Linux

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 14.08.2011 15:24

Wemps kirjoitti:^Heitä toki palautetta mtv3:selle ja ohjeet toimimaan saamiseen niin tulevat muutkin linukkaihmiset onnellisiksi : 3

Pitää miettiä tuota palautetta, sillä se ei todennäköisesti kannata, koska VLC:llä on mahdollista tallentaa katsomosta videoita omalle koneellle, mistä Maikkari ei tykkää, jolloin seurauksena palautteesta on vain se, että he estävät videoiden katselun VLC:llä. Sitäpaitsi ohjeet Katsomon videoiden katseluun VLC:llä löytyvät helposti googlella. Btw, VLC playerin saa Linuxin lisäksi Windowsiin ja Maciin, joten sitä voinee käyttää niissäkin Katsomon videoiden katseluun tuolla tavalla.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 25.08.2011 07:16

Olen laittamassa Ubuntussa palomuuria, mutta en tiedä mitkä portit voi "jättää auki". En edes tiedä mihin tarvitsee mitäkin porttinumeroa, ja mitkä voisi/pitäisi jättää auki niin, että ne sallivat ulkoa päin tulevan verkkoliikenteen?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 25.08.2011 10:00

Riolucario kirjoitti:Olen laittamassa Ubuntussa palomuuria, mutta en tiedä mitkä portit voi "jättää auki". En edes tiedä mihin tarvitsee mitäkin porttinumeroa, ja mitkä voisi/pitäisi jättää auki niin, että ne sallivat ulkoa päin tulevan verkkoliikenteen?

Jos sinulla ei ole erityistä tarvetta säätää sitä(esim. jotkut pelit), niin sen asetuksiin ei kannata kajota, oletusasetukset ovat jo riittävän hyvät.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 30.09.2011 16:28

Kubuntu 11.04:llä yritin käynnistää Gimpin, mutta:
Koodi: Valitse kaikki
(gimp:2438): GLiB-WARNING **: /build/buildd/glib2.0-2.28.6/./glib/goption.c:2132: ingoring no-arg, optional-arg or filename flags (8) on option of type 0 Muistialueen ylitys

Mitäs nyt?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 30.09.2011 18:33

Riolucario kirjoitti:Kubuntu 11.04:llä yritin käynnistää Gimpin, mutta:
Koodi: Valitse kaikki
(gimp:2438): GLiB-WARNING **: /build/buildd/glib2.0-2.28.6/./glib/goption.c:2132: ingoring no-arg, optional-arg or filename flags (8) on option of type 0 Muistialueen ylitys

Mitäs nyt?

Tuo johtuu todennäköisesti bugista, täällä on ainakin ohjeet sen kiertämiseen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1745341
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 30.09.2011 21:16

Miten saan Flashin toimimaan tässä Kubuntussa? (Firefox) Olen ladannut Flash Playerin mutta ei toimi.
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 30.09.2011 22:01

Riolucario kirjoitti:Miten saan Flashin toimimaan tässä Kubuntussa? (Firefox) Olen ladannut Flash Playerin mutta ei toimi.

Ettet vain taas ladannut väärää Flash Playeria:
Mewtwolover kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:Mutta vielä yksi kysymys, joka ei ehkä varsinaisesti edes liity Linuxiin: Latasin Ubuntu Software Centeristä "Adobe Flash Plugin"-nimisen ohjelman, joka käsittääkseni on Adobe Flash Player jonka avulla Flash toimii internet-sivustoilla. Kuitenkaan Flash-objektit eivät näy. Missä mahtaa olla vika, olenko kenties tehnyt jotakin väärin?

Latasit väärän, oikea Flash on tuossa valikoimassa nimiellä Adobe Flash Plugin 10.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 30.09.2011 23:24

Mewtwolover kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:Miten saan Flashin toimimaan tässä Kubuntussa? (Firefox) Olen ladannut Flash Playerin mutta ei toimi.

Ettet vain taas ladannut väärää Flash Playeria:
Mewtwolover kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:Mutta vielä yksi kysymys, joka ei ehkä varsinaisesti edes liity Linuxiin: Latasin Ubuntu Software Centeristä "Adobe Flash Plugin"-nimisen ohjelman, joka käsittääkseni on Adobe Flash Player jonka avulla Flash toimii internet-sivustoilla. Kuitenkaan Flash-objektit eivät näy. Missä mahtaa olla vika, olenko kenties tehnyt jotakin väärin?

Latasit väärän, oikea Flash on tuossa valikoimassa nimiellä Adobe Flash Plugin 10.

Heh, luultavasti en, sillä kun yksi niistä ei toiminut, niin latasin sitten jokaisen. :D Näyttää siellä sovellusvalikoimassa että olisi ladattuna, mutta Firefoxissa sitä ei näy... Pitäisiköhän yrittää seuraavaksi ladata se Adoben sivustolta?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 30.09.2011 23:28

Riolucario kirjoitti:Pitäisiköhän yrittää seuraavaksi ladata se Adoben sivustolta?

Tuota kannatta kokeilla, tosin kannattaa ensin poistaa ne muut flash playerit, jotteivät ne sotke tuota.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 03.10.2011 19:14

GIMP:issä, kun piirrän Wacom Bamboo Penillä, kaikki mitä piirrän tulee melko paljon jäljessä. Jos piirrän tavalliseen tahtiin, kursori jää vielä liikkumaan itsestään ja piirtämään kuvaa loppuun. Mitä pitäisi tehdä?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 03.10.2011 19:32

Riolucario kirjoitti:GIMP:issä, kun piirrän Wacom Bamboo Penillä, kaikki mitä piirrän tulee melko paljon jäljessä. Jos piirrän tavalliseen tahtiin, kursori jää vielä liikkumaan itsestään ja piirtämään kuvaa loppuun. Mitä pitäisi tehdä?

Jos sinulla on Ubuntu 10.04(Lucid), niin oletko asentanut täällä mainitun päivityksen, se voi auttaa. Jos tuo ei auta, niin kannattaa säätää GIMP:n asetuksia menemällä Muokkaa -> Asetukset -> Syöttölaitteet -> Määritä lisäsyöttölaitteet.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 05.10.2011 19:36

Nyt minulla on Linux Mint 11, koska se on kaikista testaamistani distroista paras. Kuitenkin on yksi ongelma. Nettiselaimilla (Olen kokeillut Firefoxia ja Chromiumia.) sivut aukeavat aivan liian hitaasti, saattaa kestää jopa puoli minuuttia yhden sivun avaamiseen. Mistä se voi johtua, ja miten ongelman saisi korjattua?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Wemps » 05.10.2011 22:20

Riolucario kirjoitti:Nyt minulla on Linux Mint 11, koska se on kaikista testaamistani distroista paras. Kuitenkin on yksi ongelma. Nettiselaimilla (Olen kokeillut Firefoxia ja Chromiumia.) sivut aukeavat aivan liian hitaasti, saattaa kestää jopa puoli minuuttia yhden sivun avaamiseen. Mistä se voi johtua, ja miten ongelman saisi korjattua?

Oletko varma että kyse on selaimesta? Ettei piuha vaan olisi löysälle tjv.?
"Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa" - Rölli
Avatar
Wemps
 
Viestit: 679
Liittynyt: 01.11.2010 01:02
(: Kohti uusia tuulia.

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 05.10.2011 22:31

Wemps kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:Nyt minulla on Linux Mint 11, koska se on kaikista testaamistani distroista paras. Kuitenkin on yksi ongelma. Nettiselaimilla (Olen kokeillut Firefoxia ja Chromiumia.) sivut aukeavat aivan liian hitaasti, saattaa kestää jopa puoli minuuttia yhden sivun avaamiseen. Mistä se voi johtua, ja miten ongelman saisi korjattua?

Oletko varma että kyse on selaimesta? Ettei piuha vaan olisi löysälle tjv.?

Olen varma. On nimittäin langaton verkko. :D Ja uskoisin kyllä ettei johdu selaimesta, sillä millään selaimella jolla olen kokeillut, (Firefox ja Chromium) ei ole toiminut. Ja esim. Ubuntulla ja OpenSUSE:lla toimii. Debianissa on sama ongelma.
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 05.10.2011 22:58

Riolucario kirjoitti:On nimittäin langaton verkko. Ja uskoisin kyllä ettei johdu selaimesta, sillä millään selaimella jolla olen kokeillut, (Firefox ja Chromium) ei ole toiminut. Ja esim. Ubuntulla ja OpenSUSE:lla toimii. Debianissa on sama ongelma.

Kyseessä saattaa olla ihan vain huono WLAN-sovittimen ajuri, Linux ei oikein tykkää läppäreissä yleisistä Atheros-merkkisistä WLAN-sovittimista. Omassa miniläppärissäni oli vähän sama homma sisäänrakennetun WLAN-sovittimen(Atheros tottakai) kanssa, piti hommata USB-WLAN-sovitin, että sai netin toimimaan kunnolla.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 05.10.2011 23:07

Mewtwolover kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:On nimittäin langaton verkko. Ja uskoisin kyllä ettei johdu selaimesta, sillä millään selaimella jolla olen kokeillut, (Firefox ja Chromium) ei ole toiminut. Ja esim. Ubuntulla ja OpenSUSE:lla toimii. Debianissa on sama ongelma.

Kyseessä saattaa olla ihan vain huono WLAN-sovittimen ajuri, Linux ei oikein tykkää läppäreissä yleisistä Atheros-merkkisistä WLAN-sovittimista. Omassa miniläppärissäni oli vähän sama homma sisäänrakennetun WLAN-sovittimen(Atheros tottakai) kanssa, piti hommata USB-WLAN-sovitin, että sai netin toimimaan kunnolla.

Ok... Löytäisikös mistään sitten toista ajuria? Toisaalta, Ubuntussa toimii netti kunnolla, emt miksi, joten Ubuntuun vaihtaminen voi olla helpoin vaihtoehto.
Voiko muuten 10.04 päivittää suoraan 11.10? Levyltä tai suoraan netistä?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Wemps » 13.10.2011 18:37

Suoraan netistä - Helppoa mutta hieman riskialtista sekä vie kauan
Levyltä - Hieman enemmän säätöä, mutta riskit pienemmät sekä säädön jälkeen hoituu paria nappia painamalla.

En ole asiaan sen enempää perehtynyt, mutta itse sanoisin että miksei voisi. En jaksa itse googlata, onko Oselotissa vielä unity vai tajusivatko porukat että se ei vaan toimi? Muutenkin olen vähän tippunut kehityksen kelkasta, mitäs uutta ja hienoa Ubuntu on nyt keksinyt?
"Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa" - Rölli
Avatar
Wemps
 
Viestit: 679
Liittynyt: 01.11.2010 01:02
(: Kohti uusia tuulia.

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 13.10.2011 19:21

Wemps kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:Voiko muuten 10.04 päivittää suoraan 11.10? Levyltä tai suoraan netistä?

Suoraan netistä - Helppoa mutta hieman riskialtista sekä vie kauan
Levyltä - Hieman enemmän säätöä, mutta riskit pienemmät sekä säädön jälkeen hoituu paria nappia painamalla.

Totta, tosin en suosittele tekemään tuota ainakaan heti, sillä 11.10 on vielä niin uusi versio, että siinä on "lastentauteja". Muutenkin tuota kannattaa miettiä, sillä 11.10 ei ole LTS-versio, nuo ns. väliversiot ovat jonkin verran bugisempia kuin LTS-versiot. Seuraava LTS-versio julkaistaan huhtikuussa 2012, joten voi olla järkevintä jättää 11.10 väliin ja päivittää sitten suoraan tuohon versioon kun se julkaistaan.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 14.10.2011 14:13

Ajattelin nyt mielenkiinnosta päivittää Ocelottiin, ja ihan hyvin se toimii, tosin Unity oli ainoana työpöytänä, kun 11.04:ssä sentään sai valita joko Unityn tai tavallisen Gnomen. :( No, ei siinä mitään, asensin sitten Gnome Shell-paketin, jonka mukana tuli Gnome 3. Kysyisin nyt, että miten Gnome 3:ssa voi lisätä uusia paneeleita työpöydälle, tai muokata niitä?

(Ja uusi Ubuntu Software Centre on hieno o_o )
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja pokeMonniac » 16.10.2011 00:12

Riolucario kirjoitti:Ajattelin nyt mielenkiinnosta päivittää Ocelottiin, ja ihan hyvin se toimii, tosin Unity oli ainoana työpöytänä, kun 11.04:ssä sentään sai valita joko Unityn tai tavallisen Gnomen. No, ei siinä mitään, asensin sitten Gnome Shell-paketin, jonka mukana tuli Gnome 3. Kysyisin nyt, että miten Gnome 3:ssa voi lisätä uusia paneeleita työpöydälle, tai muokata niitä?

(Ja uusi Ubuntu Software Centre on hieno )


En ole vielä tuota uutta 3.2 versiota käyttänyt (joka taitaa olla ubuntussa), mutta ennen ei ainakaan pystynyt muokkaamaan / lisäämään paneeleita ainakaan ilman manuaalista tiedostoihin koskemista (tai sitten pitää käyttää sitä paneeliversiota eikä gnome shelliä). Vai tarkoititko kenties, että työpöydällä pitäisi näkyä kuvakkeita? Tämän pystyy tekemään ainakin Gnome Tweak Toolin avulla (tai editoimalla itse jotain tiedostoa, jota en ulkoa tiedä), joka varmaan löytyy ubuntun sovellusvalikoimasta.

Gnome3:sta puheen ollen se on kyllä tällä hetkellä oma suosikki työpöytäympäristöni. Itse asiassa pari vuotta sitten itse mietiskelin millaisen työpöytäympäristön haluaisin se muistutti aika paljon gnome3:a. Ensimmäinen asia, josta en pidä gnome2:ssa / KDE:ssa / Windowsissa on ohjelmien pieneneminen paneeliin. Omasta mielestäni erittäin ärsyttävää vaihdella ohjelmia paneelista tai alt/tabilla. Gnome3:n systeemi ohjelmien välillä liikkumiseen on omasta mielestäni kätevin systeemi ja itse asiassa itse ideoin aivan identtisen systeemin. Toinen asia, joka Gnome3:ssa on mielestäni erittäin hyvin tehty, on työtilat. Hyvää on myös erittäin laaja mahdollisuus muokkauksiin, mutta huonona puolena niihin ei ole (ainakaan vielä gnome 3.0 versiossa) mitään työkalua. Myös Windows/Gnome2 tyylinen tehtäväpalkki ei ole minun mieleen, vaan haluaisin sen ennemmin yhdistyvän yläpalkkiin Mac/Unity tyyliin, jolloin jää enemmän tilaa ohjelmalle. Tosin itse käytän nyt minttiä ja gnome2:ta, koska käytin gnome3:sta openSusessa ja sen gnome3 päivitys toi jotain ihme bugeja (käyttöjärjestelmä lukkiutuu aina vähän sen jälkeen, kun kirjoittaa jotain). Mutta sitten, kun minttiin tulee hyvä gnome3 tuki (varmaan kohta, kun uusi ubuntukin tuli juuri gnome3 tuella) tarkoituksena vaihtaa gnome3:seen.
Avatar
pokeMonniac
 
Viestit: 83
Liittynyt: 01.11.2010 12:20

EdellinenSeuraava

Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa

cron