Miten tehdä Papercrafteja

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Roseanni » 15.11.2010 20:09

Papercraft-ohjeita aloittelijalle

Luethan koko ohjeen ennen kuin aloitat mallien tekemisen! Näin vältyt paremmin mokilta! :)

Olen vasta itsekin tutustunut kyseiseen harrastukseen vähän aikaa sitten enkä siis ole mikään alan ekspertti. Halusin kuitenkin tehdä aloittelevalle papercraftaajalle suomen kieliset ohjeet, sillä mielestäni papercraftaus on todella hauskaa puuhaa. Ja mikä olisi parempaa näin joulun alla kuin mahtavat joululahjavinkit Pokemonin (tai oikeastaan minkä tahansa) ystävälle?

Papercraftien idea on siis tehdä tavallisesta tulostuspaperista 3D-malleja. Malleja on monenlaisia, esim. Pokemoneja, Nintendon pelien hahmoja ja myös monia muita. Laitan loppuun linkkejä hyville sivustoille. Googlaamalla löytää myös monia malleja.

Perusideana on tulostaa paperille mallipalasia, leikata ne irti paperista, taitella tietyistä kohdista ja sitten liimata palaset osa osalta kiinni toisiinsa, jolloin lopputuloksena on upea 3D-malli. Itse en osaa kertoa mistään spesiaaleista tekniikoista, mutta voin kertoa oman työskentelytapani.

VÄLINEET JA MUUTA TARPEELLISTA:
- väritulostin (tästä lisää 1. vaiheen selostuksessa!)
- Hyvät (paperi-)sakset. Itse käytän kuvassa olevia melko pieniä Fiskarsin saksia, niillä saa tarkkaa jälkeä!
(ei pakollinen!) Saksien ohessa voi käyttää terävää askateluleikkuria tarkkuutta vaativiin kohtiin. Itse kyllä olen huomannut pienten saksien toimivat paremmin, ainakin minulla.
- Hyvää paperiliimaa, ei mieluusti puikkoliimaa sen epätarkkuuden takia. Itse käytän tällä hetkellä Scotchin läpinäkyvää geeliliimaa. Kyseinen liima pitää tosi vahvasti, mutta sitä pitää muistaa levittää liimattavan kohdan kumpaankin osaan, jotta liima pysyy. Mielestäni kätevin tapa on pursuttaa tippa liimaa paperille ja sitten esim. hammastikulla levittää liima kumpaankin palaseen.
- Hyvä työskentelypaikka.
- Hyvää musiikkia!
- Mieluusti tietokone lähettyvillä, jotta voit tarvittaessa katsoa apua apuviivakuvista ja/tai Pepakura viewerillä.
- Tarpeeksi aikaa ja kärsivällisyyttä.
Spoiler:
Kuva



1. Vaihe – Tulostus

Usein Papercraft-mallit ovat PDF-muotoisia tiedostoja. Sivumäärä riippuu mallipalasten määrästä. Jotkin mallit ovat myös PDO-muodossa. PDO-tiedostot voi avata esimerkiksi Pepakura viewer -nimisellä ohjelmalla. Ohjelma näyttää palasista kootun valmiin 3D-mallin ja vieressä palaset tulostussivuilla. Ohjelman avulla voi kätevästi nähdä, mihin kohtaan mikäkin palanen tulee laittaa ja mitkä osat kuuluvat yhteen ja mitkä kohdat kyseistä palasta. Yksinkertaiset mallit onnistuvat kyllä ilmankin kyseistä ohjelmaa, mutta hiemankin vaativammissa Pepakura viewer helpottaa hommaa todella paljon. PDO-tiedostojen tulostuksesta en osaa sanoa mitään, sillä itse olen tulostanut PDF:t ja käyttänyt tarvittaessa PDO:ta apuna rakentaessani.

Itse en suosittele käyttämään peruskotitulostinta. Vanhempasi tuskin tykkäävät, että tuhlaat 30e maksavat mustepatruunat 5 sivun väritulostukseen. Useimmat tulostimet vielä käyttävät mustaa patruunaa sekä kolmiväripatruunaa. Kannattaa muistaa, että jos kolmiväripatruunnasta loppuu esim. keltainen väri, ei kyseistä patruunaa voi enää käyttää, vaikka punaista ja sinistä olisikin vielä jäljellä. Jos kotonasi on tulostin, jossa on kaikki värit erikseen, niin silloin asia on eri.

Varmaan paras tapa hoitaa tulostusvaihde on lähettää/antaa muistitikulla PDF-tiedostot esimerkiksi vanhemmalle/jollekin tutulle töihin tai muualle tulostettavaksi, olettaen tietenkin, ettei tästä seuraa kenellekään hankaluuksia töissä. Mallit ovat siis värillisiä ja syövät tämän takia paljon värimusteita.

Itse lähetin tiedostoni sähköpostilla Riihimäellä sijaitsevaan Kopiopaja-nimiseen firmaan. 30 sivua värimalleja maksoi tasan 30e eli 1e/sivu, joka ei ymmärtääkseni ole edes paha hinta. Kannattaa etsiä omalta paikkakunnalta/lähipaikkakunnalta jotain vastaavaa firmaa. Ainakin tulostuslaatu oli tosi hyvää. :)

Oleellista on myös muistaa, ettei tulostuspaperina saa käyttää liian ohutta paperia, koska tällöin mallin kasaaminen ja pystyssä pysyminen hankaloituu. Perustulostuspaperin pitäisi kyllä olla tarpeeksi paksua.
Spoiler:
Kuva


2. Vaihe – Leikkaaminen

Kun olet saanut tulostettua mallisi, voit aloittaa työnteon. Etsi käsiisi sivu, jolla on luontevinta aloittaa. Minulle luontevinta on aloittaa päästä tai Drifloonin ja Bobombin (nuo löytyvät omasta galleria-töpöstäni, kunhan teen sellaisen ensin...) tapauksissa pallovartaloista. Ei kannata leikata ihan kaikkia palasia kerralla irti, sillä Papercraftien teko vie aikaa PALJON. Mieluummin leikkaa vaikka yhden sivun palaset irti, taittelee ne ja sitten liimaa ja vasta tämän jälkeen aloittaa uuden sivun. Näin muiden sivujen palaset pysyvät ehjinä paremmin, jos esimerkiksi et ehdi tehdä kuin yhden sivullisen verran kerralla.

Käytän tässä ohjeessa Jirachi-mallia esimerkkinä. Aloitan leikkaamisen kasvoista, yhden sivun palat kerrallaan. Leikkaamista varten kannattaa raivata työtilasta riippuen tilaa riittävästi. Itselläni on riittänyt varsin hyvin koulupöytäni alustan verran tilaa, joku saattaa kaivata enemmänkin.
Spoiler:
Kuva


3. Vaihe – Taittelu

Itse usein hoidan leikkaamisen ja taittelun samaan aikaan, eli leikkaan yhden palan ja taittelen sen heti. Tämä ei ole missään nimessä pakollista, mutta itse haluan tehdä näin siksi, etteivät sormet puudu kun niitä pitää koko ajan samassa asennossa. Vaihtelu virkistää!

Jotta saat mallistasi mahdollisimman hienon, suosittelen tulostamaan mallit, joissa ei ole apuviivoja mukana. Itse tulostan apuviivattomat mallit ja sitten taitteluvaiheessa käytän apuna tiedostoa, jossa on apuviivalliset kuvat. Apuviivojen avulla näkee, mistä kohtaa paperia tulee taittaa ja mihin suuntaan. Hyvien taitosten tekeminen on erittäin tärkeää, jotta liimaaminen käy helposti ja malli saa tarvitun muodon!
Spoiler:
Kuva


Usein malleissa tasapaksu viivoitus ( - - - - - - - ) tarkoittaa sitä, että kyseisestä kohdata paperia tulee taittaa alaspäin. Vastaavasti toisenlainen viivoitus ( - . - . - . - ) tarkoittaa sitä, että paperia pitää taittaa ylöspäin.

( - - - - - - - - )
Spoiler:
Kuva


( - . - . - . - . - )
Spoiler:
Kuva


Itse taitan pelkästään sormilla, mutta halutessaan apuna voi käyttää esimerkiksi viivoitinta. Suosittelen käyttämään pelkkiä sormia, jos tahtoo saada aikaan pyöreitä muotoja. Viivoitin on hyvä apu, kun tekee teräviä taitoksia.

Nyt olen leikannut ja taitellut kasvojen osat ja tältä ne nyt näyttävät. Sitten liimaamaan!
Spoiler:
Kuva


4. Vaihe – Liimaaminen

Kun olet saanut leikattua ja taiteltua sopivan määrän osia (esim. yhden sivullisen verran) on aika aloittaa varsinainen kasaaminen eli liimaus. Viimeistään tässä vaiheessa Pepakura viewerin käyttö tulee monesti tarpeeseen, mutta edelleenkin ilman sitä pärjää kyllä. Usein sivuilla yhteenkuuluvat osat ovat lähekkäin tai ne on numeroitu kasaamisen helpottamiseksi. Joissain malleissa sivulla saattaa olla ihan lyhyt ohjeteksti, joka kertoo, mitkä osat liimataan yhteen.

Liimatessa ei kannata hoppuilla liikaa vaan on hyvä laittaa osat tarkasti oikeisiin kohtiin ja antaa liiman kuivua. Jos kahden osan yhdet sivut tulee liittää yhteen, kannattaa tämäkin tehdä pala palalta – näin välttää sen, ettei osat yhdisty ihan miten sattuu ja huomaatkin hetken päästä, ettei mallistasi tule ihan sen näköinen kuin pitäisi. Usein malleissa on käytetty liimattavaksi kohdaksi tarkoitettuna kohtana osien reunoilla olevia kolmioita (tai muita vastaavia). Älä siis missään nimessä leikkaa niitä osasta irti! Tässä kuvassa lisään liimaa kasvojen alaosan kyseisiin "kolmioihin".
Spoiler:
Kuva

Näiden osien vastakohta on varsin helppo löytää, sillä usein palaset liittyvät toisiinsa “ristiin”.
Tässä kuvassa lisään liimaa kasvojen yläosaan siihen kohtaan, johon "kolmio" tulee liittää.
Spoiler:
Kuva

Hyvin tehty taittelu helpottaa liimaamista huomattavasti. Jo muutaman palasen yhdistyttyä huomaat, että taitosten kera malli alkaa jo näyttääkin joltain!
Tässä kyseiset kaksi osaa liimattuna yhteen.
Spoiler:
Kuva


5. Vaihe – Seuraava osio

Kun olet saanut esimerkiksi pään valmiiksi
Spoiler:
(ko. kuvakulman on tarkoitus kiinnittää huomiota pään alla olevaan aukkoon; keho kiinnitetään noihin lärpäkkeisiin!)
Kuva
on aika siirtyä kehoon tai mikä tahansa osa tuleekaan seuraavaksi. Mallista riippuu, liittyvätkö osat yhteen “kolmioilla” vai ihan vain ulkopinnoistaan. Esimerkiksi Drifloonissa pallo-osuus ja “pilvi”-osuus on liimattu paljolla liimalla toisiinsa kummankin osan valmistumisen jälkeen.

En osaa sanoa mitään yhtä oikeaa järjestystä tehdä kutakin mallia. Kannattaa katsella osia rauhassa ennen leikkaamista ja etenkin kuvaa valmiista mallista. Mikä osa liittyy mihinkin? Liittyykö pää suoraan kehoon? Onko käsiä tai jalkoja tai muita vastaavia? Yritä päätellä etukäteen ja miettiä valmiiksi, missä järjestyksessä mallia kannattaa alkaa tehdä.

6. Vaihe – Viimeistely

Tässä vaiheessa korostuu hyvin paljon se, miten paljon työtä olet tehnyt ennen 2. vaiheen aloittamista, eli kuinka paljon olet miettinyt, missä järjestyksessä mitäkin kannattaa tehdä.

Mallin sulkeminen voi osoittautua yllättävänkin vaikeaksi, jos et ole etukäteen hieman miettinyt, mitä liimaat viimeisenä. Esimerkiksi Jirachin ohjeissa on neuvottu sulkemaan Jirachi joko selästä tai jalkojen takaa. Itse päätin etukäteen sulkevani Jirachin selästä, joten aloitin vartalon teon jaloista ja tulin pala palalta ylöspäin. Tässä Jirachin pää ja vartalo yhteenliitettyinä ilman yksityiskohtia.
Spoiler:
Kuva

Itse käytän sulkemisessa usein apuna hammastikkua, sillä sen avulla mallin saa säilyttämään pyöreän muotonsa. Tikku kannattaa laittaa pienestä kolosta mallin sisään ja painella sillä ulos sisäänpainuneita kohtia. En osaa hommaa sen paremmin selittää, mutta kokeilemalla sen oppii! En itsekään ole mitään ohjeita sulkemiseen lukenut, sen kuin tein miten parhaaksi näin! :D

Viimeisenä kannattaa liimata kaikki muu “ylimääräinen”, esim. Jirachin tapauksessa sen päässä roikkuvat “Wish Ribbonit”. Ne voi toki liimata jo aiemminkin, mutta minulla on tapana liimata tällaiset vikana, jotteivat ne häiritse osien yhdistelyä.
Valmis Jirachi edestä:
Spoiler:
Kuva

Sivulta:
Spoiler:
Kuva

ja takaa:
Spoiler:
Kuva


Halutessaan mallille voi myös leikata esimerkiksi pahvista alustan ja liimata sen mallin jalkoihin, mikäli malli ei tahdo pysyä omilla jaloillaan pystyssä. Myös esimerkiksi lentävät Pokemonit tai vastaavat voi laittaa kattoon tai vaikka verhotankoon roikkumaan siimalla tai ohuella narulla. Jirachi päätyy ainakin minun verhotankooni ja saa Drifloonin viereensä. :>


Loppusanat:

Jos jokin asia jäi epäselväksi, kyselkää! Muut Papecraftien tekijät voivat myös ilomielin antaa omia vinkkejään. Tässä vielä muutama linkki muutamalle Papercraft-sivustolle. Sivuilta löytyy lisää vinkkejä ja etenkin niitä malleja.
http://www.pokemonpapercraft.com/
http://nintendopapercraft.blogspot.com/
http://www.papercraftmuseum.com/

Linkki Pepakura viewerin asennusta varten:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/d ... iewer.html

Käyttämäni Jirachi-malli on Paperpokes-sivustolta!
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Miten tehdä Papercrafteja?

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 15.11.2010 20:26

Roseanni kirjoitti:Itse en suosittele käyttämään peruskotitulostinta. Vanhempasi tuskin tykkäävät, että tuhlaat 30e maksavat mustepatruunat 5 sivun väritulostukseen. Useimmat tulostimet vielä käyttävät mustaa patruunaa sekä kolmiväripatruunaa.

Tuo nyt on vähän liioittelua, pitää olla melko mustesyöppö tulostin, että 5 sivuun menee kaikki väri patruunoista.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Miten tehdä Papercrafteja?

ViestiKirjoittaja Roseanni » 15.11.2010 20:38

Pointti olikin lähinnä siinä, että perusmustepatruunat kuluvat silti nopeasti. Omasta meni ainakin parin mallin jälkeen tyhjäksi...
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Wemps » 06.12.2010 20:25

Tietääkö joku, miten Pepakura vieweriin voi tehdä omia malleja?
"Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa" - Rölli
Avatar
Wemps
 
Viestit: 679
Liittynyt: 01.11.2010 01:02
(: Kohti uusia tuulia.

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Roseanni » 06.12.2010 22:45

Ymmärtääkseni tohon tarvii Pepakura Designerin, joka on maksullinen ohjelma. Ilmeisesti noita malleja ripataan esim. peleistä ja tehdään ko. ohjelman kanssa niistä paperimalleja. Tämän enempää en tiedä, joten kannattaa vaikka Googlata ohjeita.
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 07.12.2010 15:50

Wemps kirjoitti:Tietääkö joku, miten Pepakura vieweriin voi tehdä omia malleja?

Kuten Anni sanoi, niin Pepakura Desinger tarvitaan. Mallien luonti tapahtuu 3D-mallien pohjalta, joten 3D-mallinnussoftakin on todennäköisesti tarpeen. 3D-malleja voi ladata netistä osina, joista sitten mallinnussoftalla renderöidään kokonainen malli, noita malleja voi tehdä myös alusta lähtien itse jos aikaa, taitoa ja hermoja riittää. Pepakura Desingerin sivut on hyvä käydä läpi googlauksen pohjaksi: http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Dinosaurus » 04.04.2011 18:17

E: joo, en kattonu!
Viimeksi muokannut Dinosaurus päivämäärä 06.04.2011 17:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Aina täynnä säpinää on Turkulinna.
Avatar
Dinosaurus
 
Viestit: 4
Liittynyt: 17.12.2010 19:39

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Flyffel » 04.04.2011 21:32

Dinosaurus kirjoitti:http://www.pokemonpapercraft.com <---Tuolta löytyy mukavasti pokemon papercraftejä, jos joku ei tiennyt tuota.Mukavia näpräys hetkiä!!!

Ööh... kyseinen linkki on aloitusviestissä... o\
Avatar
Flyffel
 
Viestit: 4298
Liittynyt: 31.08.2010 23:41

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja pokemon trainer Jari » 09.04.2011 14:03

En nyt ole varma, että ymmärsinkö oikein. Eli pitääkö mun ladata ainakin jtn kolme ohjelmaa eripuolelta nettiä, jotta voin tehdä esim Gyaradoksen ja Magikarpin?
Avatar
pokemon trainer Jari
 
Viestit: 310
Liittynyt: 09.02.2011 18:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 09.04.2011 15:58

pokemon trainer Jari kirjoitti:Eli pitääkö mun ladata ainakin jtn kolme ohjelmaa eripuolelta nettiä, jotta voin tehdä esim Gyaradoksen ja Magikarpin?

Ei pidä, pelkkä Pepakura Viewer riittää.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja pokemon trainer Jari » 09.04.2011 20:51

pitikö tohon myös ostaa käyttäjä jos haluaa ladata?
Avatar
pokemon trainer Jari
 
Viestit: 310
Liittynyt: 09.02.2011 18:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Wemps » 10.04.2011 00:08

pokemon trainer Jari kirjoitti:pitikö tohon myös ostaa käyttäjä jos haluaa ladata?

Papekura viewer on ilmainen, desinger maksullinen. Eli ei (ja tietääkseni mitään käyttäjää ei osteta ikinä, pelkkä koodi vain (?))
"Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa" - Rölli
Avatar
Wemps
 
Viestit: 679
Liittynyt: 01.11.2010 01:02
(: Kohti uusia tuulia.

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mireiyu » 13.04.2011 17:00

//sori en hoksannu xI
Viimeksi muokannut Mireiyu päivämäärä 13.04.2011 17:32, muokattu yhteensä 1 kerran
(‿‿)
Avatar
Mireiyu
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13.04.2011 16:20

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Roseanni » 13.04.2011 17:15

Mireiyu kirjoitti:Mistä Pepakura Viewerin voi ladata?

Linkki löytyy ekan viestin lopusta....
Roseanni kirjoitti:Linkki Pepakura viewerin asennusta varten:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/d ... iewer.html
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mireiyu » 13.04.2011 17:52

Millä tiedostolla ne papercraft juttujen ohjeet pitää avata, kun tietokone valittaa ettei löydä tarvittavaa ohjelmaa? :/
(sori sekavasti selitetty, toivottavasti saatte selvää...)
(‿‿)
Avatar
Mireiyu
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13.04.2011 16:20

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 13.04.2011 18:18

Mireiyu kirjoitti:Millä tiedostolla ne papercraft juttujen ohjeet pitää avata, kun tietokone valittaa ettei löydä tarvittavaa ohjelmaa? :/
(sori sekavasti selitetty, toivottavasti saatte selvää...)

Ne pitää avata Pepakura Viewerillä.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mireiyu » 14.04.2011 18:04

Mewtwolover kirjoitti:
Mireiyu kirjoitti:Millä tiedostolla ne papercraft juttujen ohjeet pitää avata, kun tietokone valittaa ettei löydä tarvittavaa ohjelmaa? :/
(sori sekavasti selitetty, toivottavasti saatte selvää...)

Ne pitää avata Pepakura Viewerillä.

Kone ei suostu avaamaan sitä, se valittaa vain että ei ole ohjelmaa jolla sen voisi avata. Pitänee kokeilla joskus toiste. :S
(‿‿)
Avatar
Mireiyu
 
Viestit: 3
Liittynyt: 13.04.2011 16:20

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 14.04.2011 18:51

Mireiyu kirjoitti:
Mewtwolover kirjoitti:
Mireiyu kirjoitti:Millä tiedostolla ne papercraft juttujen ohjeet pitää avata, kun tietokone valittaa ettei löydä tarvittavaa ohjelmaa? :/
(sori sekavasti selitetty, toivottavasti saatte selvää...)

Ne pitää avata Pepakura Viewerillä.

Kone ei suostu avaamaan sitä, se valittaa vain että ei ole ohjelmaa jolla sen voisi avata. Pitänee kokeilla joskus toiste.

Jos olet asentanut Pepakura Viewerin, niin klikkaa mallitiedostoa hiiren oikealla näppäimellä ja mene Avaa sovelluksessa -> Pepakura Viewer. Toinen tapa on, että avaa ensin Pepakura Viewer, mene siellä File -> Open, mene sitten kansioon, jossa mallit ovat, valitse haluamasi malli ja paina Open-painiketta, niin malli aukeaa.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Eduboy94 » 25.04.2011 10:24

Noita malleja kun latailee niin osa on .rar tiedostona. Millä ohjelmalla ne saa avattua?
Avatar
Eduboy94
 
Viestit: 531
Liittynyt: 01.11.2010 18:02
Paikkakunta: Hamina/Helsinki

Re: Miten tehdä Papercrafteja

ViestiKirjoittaja Wemps » 25.04.2011 12:37

WinRar (+ noin 100000 eri ohjelmaa)? Kokeileppas ensikerralla ihan Googlella..
"Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa" - Rölli
Avatar
Wemps
 
Viestit: 679
Liittynyt: 01.11.2010 01:02
(: Kohti uusia tuulia.

Seuraava

Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa