enkä ollut koskaan ennen pelannut kyseistä pakkaa, mutta vedin 3-3.

HGSS-kausi tuli ja osallistuin myös pariin HGSS prelikkaan. HGSS-kortit ovat kauneimmat koskaan. <3 Kävin vielä jossain Tampereen turnauksessa pärisemässä Gliscor pakalla, jossa oli "se huono" Gilscor. ":D" 2-2 tai 3-3 kuitenkin sekin.
Aloin toden teolla proxyttämään, yli puolet pakastani oli proxyjä ja pelasin ainakin jotain Gengar Prime/Mew Prime/Mime Jr./Lost World jne. viritelmää. <3

Sitten taisi tulla vuoden tauon paikka kun käväisin Helsingissä. Kerran pääsin käymään Tampereen liigassa ja paikalla oli vissiin vain Laura ja Eero, mitä tämä on?

Takaisin Tampereella, liiga Fantsussa ja Laura Espoossa. :O Noh, liigassa oli taas paljon enemmän kävijöitä niin mikäs siinä. Aloitin taas vain katselemalla mitä muut pelaavat, sillä olin aika pihalla formaatista. Olin kyllä seurannut The Deck Outia koko viime vuoden, mutta ei se mitenkään voi korvata pelikokemuksen tuomaa tuntua formaattiin. Oikeat FA:t ovat paljon hienompia kuin ruudulta katsoen! Taisin välillä pelata lainapakalla.

Vuoden vaihteessa liiga siirtyi nykyiseen Puolenkuun Peleihin. Kettuset lopettivat ja liigan kävijämäärä tippui siten ikävästi, oho. Saimme sentään uuden vakipelaajan eli Samin. Hyvä Sami! <3 Aloin pelaamaan Absolin pakalla Garchomp/Altaria ja tykästyin pakkaan ja tein siihen monta muutosta useamman kerran kauden aikana, ja menin sillä myös SM:iin. Laitankin pian todella myöhässä olevan SM-rapsani, joten en spoilaa tulosta jos et tiedä sitä. :D

Joskus ennen vuodenvaihdetta tai siinä paikkeilla aloin myös pelaamaan TCGO:ta. Ehkäpä tämän hetken voi oikeasti sanoa siksi hetkeksi, kun kunnolla aloitin pelaamaan TCG:tä. TCGO:lla olen nimittäin saanut pelata niitä pakkoja vastaan, mitä ei liigassa näe, eli olen saanut paremman kuvan formaatista kuin ennen. Ja olen tietenkin saanut pelata monella eri pakalla!

Tällä hetkellä pelatuimmat pakkani TCGO:ssa ovat Garchomp/Altaria, Empoleon/Flareon ja Black Kyurem EX/Blastoise/Keldeo EX w/ Crystal Wall & 4 Max Potion. Tykkään siis edelleenkin pelata vähän ernuilla pakoilla. :D Jos kuulostaa kiinnostavalta niin voin laittaa listat YV:llä. ;o

PS: Nykyinen formaatti on tosi kiva, paitsi Accelgor/Gothitelle on tyhmä. :(
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Dark Ho-oH » 20.06.2013 19:14

Taisin olla 9- tai 10-vuotias kun sain joululahjaksi jonkun pelilehden jonka mukana tuli Pokemon TCG-peli tietokoneelle, sekä ison julisteen kokoinen pelialusta TCG:tä varten kahdelle pelaajalle. Julisteen kääntöpuolella oli ohjeet pakan rakennukseen, tosin aika huonot sellaiset (tyyliin pakassa n. 10 traikkua, 20-30 enua ja about 20 poksua joista suurin osa basiceja, 2x Stage 1 ja yksi Stage 2 poksu jee jee. Lisäksi neuvottiin pelaamaan yhtä tai kahta tyyppiä). Innostuin siitä TCG-tietokonepelistä ja opin pelin säännöt pelaamalla sitä. PC-versio siitä pelistä tosin ei ole samanlainen kuin se versio joka oli joskus aikoinaan Game Boy Colorille. PC-versiossa pelaat aina jotain ihme muijaa vastaan joka selittää ja opettaa aina pelien aikana mitä pitää tehdä. Muistaakseni pelaajan piti läpäistä noin. 20 harjoituspeliä, joissa opetettiin kaikki säännöt. Tämän jälkeen sai avattua ns. vapaan pelin, jossa sai itse valita pakan jolla haluaa pelata. Pakkaa ei tosin pystynyt muokkaamaan mitenkään ja kaikki pakat kyseisessä pelissä taisivat olla noita vanhoja teemapakkoja. Pelissä pystyi myös katsomaan kaikkien pelin sarjojen kortteja (Base Setistä Legendary Collectioniin asti) ja luomaan omia pakkalistoja, mutta niitä ei kuitenkaan voinut käyttää pelissä.

Kuitenkin, opin pelaamaan TCG:tä sen pelin avulla ja opetin myös yhden kaverin pelamaan korteilla. Aina kun nähtiin niin pelattiin, mutta pakkojen taso oli vähän sitä sun tätä, tyyliin: "Omg tää iskee 120 dmg viidel enul hohoho vähä kova otan tän mun pakkaan". Pelattiin siis aina jotain ihme pakkoja missä ei yleensä ollut mitään järkevää strategiaa muuta kuin se, että isketään paljon. Pakoissa ei ollut myöskään tarpeeksi nostoa ym.

Pari vuotta myöhemmin päädyin jollain tavalla Suomen alkuperäiselle Pokemon-foorumille. Muistaakseni Unseen Forces oli uusi sarja tuohon aikaan. Näin osoitteen pokemon.fi jossain ja tottakai halusin päästä katsomaan. Liityin siis foorumille ja aloin myös vaihdella kortteja. En kyllä vieläkään tuossakaan vaiheessa ottanut peliä niin vakavasti, mutta luettuani foorumia aloin oppia ja ymmärtämään pelistä uusia asioita. Laitoin heti vaihtolan pystyyn ja tuohon aikaan vaihtelu olikin tosi aktiivista. Oli kiva päästä vaihtelemaan ihmisten kanssa, koska irl ketään kavereistani ei enää kerännyt kortteja minun ja kaverini lisäksi.

Meni taas parisen vuotta ja foorumila ollessani olin toki huomannut TCG-turnaukset. Kyselin kaveriltani jos häntä kiinnostaisi lähteä joskus turnaukseen, jos kokoaisin hänelle jonkun pakan. Kaveri innostui, mutta ei koskaan sitten lähenytkään turnaukseen. Asia jäi siihen ja oikeastaan ei häntä enää hirveästi kiinnosta TCG. Ajattelin, että haluaisin mennä kokeilemaan turnausta ja lähin turnauspaikka oli (ja on edelleen) Turussa. Päätin sitten lähteä, turnaus taisi olla joskus 2009-vuoden loppupuolella jos muistan oikein. Formaatti oli DP-on ja pelasin Salamence AR:ää. Hävisin kaikki pelit mikä ei sinänsä ollut mikään ihme, mutta sainpahan ainakin kokemusta turnauksista.

Sitten olikin taas vähän aikaa hiljaiseloa, kunnes serkkuni alkoi innostua TCG:n pelaamisesta. Hän oli opetellut pelin säännöt ja aloimme pelata yhdessä silloin tällöin. Kerroin olleeni turnauksessa aikaisemmin ja hän halusi kovasti päästä pelaamaan johonkin turnaukseen. Päätimme siis mennä yhdessä. Hän oli silloin vielä sen verran nuori, että pelasi junioreissa. Kävimme sitten yhdessä parissa turnauksessa, muistan pelanneeni ainakin Donphania, Typhlosionia, Donphan/Machampia ja ReshiBoaria noissa turnauksissa. Serkkuni sai aina jotain palkintoja koska pelasi junioreissa, ja itselläni paras lopputulos toistaiseksi on neljäs jostain turnauksesta missä ei ollut montaa pelaajaa mukana.

Nyt tässä on ollut tyyliin yli vuoden tauko turnauksista, mutta tarkoitus olisi taas syksyllä alkaa käydä Turun turnauksissa jos niitä vain on. Olen yrittänyt harjoitella paljon enemään ja uskon, että voisin jopa menestyä paremmin kuin aikaisemmin. Korttivarastonikin on parantunut aika mukavasti ja pakan kokoon saaminen ei ole enää mikään ongelma. Olisi kiva taas päästä turnaukseen pitkästä aikaa :3

Tässä muuten kuvia siitä legendaarisesta pelimatosta, tullut joskus aikoinaan käyttettyä sitä kaverin kanssa paljonkin joten sitä on teippailtu ym.

http://img856.imageshack.us/img856/8079/r4au.jpg

http://img189.imageshack.us/img189/1620/l3bq.jpg

Laitoin linkkeinä koska ainakin ne pakan rakentamisen ohjeet kannattaa katsoa suuressa koossa :D

"Kouluttajakortit kuten POTION ja Energy Removal ovat loistavia, koska ne ovat helppokäyttöisiä ja niistä on huomattavasti apua pelatessasi"
Avatar
Dark Ho-oH
 
Viestit: 1002
Liittynyt: 01.11.2010 07:55
Paikkakunta: Salo

Re: Miksi aloitit Pokémon-TCG:n?

ViestiKirjoittaja Staryu » 20.06.2013 19:51

Repesin tolle Playmatin takaosalle xD
Avatar
Staryu
 
Viestit: 519
Liittynyt: 17.08.2012 17:40
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Pokémon TCG-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron