Tietokoneiden käyttöjärjestelmävertailua

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Tietokoneiden käyttöjärjestelmävertailua

ViestiKirjoittaja jokeripokeripoks » 24.11.2010 23:20

Ajattelin hankkia uuden tietokoneen, mutta en ole osannut päättää mikä käyttöjärjestelmä olisi paras. Tosi monet dissaavat Windowsia, joten olen miettinyt olisiko sille parempia vaihtoehtoja. Olen kuullut juttuja myöskin Linuxeista, mutta ne tuntuvat olevan vain nörteille ja todella vaikeita käyttää. Mac on myöskin yksi vaihtoehto tosin niiden hinnat ovat niin korkeita etten tiedä ovatko ne hintansa arvoisia.

Kertokaa tekin arvon foorumilaiset mielipiteenne eri käyttöjärjestelmistä niin tästä on varmasti apua monille ihmisille jotka ostavat uuden tietokoneen.
Viimeksi muokannut jokeripokeripoks päivämäärä 26.11.2010 00:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
jokeripokeripoks
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.11.2010 23:59

Re: Tieto koneen käyttö järjestelmä

ViestiKirjoittaja jokeripokeripoks » 24.11.2010 23:28

En tiedä olisiko siitä pitänyt kirjoittaa aloituspostiin, mutta tässä topicissa kaivataan myös perusteluja. JaniK:lla on jo hyvä alku, mutta hänen perustelunsa ovat aikalailla laaduttomia :I
Avatar
jokeripokeripoks
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.11.2010 23:59

Re: Tieto koneen käyttö järjestelmä

ViestiKirjoittaja Roseanni » 25.11.2010 01:41

Joo nyt sitten asiallisempaa ja perustellumpaa tekstiä. >___>

Suosittelen jokeripokeripoksia lukemaan Muu Keskustelu -alueen Linux- ja Mac-topicit, niissä on ihan laadukasta ja hyvää keskustelua noista vaihtoehdoista Windowsille. Minulta itseltä löytyy kaikki kolme; läppärillä Ubuntu ja Windows 7, iMacissa Snow Leopard. Hyvin pitkälti tuo käyttiksen valkkaaminen on rahasta kiinni ja siitä, jaksatko lähteä opettelemaan uutta käyttistä. Esim. itse olen kokenut Macin hyväksi vaihtoehdoksi, mutta en ole jaksanut opetella käyttämään sitä kunnolla, joten en ole tosiaankaan toteuttanut kaikkea sen potentiaalia. Linuxia en osaa ja ole ehtinyt juurikaan käyttää, mutta kuulemma on todella hyvä käyttis. Windows 7 on imo ihan ok, Vista on kuraa ja XP alkaa olla jo aika vanha, joskin hyvä silti. Jos rahaa on käytössä niin ainahan voit kokeilla macia, siihenkin saa Windowsin kylkeen jos tahtoo. Tai vaihtoehtoisesti ostat jonkun perus PC:n Windows 7:lla ja laitat siihen Linuxin kylkeen niin voit käyttää kumpaakin. : )

Korjaan töpön otsikon vähän paremmaksi... Imo tästä voisi tehdä nyt jonkun yleisen vertailutöpön. Jatkossa sitten asiallisempaa keskustelua, jookos?
"Pokemonista ei voi valehdella, se näkyis jo liikaa päälle." - Lehtis Jouni 28.09.2009
真実はいつも一つ! コナん<3

Esan blogi - The Deck Out
Avatar
Roseanni
 
Viestit: 267
Liittynyt: 31.10.2010 17:41
Paikkakunta: Espoo (Otaniemi)

Re: Tietokoneiden käyttöjärjestelmävertailua

ViestiKirjoittaja Dark Ho-oH » 25.11.2010 10:07

Joo siis jos löytyy oikeasti rahaa ja ei jaksa huolehtia virustorjunnoista sun muusta, silloin Mac on oikea valinta. Mutta, en sulje Windowsia pois sillä olen itse ollut tosi tyytyväinen Windows 7:aan, tämä on parasta mitä Microsoft on saanut aikaan jos minulta kysytään. Minulla on omalla koneella Windows 7 Ultimate ja iskän koneella on Windows 7 Home Basic. Tämä ei lagaa kuten Vista, eikä mitään käyttöjärjestelmästä johtuvia vikoja ole vielä ollut. Kesällä oli omaan koneen kanssa ongelmia, jäätyili ja tuli bluescreeniä vähän välillä, mutta tämäkin ongelma korjaantui yksinkertaisesti sillä että koneeni imuroitiin sisältä. Ja sitä pölyä siellä kyllä riitti xD Ja sitten tosiaan Linuxin käyttikset ovat ilmaisia kaikille, ja jos kiinnostusta ja halua löytyy niin kannattaa ainakin kokeilla. Itse en kyllä millään jaksaisi käyttää pelkkää Linuxia, jotenkin siitä tekee vain kauhean vaikean sen etteivät kaikki Windows-sovellukset toimi siinä edes Winen kanssa. Linuxissa on myös se hyvä puoli kuten Macissä että et tarvitse erillistä virustorjuntaa. Mac on kyllä vähän ehkä liian hieno vehje mulle, Windows koneilla tuntuu olevan oma luonteensa kun niiden kanssa saa joskus tapella mitä ihmeellisimpien ongelmien kanssa, se kiehtoo meikäläistä vaikka se on järjettömän rasittavaa. Mutta Windows 7 on oikeasti hyvä. En missään nimessä suosittele Vistaa. Enkä myöskään XP:tä vaikka se on edelleen suosituin käyttöjärjestelmä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Windows-käyttäjät voisivat kaikki pikkuhiljaa siirtyä Seiskaan, XP on jo aikansa elänyt ja Vistaa ei kukaan halua sattuneista syistä xD Meillä on ollut Vista yhdessä koneessa. mutta me laitettiin siihen heti Windows 7 kokeiluversio kun se tuli markkinoille. SIlloin aikoinaan Vistasta katosi minun ja siskoni kaikki tiedostot itsestään sun muuta "hauskaa". Tiedostot saatiin onneksi takaisin varmuuskopiolilla.
Avatar
Dark Ho-oH
 
Viestit: 1002
Liittynyt: 01.11.2010 07:55
Paikkakunta: Salo

Re: Tietokoneiden käyttöjärjestelmävertailua

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 25.11.2010 11:12

jokeripokeripoks kirjoitti:Ajattelin hankkia uuden tietokoneen, mutta en ole osannut päättää mikä käyttöjärjestelmä olisi paras. Tosi monet dissaavat Windowsia, joten olen miettinyt olisiko sille parempia vaihtoehtoja. Olen kuullut juttuja myöskin Linuxeista, mutta ne tuntuvat olevan vain nörteille ja todella vaikeita käyttää. Mac on myöskin yksi vaihtoehto tosin niiden hinnat ovat niin korkeita etten tiedä ovatko ne hintansa arvoisia.

Kertokaa tekin arvon foorumilaiset mielipiteenne eri käyttöjärjestelmistä niin tästä on varmasti apua monille ihmisille jotka ostavat uuden tietokoneen.

Käyttöjärjestelmän valintaan vaikuttaa paljon se, mihin konetta on tarkoitus käyttää. Jos kone tulee pelikäyttöön, niin Windows on silloin paras vaihtoehto. Jos kone taas tulee melkein yksinomaan nettisurffailuun, niin suosittelen Linuxia, Ubuntu on hyvä distro aloittelijoille. Mac taas tulee kyseeseen silloin jos koneella on tarkoitus työstää multimediaa eli esim. editoida videoita tms, sillä Macille on saatavilla parhaimmat ohjelmat noihin juttuihin.
Toinen huomioitava seikka on laitteisto, jotkin komponentit ja harvinaisemmat oheislaitteet toimivat Linuxissa joko huonosti tai joudut tekemään monimutkaisempaa säätöä saadaksesi ne toimimaan, tällöin kannattaa pitäytyä Windowsissa ellei sinua kiinnosta alkaa säätämään laitteiden kanssa. Hyvä esimerkki huonosti yhteensopivasta komponentista on ATI:n näytönohjaimet, Linuxille ei ole tietääkseni vieläkään saatavilla 3D-tuen mahdollistavaa ajuria ATI:n näytönohjaimia varten.

Roseanni kirjoitti:Suosittelen jokeripokeripoksia lukemaan Muu Keskustelu -alueen Linux- ja Mac-topicit

Tässä vielä linkit noihin topiceihin.
Linux-topic
Mac-topic

Roseanni kirjoitti:Imo tästä voisi tehdä nyt jonkun yleisen vertailutöpön. Jatkossa sitten asiallisempaa keskustelua, jookos?

Niin voisi, toivottavasti tämä ei kuitenkaan mene sodaksi, siivosin pois nuo alun ilman perusteluja olleet ja laaduttomat viestit, jotta ketju näyttää siistimmältä. Laadin paremmalla ajalla tuon vertailun.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)


Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa

cron