Linux

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 17.10.2011 19:02

Mikä Unitystä tekee niin surkean? Minä kun en oikein Gnome 3:sta pitänyt, niin ajattelin antaa Unitylle uuden mahdollisuuden. Olen nyt tänään Unityn ominaisuuksia kokeillut, ja oikeastaan pidän siitä. Se on sopivan yksinkertainen, ja vieläpä melko hieno.
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Wemps » 24.10.2011 15:36

Jokainen taplaa tyylillään.
"Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa" - Rölli
Avatar
Wemps
 
Viestit: 679
Liittynyt: 01.11.2010 01:02
(: Kohti uusia tuulia.

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 01.11.2011 19:52

Wemps kirjoitti:Jokainen taplaa tyylillään.

Niinhän se on, mutta kun vaikuttaa siltä, ettei melkein kukaan pidä Unitystä, joten ajattelin kysellä jotakin Unityn huonoista puolista, ihan vain mielenkiinnosta.

Pitäisikö Ubuntu 10.04:n päivittää Firefox 3.6.23:sta uudempaan versioon vai pitääkö se ladata itse?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 01.11.2011 20:03

Riolucario kirjoitti:Pitäisikö Ubuntu 10.04:n päivittää Firefox 3.6.23:sta uudempaan versioon vai pitääkö se ladata itse?

Itseasiassa ei kumpaakaan, Firefoxin uusimman version saat Ubuntu 10.04:ään menemällä päätteeseen ja kirjoittamalla sinne seuraavan komennon:
Koodi: Valitse kaikki
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable && sudo apt-get update && sudo apt-get install firefox

Uudempi versio menee tuon 3.6.23:n päälle, mutta suosikkisi, asentamasi lisäosat ym. asetukset säilyvät.

Btw, nuo "&&":t tuossa komennossa ovat ihan normaaleja ketjutusparametreja, siinä on ketjutettu 3 komentoa. &&:tä käytettäessä kone suorittaa automaattisesti seuravaan komennon kun edellinen on suoritettu loppuun onnistuneesti.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 08.11.2011 19:49

Mitenkäs .tar.gz-paketit asennetaan? Haluaisin asentaa Desuran, joka on siis Steamin kaltainen systeemi. Se on myös natiivisti Linuxille, kannattaa kokeilla. :)
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 08.11.2011 22:51

Riolucario kirjoitti:Mitenkäs .tar.gz-paketit asennetaan? Haluaisin asentaa Desuran, joka on siis Steamin kaltainen systeemi. Se on myös natiivisti Linuxille, kannattaa kokeilla.

Desura on helppo asentaa, se on melkein kuin asentaisit ohjelman Windowsiin. Pura vain tuo paketti ja tuplaklikkaa Desura-nimistä tiedostoa, niin se lataa itse netistä tarvittavat tiedostot ja hoitaa asennuksen.

Jatkoa ajatellen kannattaa aina lukea paketista löytyvä README-tiedosto, siinä on asennusohjeet, sillä asennustapa vaihtelee paketista riippuen, joskus pitää käyttää make-komentoa, jossain paketeissa asennus tapahtuu ajamalla asennusscriptin sisältävä sh-tiedosto ja joitain paketteja(esim. seamonkey) ei asenneta lainkaan, vaan ohjelma käynnistyy suoraan kun tuplaklikkaa oikeaa tiedostoa.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 08.11.2011 23:06

Mewtwolover kirjoitti:
Riolucario kirjoitti:Mitenkäs .tar.gz-paketit asennetaan? Haluaisin asentaa Desuran, joka on siis Steamin kaltainen systeemi. Se on myös natiivisti Linuxille, kannattaa kokeilla.

Desura on helppo asentaa, se on melkein kuin asentaisit ohjelman Windowsiin. Pura vain tuo paketti ja tuplaklikkaa Desura-nimistä tiedostoa, niin se lataa itse netistä tarvittavat tiedostot ja hoitaa asennuksen.

Jatkoa ajatellen kannattaa aina lukea paketista löytyvä README-tiedosto, siinä on asennusohjeet, sillä asennustapa vaihtelee paketista riippuen, joskus pitää käyttää make-komentoa, jossain paketeissa asennus tapahtuu ajamalla asennusscriptin sisältävä sh-tiedosto ja joitain paketteja(esim. seamonkey) ei asenneta lainkaan, vaan ohjelma käynnistyy suoraan kun tuplaklikkaa oikeaa tiedostoa.

Ok. :) Joskus nimittäin muistaakseni jouduin asentamaan jonkin paketin, ja siinä piti säätää komentorivillä joku komento jota en muista. Eli asennettiin jotenkin suoraan .tar.gz:sta. Tai sitten se komento yksinkertaisesti purki sen paketin ja avasi sieltä jonkin tiedoston. :P No jaa, pääasiahan on se, että sen saa jotenkin asennettua. :D
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 10.11.2011 21:35

Sorry tuplapostaus... :P Mutta voiko kaksi käyttistä (OpenSUSE 11.4 ja Ubuntu Studio) jakaa saman kotikansion? Aivan sama kuinka monimutkaista, mutta olisiko siihen jotakin keinoa?
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 11.11.2011 19:05

Riolucario kirjoitti:Sorry tuplapostaus... Mutta voiko kaksi käyttistä (OpenSUSE 11.4 ja Ubuntu Studio) jakaa saman kotikansion? Aivan sama kuinka monimutkaista, mutta olisiko siihen jotakin keinoa?

Ei voi, sillä kotikansio on kiinteä osa käyttistä, siellä on piilokansioina sovellusten asetuksia yms. Sitäpaitsi SUSE ja Ubuntu eroavat toisistaan huomattavasti. Voit korkeintaan leikkiä, että niillä on sama kotikansio muokkaamalla kummassakin kotikansioon vieviä "pikakuvakkeita" niin, että ne vievät samaan kansioon.
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 29.11.2011 09:31

Päätin kokeilla Arch Linuxin asennusta, kun oli tylsää, ja se onnistui. (Luultavasti.) Mutta sudon asentaminen taas ei.

Koodi: Valitse kaikki
pacman -S sudo
selvitetään riippuvuuksia...
tarkastetaan ristiriitojen syntymistä...

kohteet (1) sudo-1.8.3.p1-1

Yhteensä ladataan: 0,45 Mt
Yhteensä asennetaan: 1,93 Mt

Jatketaanko asentamista? [K/e] k
:: Noudetaan paketteja varastosta core...
virhe: tiedoston 'sudo(enjaksakirjoittaa)-x86-64.pkg.tar.xz' nouto palvelimelta mirror.archlinux.fi epäonnistui : No address record

(Ja samat virheet esim. mirror.academica.fin kanssa.)

varoitus: joidenkin tiedostojen nouto varastosta core epäonnistui
virhe: latausten suorittaminen epäonnistui (No address record)
Yhtään pakettia ei päivitetty tapahtuneiden virheiden vuoksi.
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Colmio » 28.02.2012 13:43

Haluaisinpa nyt kysyä sellaista, että kun Android pohjautuu Ubuntuun, niin eikö tänne voisi pistää keskustelua myös Androidista?

Ja sitten kysyn, että miten on mahdollista saada HP Deskjet 1050 Printteri/Skanneri/Kopiointilaite toimimaan Ubuntu 10.04:ssä?
Oi Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto.
Avatar
Colmio
 
Viestit: 465
Liittynyt: 03.12.2010 23:05
Paikkakunta: Kokkola

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Mewtwolover » 28.02.2012 14:00

colmio kirjoitti:Haluaisinpa nyt kysyä sellaista, että kun Android pohjautuu Ubuntuun, niin eikö tänne voisi pistää keskustelua myös Androidista?

Kyllä saa, Android kun on Linux-pohjainen käyttis.

colmio kirjoitti:Ja sitten kysyn, että miten on mahdollista saada HP Deskjet 1050 Printteri/Skanneri/Kopiointilaite toimimaan Ubuntu 10.04:ssä?

Tuolle monitoimilaitteelle löytyy ajurit ja niiden asennusohjeet täältä.
HP kirjoitti:3.Type in and run this command: 'sh hplip-3.12.2.run'

Tuo komento pitää ajaa pääkäyttäjänä laittamalla sen eteen "sudo", jotta asennusohjelma voi kirjoittaa järjestelmäkansioihin. Tuo komento menee siis näin:
Koodi: Valitse kaikki
sudo sh hplip-3.12.2.run
Taidealueen kaikki muut kilpailut -vastaava ja Videopelialueen kilpailuvastaava
Kuva
"Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
Avatar
Mewtwolover
Pr00-nörtti
 
Viestit: 3447
Liittynyt: 31.08.2010 20:40
Paikkakunta: Jyväskylä City
(: Oh wow, oh wow, oh wow! :)

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Colmio » 28.02.2012 14:23

Kiitos ohjeista, ja nyt kysyisin sellaista, että onko kenelläkään Android - käyttäjällä kokemusta 'Custom Romeista'.
Itse olen meinannut asentaa jonkin tuollaisen, mutta en ole oikein varma että mikä olisi tarpeeksi vakaa.
Oi Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto.
Avatar
Colmio
 
Viestit: 465
Liittynyt: 03.12.2010 23:05
Paikkakunta: Kokkola

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Riolucario » 28.02.2012 15:27

colmio kirjoitti:Kiitos ohjeista, ja nyt kysyisin sellaista, että onko kenelläkään Android - käyttäjällä kokemusta 'Custom Romeista'.
Itse olen meinannut asentaa jonkin tuollaisen, mutta en ole oikein varma että mikä olisi tarpeeksi vakaa.

Itse olen kokeillut CyanogenMod-nimistä custom ROMia, joka toimi kuin unelma, ja laite vieläpä nopeutui. :) Suosittelen siis sitä. :) Kaikki ominaisuudet löydät CyanogenModin nettisivuilta.
Avatar
Riolucario
 
Viestit: 855
Liittynyt: 01.11.2010 03:02
Paikkakunta: 127.0.0.1
(: U mad? :) Tiedän että olet. :3

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Master Entei » 28.02.2012 21:03

colmio kirjoitti:Kiitos ohjeista, ja nyt kysyisin sellaista, että onko kenelläkään Android - käyttäjällä kokemusta 'Custom Romeista'.
Itse olen meinannut asentaa jonkin tuollaisen, mutta en ole oikein varma että mikä olisi tarpeeksi vakaa.

Mikä kännykkä? Tietty romi toimii vain yhdellä kännykällä, koska ajureita tarvitaan erilaisia. ZTE Bladessäni Cyanogen Mod 7 (9 ei vielä läheskään tarpeeksi vakaa normikäyttöön) täälläkin. Toimii hyvin, mutta kuulemma jotkin muut romit (Bladelle niitä löytyy aivan tuhottomasti johtuen kapulan halvasta hinnasta) ovat sulavampia. Pysynyt Cyanogenissa lisäasetusten tuoman leikkimismahdollisuuden takia, lähes kaikki muut romit taitavat olla karsitumpia.
Avatar
Master Entei
 
Viestit: 509
Liittynyt: 01.11.2010 11:27
Paikkakunta: Turku

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Colmio » 29.02.2012 15:35

Luin tuosta cyanogenmodista, ja joku valitti että se ei toimi kunnolla Huawei U8800:ssa, joten etsin muita ja löysin Cerberuksen.
Asensin tuon, mutta nyt on uusi ongelma. Puhelin ei yhdistä verkkoon. Voisiko tämä johtua siitä että Prepaidista on saldo loppu?
Oi Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto.
Avatar
Colmio
 
Viestit: 465
Liittynyt: 03.12.2010 23:05
Paikkakunta: Kokkola

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Ironlion » 07.03.2012 22:11

Tietenkin voi.
Unchanging, the moon gazes down upon me
But it has never yet granted me a reply
Avatar
Ironlion
 
Viestit: 68
Liittynyt: 01.11.2010 22:09
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Umbrespeon » 08.03.2012 00:37

Jos siis siitä on saldo loppunut.
Avan tehnyt hilippa.

Rip in rip
Avatar
Umbrespeon
 
Viestit: 724
Liittynyt: 10.11.2010 00:15
Paikkakunta: Kuåpiå
(: If you know what I mean.

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Colmio » 08.03.2012 20:44

Niin mutta siis siihen ei voinut edes soittaa
Oi Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto.
Avatar
Colmio
 
Viestit: 465
Liittynyt: 03.12.2010 23:05
Paikkakunta: Kokkola

Re: Linux

ViestiKirjoittaja Doragon » 13.03.2012 19:54

Meikän on ihan pakko kysyä, miten saisin uusimman Adobe Flash Playerin asennettua Ubuntuuni. Olen yrittänyt kaikkea mihin vähäiset tietokoneenkäyttäjän taitoni riittävät, mutta en vain osaa.
Help.
Ääripositiivi Pokémonfriikki höpöttämässä kuinka tämä rakastaa kaikkea.
Avatarin on piirtänyt meikä.
Avatar
Doragon
 
Viestit: 899
Liittynyt: 04.11.2010 16:20
(: Minne kiire

EdellinenSeuraava

Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa

cron