Opas kilpailulliseen videopelaamiseen (VGC)

Yleistä Pokémon-keskustelua (suosikit, anime, manga, oheistuottet, ...)

Opas kilpailulliseen videopelaamiseen (VGC)

ViestiKirjoittaja maikkeli » 19.02.2020 12:10

Tämän opaksen tarkoitus on saada Pokemonista kiinnostuneiden pelaajien ymmärtämään mitä on kilpailullinen videopelaaminen, miten ryhtyä kilpailijaksi ja miten kehittyä kilpailijana näissä Pokemon-videopeliturnauksissa.


Mikä on Pokemon VGC?

Pokemon VGC on lyhenne sanoista "Video game championships", joka on Pokemonin virallisesti ylläpitämä kilpailullisen videopelaamisen turnaussarja. Tavallisesti Pokemon VGC:n säännot vaihtuvat vuosittain, ja joka vuoden VGC-kausi huipentuu maailmanmestaruuskilpailuihin. Pokemon VGC:tä pelataan tavallisesti kaikkein uusimmalla julkaistulla pääsarjapelillä.


Mitkä ovat VGC:n perussäännöt?

Pokemon VGC:ssä on muutamia sääntöjä, jotka pysyvät vuodesta toiseen mukana huolimatta siitä mitkä Pokemonit ovat sallittuja. Kyseiset perussäännöt ovat seuraavat:

- Ottelut pelataan aina double battleina
- Pelaajien tiimeissä voi olla enimmillään kuusi Pokemonia, mutta jokaiseen yksittäiseen otteluun voi valita näistä vain neljä Pokemonia
- Pelaajat eivät voi käyttää tiimissään kahta Pokemonia, joilla on sama Pokedex-numero. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että et voi pelata tiimissäsi useampaa Rotomia, vaikka niillä olisi erilaiset muodot. Voit kuitenkin pelata tiimissäsi esimerkiksi Bulbasauria ja Ivysauria, koska näillä Pokemoneilla ei ole samaa Pokedex-numeroa.
- Tiimissä mitään taisteluesinettä ei saa olla useampaa kuin yksi


Mistä tiedän mitkä ovat nykyiset VGC-säännöt?

Pokemon VGC:n tämänhetkinen tarkka sääntösetti löytyy Play! Pokemonin virallisilta nettisivuilta, kohdan "Rules and Resources" alta https://assets.pokemon.com//assets/cms2/pdf/play-pokemon/rules/play-pokemon-vg-rules-formats-and-penalty-guidelines-02122020-en.pdf. Näissä säännöissä muun muassa listataan mitkä Pokemonit ovat sillä hetkellä sallittuja Pokemon-turnauksissa, sekä tietenkin muita kilpailulliseen videopelaamiseen liittyviä virallisia sääntöjä.

Aikaisempina vuosina sallitut Pokemonit pysyivät samoina koko vuoden VGC-formaatin ajan, toisin vuodesta 2019 lähtien VGC-säännöt ovat uudistuneet kauden mittaan uusilla sallituilla Pokemoneilla. Sääntöjä kannattaa siis seurata, koska aikaisemmin kielletyt Pokemonit saattavat tulla kauden mittaan sallituiksi.


Miten löydän Pokemon-videopeliturnauksia mihin osallistua?

Play! Pokemonin Event Locator auttaa löytämään lähellä olevia Pokemon-turnauksia esimerkiksi syöttämällä kaupungin tai postinumeron Event Locatorin hakukenttään. Tämän lisäksi isoista kansainvälisistä turnauksista kiinnostuneiden tulisi katsoa myös Pokemonin "Regional Championships" sekä "International Championships" sivut. Hyvän listan paikallisista turnauksista löytää myös sivulta https://pokemonsuomi.net/


Ovatko kaikki turnaukset avoimia kaikille?

Kaikki turnaukset ovat avoimia kaikille lukuunottamatta maailmanmestaruusturnausta, johon jokainen VGC-kausi huipentuu. Maailmanmestaruusturnaukseen päästään keräämällä vuoden mittaan tarpeeksi mestaruuspisteitä, joita saadaan sijoittumalla turnauksissa tarpeeksi hyvin.


Miten teen itselleni Pokemon-tiimin, jolla osallistua turnaukseen?

Osallistuminen millä tahansa kuudella Pokemonilla, jotka ovat määritettyjä lailliseksi Pokemonin sääntödokumentissa tekee sinusta kelvollisen turnauspelaajan. Pokemon kuitenkin sisältää paljon mekaniikkoja, jotka täytyy omilla taisteluyksilöillä olla kunnossa halutessaan taistella voitosta kokeneempien Pokemon-pelaajien kanssa, ja siihen tämä alaluku perustuukin. Tämä alaluku on kirjoitettu Sword and Shield - pelin mekaniikkoja mukaillen.

Pokemonit tunnetusti eivät siis ole identtisiä, vaikka Pokemon-laji olisi täysin sama. Pokemonin lopullisia ominaisuuksia muokkaavat seuraavat asiat:

- Pokemonin "luonne", eli Nature
- Pokemonin "Individual valuet"
- Pokemonin "Effort valuet"
- Pokemonin hyökkäykset

Pokemonin luonne saa Pokemonin nostamaan yhtä ominaisuuttaan ja laskemaan toista ominaisuutta 10 %:lla. Pokemonin luonne tulisi siis optimisoida niin, että Pokemonin luonne nostaa jotain tärkeätä ominaisuutta ja laskee jotain vähemmän tärkeää. Jos sinulla on siis esimerkiksi fyysinen hyökkääjä kuten Tyranitar, luonne joka nostaa Pokemonin fyysistä hyökkäystä ja laskee spesiaalista hyökkäystä olisi tälle Pokemonille suotuisa. Pokemonille saa suotuisan luonteen Sword and Shield pelissä taikka "breedaamalla" (suom. jalostamalla?) Everstone-esineen kanssa munalleen toivottava luonne, tai jälkikäteen "Nature Mint" esineillä voi korjata Pokemoninsa luonteen suotuisaksi.

Pokemonin Individual Valuet määrittävät Pokemonin luontaisen "geneettisen" arvon jokaiselle ominaisuudelle. Näiden arvojen tulisi normaalisti olla mahdollisimman korkeita jokaisella osa-alueella. On myös tapauksia, milloin mahdollisimman matalat individual valuet ovat toivottuja. Korkeat individual valuet saa Sword and Shield pelissä taikka jalostamalla munalleen korkeat individual valuet käyttämällä kahta vanhempaa, joilla on korkeat individual valuet ja käyttämällä "Destiny Knot" esinettä. Sword and Shield pelissä kuitenkin voi myös nostaa puuttuvat individual valuet korkeimpaan mahdolliseen arvoon kun Pokemonisi on lv. 100 ja käy antamassa "Bottle Cap" esineitä Sword and Shieldin Battle Towerissa sijaitsevalle henkilölle.

Pokemonin Effort Valuet on piiloitettu numeerinen arvo, joka vaikuttaa siihen kuinka korkeaksi lopulliset ominaisuudet kasvavat. Pokemonilla on siis käytössään 510 effort valueta, ennen kuin Pokemon ei saa niitä itselleen enää. Jokaiseen ominaisuuteen voi laittaa korkeintaan 252 Effort Valueta. Kun Pokemon VGC:tä pelataan levelillä 50, tarkoittaa tämä että jokainen 8 EVtä kasvattaa jokaista ominaisuutta yhdellä numeerisella arvolla. Yleisin tapa laittaa kuitenkin nämä Effort Valuet Pokemonilleen on laittaa ne kahteen tärkeimpään ominaisuuteen. Esimerkiksi hyökkäävälle Pokemonille on tyypillistä laittaa 252 Effort Valueta sekä siihen hyökkäykseen mitä hyökkääjä käyttää (fyysinen/spesiaalinen) ja 252 Effort Valueta Pokemonin nopeuteen. Tämän jäljiltä jääkin vain enää 4 Effort Valueta käytettäväksi. Sword and Shield pelissä Effort Valuet saa laitettua Pokemoneille taikka kaupasta ostettavilla vitamiineilla tai laittamalla Pokemonit töihin PokeJobs-ominaisuuteen. Kun Pokemon on tehnyt nämä työt, sen Effort Valuet mainitussa ominaisuudessa kehittyvät.

Lopuksi, Pokemonin hyökkäykset määrittävät hyvin paljon kuinka kyvykäs tämä Pokemon voi ottelussa olla. Tyypillistä on käyttää mahdollisimman korkeavoimaisia, tarkkoja iskuja joista ainakin osa on samaa tyyppiä kuin Pokemon itse. Tämä antaa niin sanotun "STABin" (Same-type-attack-bonus) Pokemonin iskuihin, kun se käyttää iskuja jotka ovat samaa tyyppiä kuin Pokemon itse.

Internet on täynnä sivustoja, mistä katsoa Pokemonilleen sopivat naturet, effort valuet ja iskut mutta kirjoittaja suosittelee lämpimästi esimerkiksi "Pikalytics"-nettisivua, johon on kerätty jokaisen Pokemonin tilastollisesti yleisimmät näistä. Ne auttaa hyvin päästä alkuun pelaamisensa kanssa.


Kuinka luon itselleni hyvän Pokemon-tiimin?

Tämä on se Pokemonin kaikkein vaikein kysymys, ja se mikä tekee koko pelistä hauskaa. Universaalia oikeaa vastausta ei ole. On kuitenkin olemassa yhteisön luomia ohjenuoria, mitä seuraamalla tai ainakin ajattelemalla voi todennäköisemmin saada itselleen kilpailullisen tiimin kasaan.

Avainsana on monipuolisuus. Pokemon on tyyppiensä avulla pitemmälle viety kivi-paperi-sakset peli. Täyttämällä tiimi vain yhden tyypin edustajista usein aiheuttaa sen, että jotain tyyppiä vastaan on vaikeaa ellei mahdotonta pelata. Tästä syystä useimmat Pokemon-tiimit täyttävätkin itsensä monipuolisella kirjolla erilaisia Pokemon-tyyppejä.

Aloittelijalle hyvät aloituspisteet ovat muun muassa Grass-Water-Fire ja Dragon-Steel-Fairy tyypitysyhdistelmät. Lisäämällä tiimiinsä Pokemonit, jotka täydentävät kyseiset tyypitysyhdistelmät luovat tiimiin usein monipuolisuutta ja taipumiskykyä - usein pelaajan edes sitä tiedostamatta. Kyseiset tyypitysyhdistelmät antavat tiimiin monipuolisuutta sekä taipumiskykyä sekä hyökkäävältä että puolustavalta kannalta. Näihin edellämainittuihin tyypitysyhdistelmiin ei missään nimessä kannata kangistua ja näitä ei tule seurata sokeasti, mutta jos on vaikeuksia aloittaa tiimin synergian luomista niin kyseiset edellämainitut yhdistelmät voivat antaa ainakin perusrungon suunniteltuun tiimiin.

Monipuolisuus on tärkeää myös muissa osa-alueissa Pokemonissa. Esimerkiksi vahvat hyökkääjät tasapainotettu tukevimmilla avustavilla Pokemoneilla on monen menestyksekkään tiimin resepti. Tärkeää on siis yrittää keksiä jokin tapa voittaa jokainen Pokemon-tyyppi, oli se sitten nopea ja voimakas tai hidas ja tukeva.


Nämä siis olivat mielestäni ne pääpointit, mitä pelaajan tulisi tietää halutessaan kilpailla Pokemon-videopelimestaruuksissa. Tähän peliin menee loputtomasti enemmän pientä tietoa, minkä omaksuttuaan tulee tässä pelissä paremmaksi pelaajaksi. Suosittelen itse lämpimästi liittymään esimerkiksi Suomen VGC Discord-kanavalle, missä kokeneemmat pelaajat auttavat uusia pelaajia enemmän kuin mielellään missä tahansa kysymyksissä peliin liittyen. https://discordapp.com/invite/vtjqMu9

Pistin stickyksi. -Mewtwolover
maikkeli
 
Viestit: 2
Liittynyt: 31.03.2018 01:06

Paluu Yleinen Pokémon-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron