Tekijänoikeudet

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Ciel Phantomhive » 08.04.2016 19:32

Olisi kysymys tekijänoikeuksista. Ensin ajattelin kysyä tätä kysymyspalstalla, mutta tekijänoikeudet ON puhuttava aihe, joka mielestäni ansaitsee oman ketjunsa. Mutta jos mode on eri mieltä, niin sanon saman, kuin kaikissa muissakin aloittamissani ketjuissa: saa poistaa ja/tai siirtää. Tähän ketjuun siis kymyksiä ja vastauksia kyseisestä aiheesta.
Nyt asiaan: kysymykseni kuuluu, että jos piirrän jostain sarjasta olevan hahmon fanartia, esim. vaikkapa meidän kaikkien tunteman Ashin Pokemonista, saanko silloin laittaa kuvaan omat copyrightit ja nimmarit alle, jos kerron mistä sarjasta kyseinen hahmo on, kenen sarja, ja pyydän tukemaan alkuperäistä artistia? Vai saako fanarttiin laittaa omia copyrighteja? Kuvahan on kuitenkin minun piirtämä, vaikka hahmo on jonkun toisen. Olen miettinyt tätä kavereideni kanssa, enkä ole päässyt täyteen varmuuten, joten olisi kiva saada selkoa asiaan, mieluiten faktaa pöytään. Kiitos. :)
"So what? You're another person, so of course you look different. What do you need to be ashamed for? Besides, I'm free to be with whoever I want. No one has the right to say anything about it."
-Ciel To Snake
Avatar
Ciel Phantomhive
 
Viestit: 156
Liittynyt: 07.11.2015 22:00
(: Tähänkö sai jotain raapustaa? Hups, nyt käytin koko tilan...

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 09.04.2016 22:33

IMO sen voi signeerata (laittaa nimmarin), mutta jos haluat copyrighteja (©-merkintöjä) laittaa, niin laita näin:

Kuva © sinä
Ash Ketchum ja Pokémon © TPCi

Tuota tapaa käytetään monilla taidesaiteilla siten että copyrightit on listattu kuvan kuvauksessa. Itse kuvassa on vain piirtäjän signeeraus tai vesileima ehkäisemässä kuvavarkauksia.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Demppa » 29.05.2016 14:37

disclaimer: I am not a lawyer.

Copyright-merkinnät tässä yhteydessä ovat melko irrelevantteja, koska IP:n tekijänoikeuksien omistajalla - tässä tapauksessa Pokémon Companylla - on eksklusiivinen oikeus kaikkeen johdettuun työhön. Periaatteessa fanitaiteen julkaisu siis rikkoo tekijänoikeutta. Useimmat firmat sietävät tätä, koska fanien rosikseen vetäminen on a) kallista, ja b) huonoa PR:ää. Faniskenen ruokkiminen on usein firmojen etujen mukaista. Harva yhtiö lähtisi sotimaan fanitaidetta vastaan ellei rikkeestä olisi heille oleellista taloudellista tai imagollista haittaa.

Esimerkiksi kuvan metatiedoissa voi ihan hyvin mainita sinun olevan artisti mutta IP:n tekijänoikeuksien olevan muualla. Tämähän on vain totuudenmukaista. Sama juttu on fanitaiteen signeerauksessa: jos maalaat taulun rakkaasta Mazda-pakettiautostasi, on itse ajoneuvon muotoilun tekijänoikeudet muualla mutta voit hyvin signeerata sen omana itseäsi.

Yksiselitteistä vastausta ei valitettavasti ole, vaan kaikki insidentit on katsottava case-by-case. Tekijänoikeusrikkeet ovat pääsääntöisesti asianomistaja-asioita, eli rikotun täytyisi lähteä sinun perääsi - julkinen valta ei sitä tee.
Minkään arvoisiahan signatuurit eivät loppupeleissä ole: IP on edelleen toisen omistuksessa ja kaikki merkinnät ovat teknisesti helposti poistettavissa.
Avatar
Demppa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 05.11.2012 09:49

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Ciel Phantomhive » 29.05.2016 15:10

Kiitos molemmille vastauksistanne. On hyvä tietää, että se on laitonta/kyseenalaista. Olen aina itse ajatellut sen olevan vain hyvää mainosta kyseiselle franciselle, kun fani piirtää fanitaidetta. Sehän vain kertoo rakkaudesta sarjaa/hahmoa kohtaan! Mutta ymmärrän kyllä ylläolevasta viestistä, mistä on kyse.
"So what? You're another person, so of course you look different. What do you need to be ashamed for? Besides, I'm free to be with whoever I want. No one has the right to say anything about it."
-Ciel To Snake
Avatar
Ciel Phantomhive
 
Viestit: 156
Liittynyt: 07.11.2015 22:00
(: Tähänkö sai jotain raapustaa? Hups, nyt käytin koko tilan...

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Flyffel » 29.05.2016 15:24

Ciel Phantomhive kirjoitti:Kiitos molemmille vastauksistanne. On hyvä tietää, että se on laitonta/kyseenalaista. Olen aina itse ajatellut sen olevan vain hyvää mainosta kyseiselle franciselle, kun fani piirtää fanitaidetta. Sehän vain kertoo rakkaudesta sarjaa/hahmoa kohtaan! Mutta ymmärrän kyllä ylläolevasta viestistä, mistä on kyse.

Toivottavasti et ymmärtänyt väärin, ei fanitaiteen piirtäminen ole laitonta/kyseenalaista. Laitonta/kyseenalaista olisi kyllä vaikkapa massateettää fanitöitä.
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Ciel Phantomhive » 29.05.2016 15:26

Flyffel kirjoitti:
Ciel Phantomhive kirjoitti:Kiitos molemmille vastauksistanne. On hyvä tietää, että se on laitonta/kyseenalaista. Olen aina itse ajatellut sen olevan vain hyvää mainosta kyseiselle franciselle, kun fani piirtää fanitaidetta. Sehän vain kertoo rakkaudesta sarjaa/hahmoa kohtaan! Mutta ymmärrän kyllä ylläolevasta viestistä, mistä on kyse.

Toivottavasti et ymmärtänyt väärin, ei fanitaiteen piirtäminen ole laitonta/kyseenalaista. Laitonta/kyseenalaista olisi kyllä vaikkapa massateettää fanitöitä.

Ahaa, kiitos selvennyksestä! :)
"So what? You're another person, so of course you look different. What do you need to be ashamed for? Besides, I'm free to be with whoever I want. No one has the right to say anything about it."
-Ciel To Snake
Avatar
Ciel Phantomhive
 
Viestit: 156
Liittynyt: 07.11.2015 22:00
(: Tähänkö sai jotain raapustaa? Hups, nyt käytin koko tilan...

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Demppa » 29.05.2016 16:03

Flyffel kirjoitti:
Ciel Phantomhive kirjoitti:Kiitos molemmille vastauksistanne. On hyvä tietää, että se on laitonta/kyseenalaista. Olen aina itse ajatellut sen olevan vain hyvää mainosta kyseiselle franciselle, kun fani piirtää fanitaidetta. Sehän vain kertoo rakkaudesta sarjaa/hahmoa kohtaan! Mutta ymmärrän kyllä ylläolevasta viestistä, mistä on kyse.

Toivottavasti et ymmärtänyt väärin, ei fanitaiteen piirtäminen ole laitonta/kyseenalaista. Laitonta/kyseenalaista olisi kyllä vaikkapa massateettää fanitöitä.

Kyllä ja ei. Suomessa (ja olettaakseni suurimmassa osassa maailmaa) tekijänoikeuslaki suojelee nimenomaan yksittäisiä teoksia. Sen sijaan IP:tä - mukaanlukien eri hahmot - suojelevat yhdessä tekijänoikeudet, patentit, trademarkit ja muut vastaavat asetukset. Asiasta löytää esimerkiksi Googlella hakusanoilla "protection of fictional characters". Pääsääntöisesti kaikki fanimateriaali rikkoo immateriaalioikeuksia. Tämä on kuitenkin lähinnä lakitekninen seikka, ja kuten sanoin, valtavalla enemmistöllä oikeushaltijoista on kovemmat intressit ruokkia fanikulttuuria kuin tukahduttaa sitä, josta syystä ei ole realistista olettaa joutuvasi minkäänlaisiin ongelmiin ellet toimi kaupallisesti tai selvästi brändin etuja tai imagoa vastaan.

Anne Rice on yksi esimerkki yleistä kulttuuria vastaan. Hän on eksplisiittisesti kieltänyt hahmojensa ja töidensä referoimisen fanimateriaalissa, ja hänellä on täysi suojattu oikeus tehdä näin. Suora lainaus Anne Ricen sivuilta: "I do not allow fan fiction. The characters are copyrighted. It upsets me terribly to even think about fan fiction with my characters. I advise my readers to write your own original stories with your own characters. It is absolutely essential that you respect my wishes."
Yleisin ja kaikista matalimman kynnyksen keino puuttua tekijänoikeusrikkomuksiin ovat cease & desist -kirjeet, joissa yleensä tekijänoikeuksien haltijaa edustava lakifirma lähettää rikkojalle kirjeen "voitko lopettaa ja poistaa matskut, tai muuten". Näitä näkee silloin tällöin, mutta itseäni toistaen ei ole realistista pelätä tällaisia jos toimii terveen järjen mukaisesti.
Avatar
Demppa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 05.11.2012 09:49

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Flyffel » 29.05.2016 16:20

Demppa kirjoitti:Kyllä ja ei. Suomessa (ja olettaakseni suurimmassa osassa maailmaa) tekijänoikeuslaki suojelee nimenomaan yksittäisiä teoksia. Sen sijaan IP:tä - mukaanlukien eri hahmot - suojelevat yhdessä tekijänoikeudet, patentit, trademarkit ja muut vastaavat asetukset. Asiasta löytää esimerkiksi Googlella hakusanoilla "protection of fictional characters". Pääsääntöisesti kaikki fanimateriaali rikkoo immateriaalioikeuksia. Tämä on kuitenkin lähinnä lakitekninen seikka, ja kuten sanoin, valtavalla enemmistöllä oikeushaltijoista on kovemmat intressit ruokkia fanikulttuuria kuin tukahduttaa sitä, josta syystä ei ole realistista olettaa joutuvasi minkäänlaisiin ongelmiin ellet toimi kaupallisesti tai selvästi brändin etuja tai imagoa vastaan.

Joo, mutta käytännössä se ei ole "laitonta". En halua että Cielille jää kuva ettei fanitaidetta saa piirtää. Ei tarvitse pelätä rikkovansa lakia jos haluaa piirtää fanitaidetta. Käytäntö on paljon tärkeämpi kuin teoreettinen hömppä.
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Demppa » 29.05.2016 16:44

Flyffel kirjoitti:Joo, mutta käytännössä se ei ole laitonta. En halua että Cielille jää kuva ettei fanitaidetta saa piirtää. Ei tarvitse pelätä rikkovansa lakia jos haluaa piirtää fanitaidetta. Käytäntö on paljon tärkeämpi kuin teoreettinen hömppä.

Ei ole olemassa käsitteitä "käytännössä laiton" ja "periaatteessa laiton". Lain on oltava yksiselitteinen. Tekijänoikeuslain mukaan virallinen syyttäjä ei kuitenkaan nosta syytteitä kuin tietyissä tapauksissa (tekijänoikeuslaki 62 §), toisin sanoen tekijänoikeuden loukkaus on asianomistajarikos, eli asianomistajan on ilmoitettava rikos syytteeseen pantavaksi. Siinä olen samaa mieltä että jokaisen kannattaa lukea rivien välistä että fanimatskussa ei ole käytännön ongelmaa jos toimii maalaisjärjen mukaan. Olen siinäkin samaa mieltä että tässä on paljolti kyse "teoreettisesta hömpästä", mutta jos puhutaan laista niin on hyvä muistaa lain näkökulma.
Avatar
Demppa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 05.11.2012 09:49

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Flyffel » 29.05.2016 17:33

Demppa kirjoitti:
Flyffel kirjoitti:Joo, mutta käytännössä se ei ole laitonta. En halua että Cielille jää kuva ettei fanitaidetta saa piirtää. Ei tarvitse pelätä rikkovansa lakia jos haluaa piirtää fanitaidetta. Käytäntö on paljon tärkeämpi kuin teoreettinen hömppä.

Ei ole olemassa käsitteitä "käytännössä laiton" ja "periaatteessa laiton". Lain on oltava yksiselitteinen. Tekijänoikeuslain mukaan virallinen syyttäjä ei kuitenkaan nosta syytteitä kuin tietyissä tapauksissa (tekijänoikeuslaki 62 §), toisin sanoen tekijänoikeuden loukkaus on asianomistajarikos, eli asianomistajan on ilmoitettava rikos syytteeseen pantavaksi. Siinä olen samaa mieltä että jokaisen kannattaa lukea rivien välistä että fanimatskussa ei ole käytännön ongelmaa jos toimii maalaisjärjen mukaan. Olen siinäkin samaa mieltä että tässä on paljolti kyse "teoreettisesta hömpästä", mutta jos puhutaan laista niin on hyvä muistaa lain näkökulma.

Olet tietenkin oikeassa, mutta keskustelemme Pokémon-foorumilla, ja pokémonyhteisössä fanitaide on oleellinen osa ilmaisukieltä. Olisi valitettavaa jos joillekin lukijoille jäisi kuva, ettei fanitaidetta saa piirtää. Teoria on yksi juttu, mutta käytännön menettelyt ja suhtautuminen on se, mikä (piirtäjille) oikeasti merkitsee jotain.

Japanissa, josta Pokémon, anime ja manga tulevat ja joista suurin osa täällä piirtää fanitaidetta on muutenkin ihan erilainen suhtautautuminen tämäntyyppisiin tekijänoikeukskysymyksiin (doujinshi-kulttuuri).
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Ciel Phantomhive » 29.05.2016 22:07

Flyffel kirjoitti:
Demppa kirjoitti:
Flyffel kirjoitti:Joo, mutta käytännössä se ei ole laitonta. En halua että Cielille jää kuva ettei fanitaidetta saa piirtää. Ei tarvitse pelätä rikkovansa lakia jos haluaa piirtää fanitaidetta. Käytäntö on paljon tärkeämpi kuin teoreettinen hömppä.

Ei ole olemassa käsitteitä "käytännössä laiton" ja "periaatteessa laiton". Lain on oltava yksiselitteinen. Tekijänoikeuslain mukaan virallinen syyttäjä ei kuitenkaan nosta syytteitä kuin tietyissä tapauksissa (tekijänoikeuslaki 62 §), toisin sanoen tekijänoikeuden loukkaus on asianomistajarikos, eli asianomistajan on ilmoitettava rikos syytteeseen pantavaksi. Siinä olen samaa mieltä että jokaisen kannattaa lukea rivien välistä että fanimatskussa ei ole käytännön ongelmaa jos toimii maalaisjärjen mukaan. Olen siinäkin samaa mieltä että tässä on paljolti kyse "teoreettisesta hömpästä", mutta jos puhutaan laista niin on hyvä muistaa lain näkökulma.

Olet tietenkin oikeassa, mutta keskustelemme Pokémon-foorumilla, ja pokémonyhteisössä fanitaide on oleellinen osa ilmaisukieltä. Olisi valitettavaa jos joillekin lukijoille jäisi kuva, ettei fanitaidetta saa piirtää. Teoria on yksi juttu, mutta käytännön menettelyt ja suhtautuminen on se, mikä (piirtäjille) oikeasti merkitsee jotain.

Japanissa, josta Pokémon, anime ja manga tulevat ja joista suurin osa täällä piirtää fanitaidetta on muutenkin ihan erilainen suhtautautuminen tämäntyyppisiin tekijänoikeukskysymyksiin (doujinshi-kulttuuri).


Ahh... Nyt olen hieman hämmentynyt.. Eli siis se on laitonta, mutta sitä katsotaan läpi sormien?
Annan konkreettisen esimerkin: entä jos piirrän vaikka just Ashin ja Pikan ja lataan sen blogiini/näille sivuille/tms kaikille nähtäväksi, mutta sanon suoraan, että piirsin vain kuvan, hahmot eivät ole minun ja kuuluvat Pokemon Companylle ja tukekaa alkuperäistä tekijää? En siis tee rahaa tai mitään, haluan vain piirtää hahmon.
Jos olisin itse sarjakuvapiirtäjä, olisin vain onnellinen, että sarjani on koskettanut jotakuta niin paljon, että haluaa käyttää hahmojani. En tietenkään haluaisi plagiointia tai hahmojen varastamista, tai niillä tehtävän rahaa muiden taskuihin,(ihan ymmärrettävää näissä tapauksissa copyrightit) mutta mielestäni fanit tekevät fanikulttuuria, ja HE vasta saavat hahmot elämään omassa maailmassaan! :)
Totta muuten, Japanissa on tämä doujinshi-kulttuuri voimissaan, jopa Comicet jossa saa myydä fanitaidettaan! Mutta jos en ihan väärin muista, saan kutkuttavan tunteen, että juuri Pokemon Company olisi haastanut jonkun kaverin oikeuteen joko fanficistä tai fanartista? Saatan muistaa väärinkin, älkää luottako minuun! :P
"So what? You're another person, so of course you look different. What do you need to be ashamed for? Besides, I'm free to be with whoever I want. No one has the right to say anything about it."
-Ciel To Snake
Avatar
Ciel Phantomhive
 
Viestit: 156
Liittynyt: 07.11.2015 22:00
(: Tähänkö sai jotain raapustaa? Hups, nyt käytin koko tilan...

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 29.05.2016 23:35

Ciel Phantomhive kirjoitti:Mutta jos en ihan väärin muista, saan kutkuttavan tunteen, että juuri Pokemon Company olisi haastanut jonkun kaverin oikeuteen joko fanficistä tai fanartista?

Muistat väärin, TPCi haastoi viime syksynä oikeuteen ryhmän, joka oli järjestämässä pääsymaksullisia Pokémon-teemaisia bileitä ja käytti niiden mainosjulisteessa virallista arttia: http://bulbanews.bulbagarden.net/wiki/T ... -run_party
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Demppa » 29.05.2016 23:46

Ciel Phantomhive kirjoitti:Ahh... Nyt olen hieman hämmentynyt.. Eli siis se on laitonta, mutta sitä katsotaan läpi sormien?

Pokémon-hahmoja sisältävä fanart ja fanfic rikkoo Pokémon Companyn tekijänoikeuksia, lakiteknisesti. Kuitenkin reaalimaailmassa Pokémon Companylla ollaan todennäköisesti vain tyytyväisiä kun heidän brändia palvelevaa fanikulttuuria pidetään yllä. Koska tekijänoikeusrikkomus on asianomistaja-asia, ei kukaan laita tikkua ristiin ellei Pokémon Company laita asiaa vireille. Ja he eivät todennäköisesti laita, ellet joko myy teoksia suuressa mittakaavassa tai tee jotain äärimmäisen epäasiallista suuressa mittakaavassa.

Ciel Phantomhive kirjoitti:Annan konkreettisen esimerkin: entä jos piirrän vaikka just Ashin ja Pikan ja lataan sen blogiini/näille sivuille/tms kaikille nähtäväksi, mutta sanon suoraan, että piirsin vain kuvan, hahmot eivät ole minun ja kuuluvat Pokemon Companylle ja tukekaa alkuperäistä tekijää? En siis tee rahaa tai mitään, haluan vain piirtää hahmon.

Koko universumin kollektiivinen mielipide lienee "antaa palaa". Sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä mitä merkintöjä kuvan saatteeksi laitat. Sinä olet tyytyväinen että saat ammennettua aiheita itsellesi mieluisasta aiheesta, Pokémon Company on tyytyväinen koska olet osa heidän brändin skeneä ja ylläpitämistä. Katsojat ovat tyytyväisiä että saavat hienoja kuvia katsottavaksi. Pokémon Companylla on täydet oikeudet vaatia sinua poistamaan kuvat, mutta siinä ei todennäköisesti ole kenelläkään muuta kuin hävittävää.

Ciel Phantomhive kirjoitti:Jos olisin itse sarjakuvapiirtäjä, olisin vain onnellinen, että sarjani on koskettanut jotakuta niin paljon, että haluaa käyttää hahmojani. En tietenkään haluaisi plagiointia tai hahmojen varastamista, tai niillä tehtävän rahaa muiden taskuihin,(ihan ymmärrettävää näissä tapauksissa copyrightit) mutta mielestäni fanit tekevät fanikulttuuria, ja HE vasta saavat hahmot elämään omassa maailmassaan! :)


Juuri näin. Toisaalta Pokémon Companya yrityksenä ei varmaan liiemmin kiinnosta koskettaako heidän IP ketään, kunhan jenit kilahtavat kassaan. Ja siinä on juuri heidän intressinsä: sinä olet heidän tyytyväinen asiakas ja tuot heitä esille.

Ciel Phantomhive kirjoitti:Totta muuten, Japanissa on tämä doujinshi-kulttuuri voimissaan, jopa Comicet jossa saa myydä fanitaidettaan! Mutta jos en ihan väärin muista, saan kutkuttavan tunteen, että juuri Pokemon Company olisi haastanut jonkun kaverin oikeuteen joko fanficistä tai fanartista? Saatan muistaa väärinkin, älkää luottako minuun! :P

Asian vieminen oikeuteen on joka tapauksessa tavattoman raskasta, ja rikkeessä pitää jo lähtökohtaisesti liikkua isot panokset (joko maineessa tai rahassa) että asianomistaja viitsisi siihen lähteä.
Avatar
Demppa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 05.11.2012 09:49

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Mewstor » 30.05.2016 11:29

Hauska fakta. Ne vanhat kävyt jotka vielä käyttivät vanhaa foorumia ehkä muistavat miten meillä oli aina bannerina vain se virallinen "Pokemon"-teksti. Se oli kaikki mitä saimme käyttää virallisen maahantuojan ylläpitämänä foorumina :) Nyt vain fanifoorumina käytämme omia piirroksia. Näin pienenä fanisivuna sillä ei ehkä olisi ihan niin paljon väliä vaikka käytettäisiinkin virallisia kuvituksia (eivät ehkä edes huomaisi), mutta mennään nyt varman päälle. Ja itse tehdyt ovat mielestäni sopivampiakin.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 30.05.2016 14:26

Mewstor kirjoitti:Näin pienenä fanisivuna sillä ei ehkä olisi ihan niin paljon väliä vaikka käytettäisiinkin virallisia kuvituksia (eivät ehkä edes huomaisi), mutta mennään nyt varman päälle. Ja itse tehdyt ovat mielestäni sopivampiakin.

Sillä ei tosiaan olisi mitään väliä vaikka käytettäisiin virallisia kuvituksia, mutta itse tehdyt ovat paljon paremmat senkin takia, että ne tekevät foorumista persoonallisemman.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Flyffel » 17.06.2016 13:05

No niin, nyt saatiin oikein lakimiehen vastaus aiheeseen: http://www.jussikari.fi/tekijanoikeus-h ... fanitaide/
Kiitos Jussi! /o/
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja Mewstor » 18.06.2016 19:19

Itse olen aina ollut sillä linjalla, että niin kauan kun hahmoista tehtyä taidetta/muuta fanitavaraa ei aleta myymään suurissa määrissä homma on enimmäkseen ok. Joillakin pienemmillä brändeillä on rajoituksia käyttöehdoissaan siitä miten heidän hahmojaan saa käyttää. Esim. Undertale pelin tekijä laittoin rajoitukset sille minkälaista ja kuinka paljon pelin hahmoja sisältävää taidetta voi myydä. Sivusto Flight Rising antaa myydä fyysisiä teoksia muistaakseni korkeintaan kolme ja digitaalista taidetta rajattomasti. Periaatteessa niin kauan kuin tavaraa ei fyysisesti massatuoteta, saa omaa fanitaidettaan myös myydä.

Itsenäisten pienimuotoisten taiteilijoiden (esim.nettisarjakuvat) hahmojen fanitaiteen myymisestä olisi kuitenkin hyvä kysyä ensin lupaa hahmojen luojalta itseltään, ja kunnioittaa hänen toivettaan asiassa. Fanina et anna itsestäsi kovin hyvää kuvaa jos teet alkuperäisen taiteilijan kiellosta huolimatta omaa fanitaidetta hänen hahmoistaan ja myyt sitä ilman lupaa

Turussa oli joskus kampaamo nimeltä Mikki ja Minni ja ikkunassa istuivat isot Mikki ja Minni pehmolelut. Koska brändi on niin tunnettu, ei tarvitse edes erikseen mainita minkä firman hahmoista tarkalleen on kyse. Yhtenä päivänä huomasin, että pehmot olivat kadonneet ja liikkeen nimi olikin Kampaamoliike Mikko ja Minna. Tästä voi sitten koittaa päätellä mitä on tapahtunut.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku


Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa

cron