Kielikurssit

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Kielikurssit

ViestiKirjoittaja mäg » 03.08.2012 15:54

Meijän äpä ehdotti mulle, että mitä jos ensi kesänä kielikurssille? Anto lehden käteen ja aloin selamaan. Vaikutti joo ihan jees jutulta, arveluttaa vaan, kun oma englanninkieli ei oo kauhea hyvä. Puhun englantia hiukan epäsujuvasti ja mulla on aina ollut ongelmia lauseenrakenteissa. Oliskohan sellanen haitaksi siellä? jos menisin Suomalaisryhmään, niin ei varmaan ole väliä. Hinnat on siinä Euroopassa jokin 1500e-2000e noin ja sitten Euroopan ulkopuolella se päälle 2000e-3000e. Ajattelin, että Malta olis paras vaihtoehto, mutta en nyt tiiä viellä. Koko asiaahan ei ole edes lyöty lukkoon viellä, mutta mietitty on. Netistä koitin jotain ettiä, mutta eipä sieltä oikein mitään löytynyt. Nää kielimatkat taitaa olla aika tyttöpainotteisia :D Tuo lehti jonka mutsi anto niin oli EFn on vissiin jotain muitakin kohteita. Mielellään menisin asuntolaan, mutta en nyt tiiä oliskohan isäntäperhekkään niin paha. Isäntäperheissähän säännöt voi olla paljon lepsummat, kuin tuolla asuntoloissa.

Mut siis mun jaaritteluista viis. Aiheen tarkoitushan on siis kertoa omia kokemuksia tai jos on jotain kuullut tms. tai mitä mieltä on kielikursseista.
mäg
 
Viestit: 54
Liittynyt: 23.06.2012 19:28

Re: Kielikurssit

ViestiKirjoittaja Atlas » 04.08.2012 00:04

Vietin tänä kesänä varsin mukavat kolme viikkoa kielikurssilla Lontoossa. Kurssi oli paljon hauskempi kuin odotin ja lähdin sille aika yksinkertaisista syistä. Ensimmäinen syy oli veljeni positiivinen kielikurssikokemus, joten ajattelin meneväni itsekin jos kerta olisi hauskaa. Ajattelin myös oppivani myös jotakin uutta ja muutenkin lomalla on tylsää joten miksi ei?

Täten siis lähdin kohti Lontoota ideana asua isäntäperheessä jonkun satunnaisen hepun kanssa, joka osoittautui italialaiseksi jannuksi. Kaveri oli ihan asiallinen, paitsi että kommunikointi oli semi-vaikeaa/haasteellista, sillä kaveri ei kovin hyvin englantia taitanut. Hän oli selvästi tullut kurssille muutenkin vain lomailemaan italialaisten kaveriensa kanssa. Pari asiaa hänessä kyllä ärsytti, joista yksi oli kuorsaaminen. Nukuin suoraan sanottuna kamalimmat yöuneni koskaan muutamina öinä, kun hän kuorsasi keskellä yötä kuin karhu. Mitään korvatulppia minulla ei ollut, eikä hän tavalleen varmasti mitään voinut, mutta kävi kyllä hermoille. Toinen ärsyttävä asia oli hänen liiallinen AXE:n käyttönsä. Vaikka hän ei siltä erityisen pahasti haissut, niin hän oli muutaman kerran käyttänyt minun pyyhettäni, jolloin se pirullinen löyhkä tarttui myös minuun ja t-paitoihini, jotka haisevat vieläkin pesun jälkeen AXE:lta, blergh. xP Mutta mitä tulee itse isäntäperheeseen, niin se oli aika lailla täydellinen. Asuin vanhahkon pariskunnan kanssa. He olivat erittäin ystävällisiä, auttavaisia, hauskoja ja ylipäätänsä mukavia. He tekivät myös erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa. En tiedustellut pahemmin, että minkälaisia isäntäperheitä muilla suomalaisilla oli, mutta veikkaisin että ihan hyvät, kun en pahemmin mistään valituksista kuullut saati mistään vaihdoista.

Ja koska kyseessä oli siis kielikurssi niin siellä käytiin tietysti koulua, joka koostui käytännössä viidestä eri tasosta, joihin porukat jaettiin sen mukaan, että kuinka hyvin pärjäsit kurssin alussa pidetyssä tasokokeessa, joka oli semi-helppo, mutta hiukan rasittava. Olin erittäin väsynyt tehdessäni sitä ja muutama opettaja taisi huolestua terveydestäni kokeen aikana, kun yritin nukkua sen aikana. Pääsin korkeimmalle tasolle eli viidennelle, joka oli sopivan haastava, sillä kieli tehtäväkirjoissa oli mukavan monimutkaista hienoine sivistyssanoineen ja erikoisine verbeineen, joka vaati välillä paljonkin työtä. Opettajat olivat oikein asiallisia vaikkakin välillä hiukan turhan hektisiä omaan makuuni. Opiskelu koostui pääasiassa tunneilla ryhmätöistä, joista yksi oli projekti, jota jouduttiin vääntämään pari viikkoa. Projektin nimi oli joku ihmeen "I love London" ja siinä piti jotenkin näyttää, että miksi Lontoo on paras. ._. Ryhmässäni oli pari indonesialaista tyttöä, joten tietysti videon teemaksi tuli musavideo ja lopulta päädyimme, tai tarkemmin sanottuna he ja pari muuta tyttöä (olin siis ainoa poika), tekemään jonkin sortin One Direction parodia/tribuutti/viritelmä pökäleen, joka oli mielestäni täyskatastrofi. Muita se kyllä nauratti, minua lähinnä itketti. Projekti tehtiin iPad:eillä (löytyy YouTube:sta btw), joilla leikittiin varmaan joka ikinen päivä hetken aikaa ja se oli välillä aika pirun turhaa, kun tehtävät olivat lähinnä tyyliin: "Okay soooo~, record/film something and then we'll listen to/watch it, 's perfect".

Koulunkäynnin lisäksi oli myös erilaisia aktiviteetteja, joissa yleensä aina mentiin katsomaan jotain nähtävyyttä tai sitten se oli nk. valvottua vapaa-aikaa, milloin piti olla joku tietty aika jossain ja sitten sai mennä. Aktiviteetteja oli aina päivällä ja illalla sekä viikonloppuna koko päivän ajan, jotka olivat yleensä reissuja. Menimme esimerkiksi Oxfordiin ja Brightoniin. Ne olivat mielestäni todella hienoja paikkoja ja olisin viettänyt vaikka kaksikin päivää niissä. Vaikka aktiviteetit olivat yleensä melko asiallisia, niin ilta-aktiviteetit olivat silloin tällöin niitä kamalimpia. Esimerkiksi Discot: Ei saakelin saakeli mitä turhuutta. Musiikki oli sitä korvia raastavaa mainstream-kakkaa ja nupit oli pistetty kaakkoon, joten korvatulpat olisivat olleet paikallaan. Onneksi discoissa ei pitänyt olla pitempään kuin tunnin, joten lähdin sieltä aika liukkaasti muiden suomalaisten kanssa Lontoon yöhön seikkailemaan. Yön jonka muistan parhaiten oli viimeinen yö ennen lähtöämme, jolloin menin kahden suomalaisen tytön, yhden ruotsalaisen tytön ja italialaisen pojan ja tytön kanssa Piccadilly Circus:iin etsimään vohveleita, joka osoittautui hiukan kiusalliseksi kokemukseksi, koska tämä italialainen poika stalkasi tätä ruotsalaista tyttöä ja jouduin parikin kertaa heidän kahinoiden väliin. Viimeisenä yönä heidän pienet kahinat olivat kuitenkin pientä verrattuna muiden porukoiden menoon. Jotkut suomalaisetkin spedet onnistuivat eksyttämään itsensä jonnekin hornantuuttin ja kuulema älytön määrä EF-staff:ia lähti etsimään heitä. Kuulin myös, että joku suomalainen joutui heräämään neljältä aamuyöllä siihen, että poliisit tulivat etsimään hänen kämppisten henkkareita, kun oli karannut mopo käsisistä. Tämä oli kuitenkin aika pientä verrattuna veljeni kuulemiin ongelmiin. Esim. hänen kurssillaan kaksi suomalaista tyttöä olivat varastaneet auton, lähteneet ajelemaan Lontoon kaduille kännissä väärällä kaistalla, ebin. <_>

Kurssiini kuului Lontoon kielikurssin lisäksi vielä parin päivän retki Pariisiin, jonka olisin ehkä voinut jättää suosiolla väliin. Oli pirullisen kuumat kelit, oppaamme oli urpo, väsytti aivan pirusti sillä hotellimme sängyt olivat kovemmat kuin kouluni penkit, ohjelmaan kuului lähes pelkästään nähtävyyksien katselua ja muutenkaan Pariisi ei ollut mielestäni erityisen mielenkiintoinen. Lopulta palattuamme Suomeen ei voinut muuta todeta, että oli kyllä ikimuistoinen reissu.

mäg@ Mikäli olet menossa kielikurssille, niin voisin suositella Lontoota sinullekin. Vaikka englantisi olisi hiukan epäsujuvaa, niin kenties se kehittysi kurssilla paremmaksi. Kunhan et ole täysin avuton, niin englannin kielestäsi tuskin on lainkaan haittaa. En suosittele kuitenkaan hengaamaan pelkästään suomalaisten kanssa, vaan menemään ihan rohkeasti juttelemaan muillekin. Silloin sitä kieltä juuri oppii, kun ei puhu pelkästään suomea. Minulla ei ole kokemusta Maltasta enkä ole kuullut saati lukenut koko paikasta kuin vain tämän. Tuo on Iltalehden artikkeli, joten en tiedä kuinka paljon siitä on liioittelua/palturia. Ja kuten sanoit, kurssit ovat tosiaan melko tyttöpainoitteisia. Omalla kurssillani oli viisi poikaa/36 henkilöstä ja veljeni oli ainoa poika ryhmässään pari vuotta sitten. Suosittelisin isäntäperhettä, mutta kannattaa silti miettiä, sillä aina on olemassa pieni riski, että isäntäperhe ei sitten olekaan ollenkaan mukava. Luulen, että sinun kannattaa mennä kielikurssille vain jos sinusta todella tuntuu siltä.
Feeling it
XY: 5429-7397-3389
Avatar
Atlas
 
Viestit: 205
Liittynyt: 01.11.2010 08:02
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa

cron