Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Suosikkigenresi ropessa?

Normaali elämä (Normi kaupunki, normi ihmiset, normi ongelmat, liiankin normia?)
1
3%
Fantasia (Miekkoja, linnoja, haltioita, keijuja, lohikäärmeitä ja tietysti prinsessoja!)
13
39%
Sci-fi (UFOja, kyborgeja, elementaaleja ja muita vitkuttimia)
3
9%
Eläinpelit (Susia, koiria, kissoja, ja kaikki muutkin pörröiset ja suomuiset otukset.)
3
9%
Kauhu (Vampyyrit, ihmissudet, kummitukset ja veren lento!)
4
12%
Jengipelit (Alfat vastaan betat!)
0
Ei ääniä
Itämainen teema (Samurait, ninjat, geishat ja kimonot.)
0
Ei ääniä
Koulupeli (Sisäoppilaitoselämää koulupukuineen ja romansseineen.)
1
3%
Fan Fiction-pelit (LOTR, Harry Potter, Pokémon, X-men, Hopeanuoli ja muut, mikä on sinun suosikkisi..)
6
18%
Jokin muu (Mutta mikä? Kerro toki!)
2
6%
 
Ääniä yhteensä : 33

Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja NekoHennuli » 11.05.2011 15:58

Täällä kun näitä aktiivisia ropettajia tuntuu olevan niin paljon, niin ajattelinpa sitten ruveta asiasta kunnolla keskustelemaan.


Aloin pelata foorumi roolipelijä kahdeksan vuotta sitten, kiitos erään silloisen ystäväni. Melkein kahdeksan vuotta tosiaan tullut pelailtua erilaisia pelejä, genrestä toiseen, ja olen saanut paljon hyvää palautetta aina hahmoista ja tavasti pelata.
Rakastin pelaamista, koska siitä sai sekä kirjoittamiseen, että piirtämiseen niin paljon inspiraatiota, ja se oli hyvä keino paeta todellisuudesta. =P Hahmojen luonti oli aina yhtä mukavaa, kun tuntui siltä, kuin olisi saanut oikeasti lapsen, fiktiivisen hahmon elämää luodessa ja kehittäessä. Lisäksi tuli tutustuttua niin moneen uuteen ihmiseen ja luonteeseen.
Suosikkigenrenäni on itseasiassa suoraan sanoa, kun suosikkipelini ovat kaikki niin erilaisia, mutta luulisin, että kallistun fantasian/sci-fin puolelle. Olen pelannut aiiiiiivan liian monia pelejä, ja en edes muista enää niitä kaikkia, mutta kertoilen vähän suosikeista.

Ensimmäinen peli oli susipeli Tsukiharu. Juuri tähän peliin tutustuin "susihörhö" ystäväni takia, ja jäin heti koukkuun. Myöhemmin sain houkuteltua silloisen poikaystävänikin matkaan, ja "siitä se ajatus" sitten lähti. =P
Hahmoni oli valkoinen narttu, Lily. Hän saapui Tsukiharuun lauman alueelle sattumalta, oman lauman karkoitettua hänet. Tsukiharussa hänet hyväksyttiin laumaan, ja kävi ilmi, että Lilyn veli (poikaystäni hahmo) Frost oli liittynyt laumaan aikaisemmin. Lily sai kuulla veljeltään, että laumalla oli ongelmia lähistöllä liikkuvan ahmalauman kanssa, ja Lily aikoi olla avuksi. Lilystä tuli kaksoisagentti, joka vakoili tietoja ahmoista susilaumalle, ja ja samalla antoi virheellistä tietoa ahmoille.
Pelasin Tsukiharussa puolisen vuotta, mutta sitten minulle tuli eripuraa adminin kanssa, lopetin pelaamisen ja tapoin Lilyn; pudotin hänet jyrkänteeltä.

15-vuotiaana aloitin oman pelin, Dimanda. Dimanda oli fantasiapeli ja perustui fiktiiviseen fantasiavaltakuntaani ja sen pääkaupunkiin Dimandaan.
Hahmoni oli valtakunnan nuori kuningatar Miriabell. Miriabell oli ujo, epävarma nuori nainen, joka yritti kaikin tavoin saada äitivainaansa hirmuvallan varjon pois sekä itsensä, että kansansa yltä. Suuren sodan jälkeen nuoren kuningattaren toivo toteutui, mutta sillä oli hintansa, Miriabell menetti näkönsä.
Rakastin tätä peliä yli kaiken, ja oli kamala sääli, kun se kesti vain vuoden.Mutta tuolloin foorumiroolipelit alkoivat olla niin suosittuja, että kaikki tekivät uusia pelejä koko ajan. Joten Dimanda kuoli.

Kaikkien aikojen suosikkini Dimandan jälkeen oli ystäväni peli Evil's Playground. Se oli semirealistinen cyberpunk- ja jeng peli. Omistin pelissä kolme hahmoa.
Miyuki, rakkain hahmoni ikinä. Hän oli lolita ja diiva, kun hän saapui huvipuistoon (Evil's Playground oli huvipuisto), tietämättään, että oli raskaana kuspiäpoikaystäväälleen. Miyuki synnytti pienen tytön huvipuistossa jengisotien keskelle, mutta äidinvaisto vaikutti nuoreen naiseen myös siten, että diivaileva itsekäs luonne muuttui ystävälliseksi, välittäväksi, ja tämän takia Miyuki valittiin jenginsä johtajaksi.
Rosiel, toinen hahmoni oli rasavilli poikayttö, silintereineen ja ruoskansa kanssa. Isin tyttö, rystynyrkki, joka raivostuneena meni haastamaan riitaa huvipuiston oudoille otuksille ja jäi sitten sitten koiransa Kiban kanssa. Kiba puolestaan oli tytön varaisä, seurasi tätä kaikkialle ja oli valmis antamaan henkensä emäntänsä puolesta.
Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, minun blondini, tyhmä basisti Judy.
Judy, hänen veljensä, sekä lapsuuden toverinsa olivat piripäitä, pillerinpyörittäjiä ja muutenkin sekaisin. Saivat idean, että heidän perustamalleen bändille (Judy blondina bassossa, ja ystävä kitarassa) löytyisi varmasti kuuluisalta Pahan Leikkikentältä lisää väkeä ja yleisöä. Sinne jäivät.
Judy oli liian hyväsydäminen blondi, jolla oli päässä enemmän kuin vikaa, joka tuli esille pikkuisenkin alkoholihuikan jälkeen. Suloinen kimittävä, tyhmä kuin saapas pikkutyttö muuttui huikan jälkeen ei niin suloiseksi, rääväsuiseksi naispaholaiseksi.
Pelasin EP:llä lähes viisi vuotta, kunnes IRL minulla ja pelin tekijällä meni sukset ristiin, joten hän kostoksi (???) päätti heittää minut pihalle sieltä.

Tällä hetkellä ei ole peliä, eikä pelikavereita, kun minun aikani vanhat parrat ovat "liian aikuisia ja kiireisiä moiseen hömpötykseen", ja ikävä kyllä ideoita olisi sitäkin enemmän, ja sekös tuttaa. :/
Olisi tosi ihana taas saada foorumi pystyyn ja kerätä porukkaa kasaan.
Meow!
Avatar
NekoHennuli
 
Viestit: 283
Liittynyt: 22.03.2011 19:55
Paikkakunta: Ljusdal

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja icewortex » 11.05.2011 16:22

Minähän aloitin foorumiropettamisen TÄLLÄ foorumilla ja olen täällä ollut pokemon island ropessa (jatkuu edelleen, lopetin =P) jossa minulla oli kaksi hahmoa; Blaze(kait en muista) ja Sparky. Blaze(?) oli rauhallinen ja näsäviisas Cyndaquil, kun taas Sparky oli hyperaktiivinen ja lapsellinen Pichu(myöhemmin Raichu). Niin ja tällä hetkellä olen siinä pokemon-kouluttaja-kanto-seikkailu jutussa mukana. Olen jo jonkin aikaa suunnitellut fantasia ropen aloittamista, mutta ei riitä mielikuvitus. :P Jay, siinä on vähän jotain tekstiä jonka satuin vahingossa kirjoittamaan. :O

"Ulos sieltä, stalkkeri!" - Luminoso
"Do, or do not. There is no try." - Yoda
Avatar
icewortex
 
Viestit: 777
Liittynyt: 01.11.2010 09:31
(: Mhm.

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja Suetic » 11.05.2011 20:37

Itse tykkään pelailla erilaisilla genreillä vuosien veteraanina suomalaisissa roolipeliyhteisöissä. Kyllä. Kaikki tuli kokeiltua. Itsekin olen kyllä enemmän tottunut pelaamaan roolipeliä, joka edes hitusen on sekoittunut draamaan, tappeluihin, fantasiaan ja vampyyreihin. Itsekin omistan ja ylläpidän noin 5 roolipeliä suomeksi ja yhden englanniksi, olen myös koodannut ylläpitäjien apuna roolipeli foorumeita ja muita erilaisia servereitä. Voisin sanoa, että olen joka päivä tekemisissä roolipelien kanssa. Se minkä minä pidän pelaajista on nimittäin aktiivisuus ja ymmärtäväisyys roolipelien sääntöjä kohtaan. Jokaisella roolipelillä on sääntönsä, jotta osapuolet eivät pääsisi riitelemään keskenään, myös hahmojen teko rajat on, sillä välillä joku pitää liioittelusta ja Suomessa tämä toiminta on melko yleistä. Ylläpitäjille on rasittavaa katsella, kuinka hahmot ovat kehittyneet liian omaperäisiksi ja lähes voittamattomiksi, ja luonteeltaan he ovat lähellä roolipelaajia itsessään. Kyllä. Olen myös tutkinut viimeisempinä vuosina roolipelaajia ja niin ollen olen oppinut sen, kuinka pelaaja saadaan pelaamaan täysin tasa-arvoisesti roolipelihahmollaan niin kuin moni kokenut roolipelaaja. Suomessa roolipelit ovat hiukan jäljessä eikä kukaan vielä hallitse kunnon sääntöjä ja ei siinä ylläpitäjät eivät kestä kritiikkiä siitä, että roolipeli on huono ilman kunnon sääntöjä ja se voi helposti kaatua millä hetkellä hyvänsä. Tälläistä siis ikuiselta harrastajalta ja roolipelimaailman psykologilta...
Kuva

Discord: SirSuetic#1411
Sankariruhtinas
Avatar
Suetic
 
Viestit: 805
Liittynyt: 07.11.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki
(: Surrender your cheese! :)

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja LAV-Kitsune- » 12.05.2011 20:35

Nytpä löytyi niin jäntskä topikki että pitää kettusedänkin vastata. Ropetusta on tullut harrasteltua jo piitkän pitkän aikaa, yhteensä jopa 15 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Aikoinaan aloitin pelaajana Cyber punkin parissa toimintapainotteisen räiskinnän ja futuristisen miljöön parissa. Kovasti cyberpunkin innoittamana kirjoittelin oman (todella huonon) roolipelin joka oli oikeastaan täysi Cyberpunk ripoff, jota pelailimme sitten kaverini kanssa. Pian kuvioihin astui myös wanha kunnon keskimaa roolipeli, mikä vaihtui sitten hyvin samantapaiseen Rolemaster pelisysteemiin. Keskimaan ja Rolemasterin ohessa fantasiakirjallisuuden lukeminen oli kova intohimo ja aloin kiinnostumaan enemmän pelinjohtamisesta, tarinankerronnasta yms kuin pelaamisesta. Vuosien saatossa Rolemaster systeemin puutteiden johdosta aloin kehittämään kunnollista omaa roolipelisysteemiä, Ambrachian tarut, josta muotoutuikin sitten jopa neljän vuoden pituiset peli ja sääntöjenkehittely sessiot. Tämä innosti minua myös kovasti piirtämään ja kirjoittamaan ja myöhemmin myös löytämään omaa alaa koulusta vastaavanlaisista hommista. Ambrachian taruja jatkettiin, kunnes kaveriporukka hajosi opiskelujen ja armeijan johdosta vähän ympäri suomea ja osittain jopa englantiin asti ja isot sääntöpaketit jäivät unohduksiin koneelleni ja lukuisiin mappeihin.

Sitten alkoikin monien uusien systeemien testaaminen erilaisissa peliporukoissa, vaikka välillä palattiinkin aina Ambrachian taruihin. Kokeiltiin Twilight 2000 sotapeliä, mistä en pitänyt lainkaan, Praedoria, missä on yksi hienoimmista sääntösysteemeistä, sekä Chtulhua joka avasi silmiäni aivan uudella tavalla tarinankerronta peleistä. Praedor itsessään oli loistava systeemi ja suosittelen sitä kyllä lämpimästi (Petri Hiltusen kuvittama ja tekemä sääntökirja on myös upeaa katseltavaa), mutta harmi kyllä peliporukkamme pääsi kokoontumaan niin harvoin, että pelit vähän jäivät sikseen. Call of Chtulhu olikin sitten erittäin upea kokemus, enää ei pelattukaan sankareilla ja taistelijoilla vaan aivan tavallisilla ihmisillä joiden tuli kohdata mitä hirvittävämpiä asioita. Genre kiinnosti minua niin paljon, että lopulta ajauduin World of Darknessin pariin, mitä on tullutkin pelattua sitten siitä lähtien. WoD sijoittuu maailmaan kuten meidänkin, mutta missä tapahtuu pahoja, synkkiä asioita ja joka on miljööltään samankaltainen kuin esim Gotham City, Sin City tai vaikkapa Crow leffat, synkkä ja korruptoitunut. Vampyyrit ja ihmissudet kuuluvat asiaan, mutta eivät ole pääpointti. Tarina ja ihmismielen tutkimien sekä hahmojen kehitys (psyykkisellä ja kerronnallisella tasolla) ovat pelien ja sessioiden pääpointti. Enää harvemmin pelihahmot ovat suuria taistelijoita, vaan enemmänkin julman kohtalon uhreja jotka koettavat taistella maailmaa vastaan. Säännötkin unohtuvat välillä ja tarinankerronta yrittää pysytellä etusijalla. Näin vanhempana on vain hankalaa pitää pelejä yllä, kun ihmisillä on töitä ja opintoja niin ristiin rastiin, se on kovin ikävää =(

Kaikkien perus ropeilujen rinnalla sitä on jaksanut sitten laputella kaikenlaisilla keräilykorttpeleillä kuten mtg:llä ja pokemon korteilla, rakentaa isoja figuarmeijoita warhammer pelien parissa sekä pelailla netissä tekstipohjaisia kirjoitettavia tarinankerronta roolipelejä, ns duoja. Välillä tuli kokeiltua ihan foorumi ja chat roolipelejäkin, mutta niistä en lopulta sitten niin paljoa innostunut. Suurimmaksi intohimon kohteeksi on kaiken jälkeen edelleen jääneet perus paperi ja noppa roolipelit. Sääntöpohjaiset DD:n kaltaiset pelit elivät aikansa mutta lopulta kaikki pelini ovat lopulta päätyneet siihen kerronnallisempaan pelaamiseen ja yleensä aina itse olen se pelinjohtaja tai enemmänkin tarinankertoja. Hieno harrastus ylipäätään mitä kannattaa kokeilla jos ei ole sitä kokeillut =)
Avatar
LAV-Kitsune-
 
Viestit: 31
Liittynyt: 30.01.2011 18:04

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja Ginka » 23.08.2011 23:41

Lyhyesti ja ytimekkäästi pelannut paljon ala-asteikäisestä asti foorumeilla, pitänyt yllä liutaa omia (uusin juuri avattu) ja nyt lukion aikana kaveriporukassa pöytäroolipelit aloitellut. Ei jaksa sepittää.. myöhä..
Avatar
Ginka
 
Viestit: 189
Liittynyt: 01.11.2010 17:35

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja Zhaituki » 23.08.2011 23:51

WoW:in yksityis chatissa eli whispeillä on tullu pelattua parin kaverin kaa roolipeli tappeluita viime päivinä. Minä yleensä olen herra nimellä Choddo Mistoris (Avatarissa oleva hemmo). Tämä on OC hahmoni joka kyllä tulee tutuksi sit ku mun rpg projekti pelataan läpi. Jo ennakkoon hahmosta voi kattoa tietoja täältä: http://choddo.nettisivu.org/ Tätä hahmoa käytän ja tulen käyttämään yleisesti missä ikinä roolipelaan. :)
Sinätuuba kanavani. Löytynee remixejä, randomizer nuzlocke seikkailua ja jotain muuta randomia.
Image
Italia VGC Nationals 2015 - 47. sija, 431 masteria. 6-3 tulos, oli yhden voiton päässä top-cutista.
Ensimmäisen suomen VGC premier challengen voittaja. Tiimi signaturessa.
Avatar
Zhaituki
 
Viestit: 2281
Liittynyt: 01.11.2010 21:12
Paikkakunta: Helsinki
(: >'.')> Poyo! <('.'<)

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja Mecha » 24.08.2011 12:20

Battletechiä pelaavana ja siitä universumista pitävänä scifi-ropet ovat lähellä sydäntäni vaikka fantasiaropet ovat myös ihan hauskoja. Niin ja tosiaan Battletechistä on siis tosiaan myös rope. Oli pakko toi sanoa ennen, kuin joku laittaa "eihän Battletech ole rope".
Somethings never change.

It was already broken when I got here.
Avatar
Mecha
 
Viestit: 25
Liittynyt: 14.08.2011 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rope-genret ja yleistä puhetta ropeista

ViestiKirjoittaja R-B36 » 04.03.2012 21:16

Hurr, neljä vuotta mokomien parissa nyt tullut vietettyä XD

Lähinnä on tullut pelattua noita koiraeläin -roolipelejä koska hahmoni kallistuvat sinne suuntaan.

Nykyään en sitten enään suunnattomasti pelaa koska en saa hahmojani enää minnekkään. Oikein mikään roolipeli kun ei hyväksy kyborgeja/robotteja tai kamalaa yksityiskohtakokoelmaa 8( Mutta mutta, oma roolipelihän tässä on työn alla, ja toisin kuin niistä tuhannesta muusta aikaisemmin niin tästä en aio päästää ihan heti irti.

Ei paljoa kerrottavaa ollut, ei meikän roolipelivuodet mitenkään hohdokkaita ole olleet.
Ota käsi, se auttaa 8)
Avatar
R-B36
 
Viestit: 7
Liittynyt: 04.03.2012 20:30
Paikkakunta: Heinola
(: FATALITY!


Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa

cron