SiaBBo kirjoitti:Hikaru kirjoitti:Paina tämä mieleesi: et voi koskaan ikinä ragettaa opettajalle hyvästä syystä. Kohenna käytöstäsi vaikka kirjoittamalla alkajaisiksi lauseisiin isot alkukirjaimet. Ja asenteenmuutoksella itse asiassa voi saada aikaan ihmeitä lyhyessäkin ajassa, jos vain on tahtoa.
No mitä ihmettä? Minkä takia opettajalle ei voisi "ragettaa" hyvästä syystä? Itse en nyt välttämättä mene rageemaan, mutta huomautan kyllä jostain epäkohdasta ja kas kummaa, yleensä ottavat sen huomioon ja vaikkapa nostavat numeroa tjv. Ihan naurettavaa ruveta olla yksi niistä "kilteistä" oppilaista, jotka istuvat joka tunti hiljaa, pänttäävät koko päivän johonkin sanakokeeseen ja istuvat muutenkin VAIN kirjan edessä. Kyllä pitää opettajallekkin sanoo, jos joku ei mättää, mutta tietenkin sekin pitää osata sanoa oikealla tavalla. Käytösnumerolla ei ole mitään merkitystä muutenkaan. Se on jokatapauksessa turhin numero koko koulussa, koska sitä ei enää arvostella yläkoulun jälkeen ja ketä oikeasti kiinnostaa se käytösnumero siellä? Itselläni se on pomppinut 6-9 välillä ihan vain opettajasta riippuen. Opettaja on se joka sen loppupelissä päättää ja käytösnumero nyt muutenkin on sellanen, että se näyttää vain sen, että miten paljon opettaja oikeasti sinusta pitää.
Olen kyllä silti samaa mieltä siinä, että Victini98 nyt on mitä on.
Minun pitäisi oikeasti osoittaa sanani paremmin. Sitä on tapahtunut nyt muutaman kerran ja olen joutunut korjailemaan sanomisiani. Olin tosin väsynyt ja menossa nukkumaan, enkä jaksanut jäädä jaarittelemaan. Ehkä se johtuu siitä. No, muotoillaanpa uudestaan: Ei ole olemassa hyvää syytä ragettaa, varsinkaan opettajille. Vaikka itse ajattelisit, että se on hyvä syy, se ei ole tarpeeksi hyvä ragettamiselle. Kannatan aina sitä, että asiat selvitetään puhumalla. Saat olla vihainen jos sinulla on siihen syytä, mutta vihaa on osattava hallita.
Tarkoitin juuri sitä, että epäkohdista pitäisi huomauttaa, mutta tekemällä se asiallisesti. Missään nimessä en kannata sitä että istuttaisiin hiljaa pulpetissa ja ei vaikka sanota opettajalle jos on vahingossa merkitty poissaolleeksi tai saanut muuten epäoikeudenmukaista kohtelua. Ragettaminen on mielestäni maailman typerin asia tehdä, enkä voisi kuvitellakaan että menisin tekemään sitä opettajalle. Siis jos ragettamisen luonnekuvaus ei ole yläasteajoiltani muuttunut, ja se tarkoittaa edelleen silmitöntä raivoamista ja huutamista.
Minusta hyvä käytös on kaikkien viihtymisen kannalta tärkeää, mutta olen samaa mieltä siitä että käytös
numero on ihan turha. Olen iloinen, että sitä ei ole lukiossa. Se vaihtelee lisäksi ihan liikaa miten kyseinen numero arvostellaan eri kouluissa. Joissain kouluissa saa kympin jos ei käyttäydy huonosti. Joissain kouluissa taas kympin saamiseksi pitäisi mm. puuttua kiusaamiseen ja olla muutenkin esimerkillinen oppilas. Ala-asteellani tehtiin tämän toisen kaavan mukaan ja se oli kyllä rasittavaa. Toisaalta ala- ja yläasteella oppilaat ehkä tarvitsevat käytösnumeron kepiksi, jotta osaisivat käyttäytyä edes jotenkin. Huonosti käyttäytyvät tosin voivat olla sitä sorttia, joka ei juuri välitä mistään numeroista. Plus miinus nolla, käytösnumerosta ei ole käytöksen parantajaksi.