Mac ja muut äpple tavarat

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Maketsu » 07.12.2010 23:43

En oikeasti tajua tätä Mac vs. PC keskustelua (feat. Linux) Mitä sitten, jos Ubuntusta saa paremman koneen ostamalla kovalevyt, prossut yms. erikseen? Se on silloin sen Macistin ongelma. Lisäksi, kun G-Mao mainitsi, että Mac-käyttäjät tuputtaisivat Macia ystävilleen, niin omasta mielestäni PC käyttäjät ovat niitä pahimpia tuputtajia. Lähes aina, kun mainitsee omistavansa Macin tulee vähintään yksi innokas Apple-hater tuputtamaan PCtä tai Linuxia sen Macin tilalle. Jos mielestäsi Apple on on vain kallis peniksenjatke, niin mitä sitten? Täytyykö siitä tulla sitten aina valittamaan, vai kokeeko oma peniksesi ja itsetuntosi aina kovan kolauksen, kun Applen käyttäjä ilmestyy paikalle?

Ja vaikka Apple onkin kova "brändi", niin tuskin sen suosio perustuu vain tehokaaseen mainontaan ja brändin ylläpitoon. On esimerkiksi FC Barcelonakin iso brändi, mutta ei koko seuran suosio ja menestys perustu siihen. Nämä tälläiset Apple-keskustelut ovat niin läpikaluttuja, että harvoja kunnolla enää kiinnostaa (propsit Murrelle). Ja koittakaa keksiä parempi rölläyksenaihe.
Hatter Gonna Hat
Avatar
Maketsu
 
Viestit: 313
Liittynyt: 01.11.2010 08:37
Paikkakunta: #pkmn.fi

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Paju » 09.12.2010 20:19

G-Mao kirjoitti:En ihan tätä tarkoittanut.
Jos uskot, että Mac on paras niin mikäs siinä. Koitapa ostaa jostain asiallisesta liikkeestä (Verkkokauppa tai joku) ostaa läjä kunnon prosessoreita, hyvä näytönohjain, kovalevy ym. kama. Hanki Ubuntu CD ja asenna. Jos koitat tota, huomaat, että toimii paremmin, jos et koita, olet kaivautunut liian syvälle Mac-poteroosi Apple-propagandan takia.


Ota ensin asioista selvää ennen kuin alat puhumaan tuollaista uskomatonta sontaa. Ottaa niin pahasti pannuunb sinunlaiset vajekit, jotka vihaavat jotain tiettyä brändiä (todennäköisesti edes kokeilematta sen tuotteita) ja kritisoivat kaikkia, jotka pitävät kyseisen brändin tuotteista.

Mac Pro:sta saa kasattua lähes yhtä tehokkaan tällä hetkellä kuin PC:stä. "Läjä kunnon prosessoreita, hyvä näytönohjain, kovalevy ym. kama" ei todellakaan pärjää tehoissa esim. tuollaiselle Mac Pro:n kokoonpanolle:
Two 2.93GHz 6-Core Intel Xeon “Westmere” (12 cores)
32 GB (8 x 4 GB)
Mac Pro RAID Card
4x 512GB solid-state drive
Two ATI Radeon HD 5770 1GB

PC:lle saa kyllä hommattua paremmat osat kuin Macille, mutta kun noista tehoista aina valitetaan niin päätinpä vain näyttää, että kyllä Macistakin saa tehoja irti oikeilla spekseillä. Halvemmaksi nuo osat kuitenkin tulevat hankkia PC:seen, mutta tämä taas johtuukin siitä, että Macien mukana tulee Mac OS, jota ei muuten saa. Jos ei pidä Mac OS:stä, niin siinä tapauksessa ei ole mitään järkeä ostaa Macia.

Ubuntun asentaminen ei myöskään vaikuta mitenkään koneen tehoihin yms. eikä se mitenkään maagisesti todellakaan "toimi paremmin" (ellet sitten todella tiedä mitä teet). Linuxin asentaminen vaatii aika paljon kikkailua, jotta saat siitä juuri sellaisen kuin itse haluat, joka taas vain vaikeuttaa käyttöä, ellei sitten oikeasti tiedä noista asioista jo valmiiksi paljoa. Mac OS taas on simppeli ratkaisu, jolla saa homman toimimaan helposti. Ainoa (ja aika suuri) heikkous Mac OS:sä on paikoitellen huono tuki windows -ohjelmille, mutta aivan sama vika on myös Linuxissa, joten en taaskaan näe miten se yhtäkkiä sitten saa homman "toimimaan paremmin". Kummalakin OS:lla pystyy kyllä kikkailemaan (Linuxilla huomattavasti enemmän, mutta kuten jo aiemmin sanoin, se ei onnistu ihan jokaiselta.) sen verran, että saa kaikki tarvittavat ohjelmat toimimaan. Mac OS:lle on tämän lisäksi muutamia todella hyödyllisiä ohjelmia (kuten esim. Logic Pro, jota ainakin käytän itse), joita ei saa muille OS:lle.

Itse en muuten omista Macia, vaan ihan PC:n kannattaja olen, että turha tulla sitten heti vihaamaan <_<
Paju
 
Viestit: 16
Liittynyt: 01.11.2010 14:21
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja aono » 09.12.2010 22:09

Todella hupaisaa kun jopa pokemon foorumeillakin väännetään kättä tästä samasta mac vs pc aiheesta. Sanonpahan nyt vain, että en kiellä maccien tehokkuutta tai hyvyyttä, enkä myöskään sano että pc olisi jotenkin huonompi tai parempi.
Mutta on se huvittavaa tietää, että siitä pelkästä apple merkistä saa maksaa sen yli tuplahinnan. Että ihan taloudellisista syistä käytän mielummin PC:ta kuin maccia. Mutta jos ei oikeasti rahoilleen parempaa kohdetta löydä kuin sen omena logon, niin mikäpäs siinä :) En tuomitse teitä omenoiden käyttäjiä, itsekkin käytän koulussa maccia joka päivä, ihan kivan näköisiä pelejähän ne ovat.

E: En aluksi jaksanut lukea edes koko töpöä, mutta nyt kun luin päätin kommentoida hieman omia kokemuksia henkilöistä, jotka ovat macin kannattajia ja käyttäjiä. Puhun nyt vain omista henkilökohtaisista kokemuksistani, kun sanon että kaikki apple ihmiset, niin tytöt kuin pojat, ovat jossain määrin snobeja ja brandien orjia. Koulussani on sekä PC ja Mac -koneita. Ja kyllä se vaan on niin hupaisaa kun lähes täysikäiset kiroavat kovaan ääneen kun PC syystä X kaatuu ja joku työ kesken. Sitten sitä aina saa kuulla "ai että jos täällä olis pelkkiä macceja, niin ei tarvis tällaisestakaan kärsiä" mutta sitten kun macci kaatuu niin sittenhän se on tietysti "käyttäjä vika" :) Vähän niin kuin Iphone 3G, täydellinen puhelin, mutta jos pidät puhelinta väärin kädessä ja sormeasi kenties antennin kohdalla, kenttä katoaa. Mutta Apple kuittasi tämänkin "käyttäjä vialla". Juuri kun tuo uusi Iphone tuli markkinoille, niin vanha kännykkäni kuoli ja olin jo aikeissa ostaa tämän 3G:n. Mutta sitten tuli nämä apple uutiset, niin eihän siinä voinut kuin hymähtää ja totea että kyllä ne on ovelia... Mutta siinä ihmiset ovt oikeassa, apple on niin vahva brandy, että niiden ei tarvinnut edes korjaa tätä, vaan myyvät "rikkinäistä" puhelinta niin kuin ei mitään. Että eihän se hullu ole kuka antaa vaan se kuka ottaa.
Siinä sitten samalla viikolla tuli kaverin kanssa puheeksi puhelimet ja hän suositteli minulle Samsung Galaxy S:ää ja lopulta sitten myös ostin kyseisen kapistuksen ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen tähän valintaan.
Viimeksi muokannut aono päivämäärä 09.12.2010 22:49, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
aono
 
Viestit: 253
Liittynyt: 01.11.2010 01:04

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Maketsu » 09.12.2010 22:14

Mikä siinä on ettei ihmiset tajua, että se ei ole se omenan kuva, joka siinä koneessa maksaa. Vai maksaako mersussakin vain se logo? >_>
Hatter Gonna Hat
Avatar
Maketsu
 
Viestit: 313
Liittynyt: 01.11.2010 08:37
Paikkakunta: #pkmn.fi

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Tas » 09.12.2010 23:08

Oikeastihan en ole edes aiheeseen sen kummemmin perehtynyt, enkä ole siitä kovinkaan kiinnostunut, joten päätin tulla sitten todella hyvillä eväillä esittämään omankin mielipiteeni. Pidän kyllä niitä Macceja ihan näppärinä vehkeinä. Koulussa oli sellaisia ja PC:tä. No en huomannut niissä oikeastaan mitään eroa. Molempia testattuani itselleni tulee lähinnä mieleen, että Macit ovat kuin tietokoneiden Lacoste. Tosi cool muotoilu, hieno merkki, joka on kaikkien tunnistettavissa ja älytön hinta. Joo on ne hyviä, mutten usko niiden olevan tuplasti parempia kuin PC:t. Minulle olisi muuten ihan saman kumpaa käyttäisin, mutta tyydyn ihan vain säästösyistä PC:n käyttöön.

Ja Maketsu: eihän aonokaan sanonut sen pelkästään sen merkin maksavan. Se vaan tuo todella paljon lisää siihen hintaan.

Eniten tässä väännössä itseäni ärsyttää molempien puolien voimakkaimmat kannattajat. Toiset eivät millään myönnä, ettei Mac ole täydellinen ja esittävät ihan järjettömiä lauseita niiden puolustamiseksi ja toiset taas lyttäävät Macceja aivan yhtä hölmöillä väitteillä. Käyttäkööt kaikki ihan mitä konetta tahtoo, mutta tuputus ja toisten mielipiteistä hermostuminen ovat naurettavaa katseltavaa/kuunneltavaa.
[21:51:11] <+Caccis> ota nyt realismi vastaan, suurin osa jotka harrastaa tätä on failureita irl
Avatar
Tas
 
Viestit: 844
Liittynyt: 03.09.2010 18:55

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja G-Mao » 09.12.2010 23:08

Paju kirjoitti: Ottaa niin pahasti pannuunb sinunlaiset vajekit, jotka vihaavat jotain tiettyä brändiä

Vihaan ihan brändäämistä yleensä.
Spoiler:
Yo dawg! We herd u liek spoilers, so we put an spoiler on ya spoiler, so you can spoil while you spoil[[spoiler]
/spoiler]
Oho se ei toiminu
Avatar
G-Mao
 
Viestit: 56
Liittynyt: 01.11.2010 08:08

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Roseanni » 10.12.2010 01:13

Moi, olen tämän alueen moderaattori ja sain ylppärilahjaksi käytetyn iMacin, makso vaan 500e ja minulle ihan tarpeeksi hyvin pelittää. Se siitä kalleudesta sitten. Ei ole toistaiseksi puolen vuoden käytön jälkeen hajoillut (jota taas HP:n läppärini alkoi tekemään, tai oikeestaan ekana se alkoi kärsiä "syövästä", tunnetaan toiselta nimeltaan Windows Vista, Win 7 on kyllä hyvä), uuden käyttiksen asennuksen jälkeen bugaillut pikkasen, mutta mahdollinen syyllinen on kyllä tiedossa... 8P Ja ei, en puhu itsestäni. Niinjoo, toi läppäri maksoi 200e enemmän.

Pointti? Käytettynä saa ihan pätevää tavaraa eikä tässä tapauksessa tullut kalliimmaksi. Tosta muovirotiskoläppäristä on alkanut ne läpän lukitussysteemit hajoomaan ja silloin tällöin toi ei tahdo lukea USB-tikkuja tai SD-korttia. Liitännät on sentään paremmat kuin tässä iMacissa (siis silloin kun ne toimivat). Koneet ovat lähes yhtä vanhoja (läppäri aavistuksen nuorempi), mutta iMac on kyllä paremmassa kunnossa näin muuten. Kulutan tän nyt loppuun ja tuun sit kertoo kun päättyy kaatikselle. Ja kyllä, yksi syy iMacin haluumiseen oli se, että se on pirun kaunis ulkonäöllisesti (en kyllä juurikaan välitä tosta omenasta, jos joku valmistais tän näköisiä PC:itä, niin kelpaa!) ja vie paljon vähemmän tilaa kuin perus pömpeli+näyttö -viritelmä. Johtojakaan ei ole liikaa pyörimässä.

Asia nyt vaan on niin, että jokainen maksaa just tasan siitä mistä tahtoo. Minä olisin ostanut ihan uuden iMacin ja maksanut siitä maltaita, mutta äitini ehätti ensin. Noh, pääsinpä paljon halvemmalla, mutta toki tehoja jne. onkin sitten vähemmän. Minähän en tiedä koneista paljoa mitään, mutta ehkä tämän verran osasin nyt sanoa. :p Yksi syy macin haluamiselle oli se, että halusin päästä kokeilemaan, millaisia vehkeitä nämä sitten ovat. Näillä näkymin en tule jatkossa macia ostamaan siitä yksinkertaisesta syystä, etten jaksa opetella tätä käyttistä ja ohjelmia kunnolla, kun olen koko ikäni wintoosaa käyttänyt. Kun ostan seuraavan koneeni (joka toivon mukaan ei tapahdu ihan vuoden tai kahden sisään) niin todennäköisesti maksan jollekin kaverilleni siitä, että hankkii hyvät osat ja kasaa jonkun suht tehokkaan PC:n ja käytän sitten Win7:aa tai mahdollisesti jotain uutta, kylkeen ehkä Linux.
Voi toki olla, että löydän puhtia kokeilla tätä enemmän ja sitten ihastunkin maceihin kunnolla.

Toivon vaan, että ihmiset tajuis sen, että KAIKKI eivät osta brändiä, tai tässä tapauksessa Omenaa. Itse halusin, koska vaihtoehtoinen käyttis ja hottiksen näköinen kone kiinnosti. Mutta hei, minähän olenkin NAINEN.
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Maketsu » 08.01.2011 13:40

Tulin vain ilmoittamaan, että olen nykyään onnellinen 16 gigasen iPod Touchin omistaja. :3
Hatter Gonna Hat
Avatar
Maketsu
 
Viestit: 313
Liittynyt: 01.11.2010 08:37
Paikkakunta: #pkmn.fi

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 08.01.2011 16:14

Paju kirjoitti:Macien mukana tulee Mac OS, jota ei muuten saa.

Kyllä sen voi ostaa erikseen, kts. vaikka tämä.

Olen tässä alkanut suunnitella Mac OS:n asentamista pöytäkoneelleni ts. tehdä "Hackintoshin". Kyllä, luit oikein, on nimittäin mahdollista asentaa Mac OS PC:lle, se tosin vaatii mm. BIOSin säätämistä, joten suosittelen kokeilemaan tuota vain jos ehdottomasti tiedät, mitä olet tekemässä. Mahdolliseksi tuon teki aikanaan se, että Mac siirtyi käyttämään Intel-prossuja.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Mac ja muut äpple tavarat

ViestiKirjoittaja Totodile » 08.01.2011 21:33

Minulla itselläni on Ipad minusta se on tosi moni puolinen 16 gb muistii ja hyviä pelejä
Totodile
 
Viestit: 59
Liittynyt: 06.12.2010 19:11
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa

cron