GaMe w/report - Hyvinkään Statet

Alueella tiedotetaan tulevista turnauksista ja keskustellaan jo käydyistä turnauksista mm. turnausraporttien muodossa.

Valvojat: R0xu, Play! Pokémon -järjestäjät

GaMe w/report - Hyvinkään Statet

ViestiKirjoittaja GaMe » 01.04.2012 20:50

Aprillia! Eikun..
Tämä raportti Hyvinkään Statesta, joka pidettiin 31.3.2012, on minun kokemukseni turnauksesta. Näitä raportteja viime foorumilla kirjoitin siitä lähtien, kun aloitin pelaamaan. Näiden kirjoittaminen keskeytyi omalta kohdaltani parin vuoden jälkeen. Kirjoittaminen loppui, koska olin vain liian laiska kirjoittamaan tekstiä ja ajattelemaan. Nyt koitan aloittaa uudelleen, sillä raportteja ja keskustelua turnauksesta saisi olla enemmän.

Turnaukseen meneminen oli selvä asia heti, kun Hyvinkään Statet -topic oli ilmestynyt. Äiti suostui kuljettamaan minut sinne, ja ilmoittauduin hyvissä ajoin. Poromagian / Hesan Stateissa suostuttelin Matiuksen laittamaan turnausmaksua korkeammaksi niille, jotka eivät vaivautuisi lähettämään ennakkoilmoitusta. Pokémonin parissa olevat ihmiset ovat mukavia ihmisiä, mutta mielestäni on säälittävää, ettei turnausta varten viitsitä lähettää nopeaa sähköpostia turnausjärjestäjälle. Ennakkoilmoitukset auttavat turnausjärjestäjää tavalla tai toisella.

Turnaus oli minulle tärkeä turnaus, sillä siitä riippui minun ja R0xun SM-kisojen toinen kierros. Lähdin turnaukseen tavoitteenani pärjätä paremmin kuin R0xu, koska hänellä oli yhden CP:n johto minuun bye-kisassa. Yksi bye minulla oli jo ennen turnausta varmistettu, mutta ei se toinenkaan ollenkaan haittaisi.

Halusin siis pärjätä turnauksessa, joten pakan oli oltava hyvä tai paras. Formaatin parhaat pakat olivat CMT (Celebi / Mewtwo EX / Tornadus) ja ZekEel (Zekrom / Eelektrik / Mewtwo EX). Näistä toinen olisi valintani. Olin pelannut kaksi viimeistä turnausta (Poron ja Turun Statet) CMT:n kanssa, joten se vaihtoehto ei houkutellut niin paljon. ZekEeliä olin sen sijaan halunnut pelata jo Porossa, mutta en ollut tyytyväinen listaan, jonka Jouni oli minulle tarjonnut (enkä pelannut Porossa ZekEeliä). Porossa Miska meni ja voitti ZekEelillä häviämättä kertaakaan, joten hankin Miskan listan Jounilta (Jouni oli tehnyt kyseisen listan). Tähän listaan olin hyvin tyytyväinen, enkä ollut aikeissa muuttaa siitä korttiakaan. Hyvinkään Stateissa pelaamani lista näytti siis tältä:

Pokémon

1x Tyrogue HS-33
1x Mewtwo EX NX-98
1x Smeargle UD-8

2x Zekrom EX NX-97
3x Thundurus EP-35

4x Tynamo NV-39
4x Eelektrik NV-40

= 16kpl

Trainer

4x Pokémon Catcher
4x Junk Arm
4x PlusPower
2x Pokégear 3.0
1x Revive
1x Super Scoop Up
1x Switch
1x Level Ball

4x Pokémon Collector
4x Professor Oak's New Theory
3x Professor Juniper
2x N

= 31kpl
31kpl + 16kpl = 47kpl

Energy

4x Double Colorless Energy [special]
9x Lightning Energy [basic]

= 13kpl
13kpl + 47kpl = 60kpl

Pakka näytti omissa silmissäni hyvältä, koska Thundurus. Thundurus puuttui Jounin aikaisemmin antamasta listasta, muttei tästä, joten olin tyytyväinen. Tästä listasta puuttuivat normaalit Zekromit, mutta en nähnyt sitä huonona asiana. Normaali Zekrom ei vain koskaan ole itseäni hurmannut. Tynamot olivat kaikki 30HP Tynamoita, joilla on ilmainen retreat. 40HP Tynamo ei rehellisesti sanottuna ollut edes vaihtoehto, koska sillä ei ole ilmaista retreattia. Neljä PlusPoweria oli omasta mielestäni mahtavaa, sillä niillähän saisi vaikka mitä alas Zekrom EX:än iskua boostaessa.

Yhden kappaleen Trainerit eivät hurjasti miellyttäneet minua, mutta en lähtenyt listaa peukaloimaan, koska luotin sen toimivan paremmin kuin hyvin. Ja niinhän se teki. Supporterit näyttivät olevan myös hyvissä määrin, joka tässä formaatissa on vähän pakko. N myöhäisessä pelissä ei nimittäin ole kovin hyvä juttu, jos sitä Oakkia tai Juniperia ei repäise. Energia -puoli näytti hyvältä, vaikka saisihan sitä Lightningiä olla enemmän. On kuitenkin turhaa toivoa tilaa ylimääräisille basic-energioille, sillä formaatissa on liikaa parempia kortteja kuin ylimääräiset energiat.

Pakka minulla oli korttejen puolesta hyvissä määrin koossa, vaikka suurin osa Pokémoneista puuttui. Korttien lainaaminen ei ole minulle mitään uutta, joten valmistauduin tähän menemällä ajoissa paikalle turnauspäivänä. Turnauspäivä tuli ja heräsin aamulla hyvissä ajoin. Ennen ajomatkalle lähtöä kirjoitin pakkalistani ja valmistauduin henkisesti rentoutumalla tietokoneen ääressä. Kuskaamisen Hyvinkäälle hoiti äitini, joka on myönteinen harrastustani kohtaan ja kuskaa minut turnauksiin. Ajomatka kesti noin puolitoista tuntia, ja olin paikalla ajoissa.

Hakalan nuorisotaloon, eli turnauspaikalle, pääsin sisälle ja kohtasin ensimmäiset ihmiset. Paikalla olivat Matiuksen lisäksi Maijalan ryhmä, josta Tapsa ikävä kyllä puuttui, sekä muutama muu ihminen. Aloitin laina-korttien metsästyksen nopeasti, ja nopeasti se myöskin oli ohi. Sain kortteja lainaan Patrikilta (1x Thundurus, 1x Eelektrik), Matiukselta (2x Tynamo, 3x Eelektrik, 2x N), Öjvindiltä (2x PlusPower BW), Peksulta (1x Thundurus), Välimäen Villeltä (1x Thundurus) ja vielä Luffy McAnkka lainasi 2x Tynamo ja 2x Zekrom EX. Kiitos heille kaikille korttien lainaamisesta.

Pakka oli sitten valmis. Ihmisten kanssa tuli keskusteltua niitä ja näitä muutaman tovin verran. Pakkalistan ja kolme euroa ojensin Kettusen Matille ollakseni turnauksessa sisällä, pakkaa tai suojia häntä ei huvittanut katsella. Turnaus lähti ensimmäisen kierroksen pairingsien siivittämänä alkamaan.

Round 1 – Timo M. - Mew / Yanmega / Terrakion

Peli oli ensimmäinen pelaamani peli ZekEelillä, sillä harjoituspelejä en ollut pakalla yhtään pelannut. Aloitin pelin yksinäisellä Tynamolla, ja Timo pääsi aloittamaan. Hän ei onnekseni pelannut Tyrogueta, joten peliä pääsin pelaamaan enemmän kuin yhden vuoron. Hän lähetti Mewillään Lostiin Jumpluffia, ja minä säädin vuorollani Thunduruksen iskemään Chargea. Timo pelaa Catcherin ja tappaa Tynamoni Leaf Guardilla. Vuorollani pelaan pari Eelektrikkiä peliin ja kaadan Mewin PlusPowerin avustuksella. Timo ei saa loppupelin aikana enää oikein tehtyä mitään, joten parin vuoron kuluttua Thundurukseni ovat tappaneet kaikki peliin tulleet Mewit. Ei mitenkään turhan tiukka peli, mutta T1 oli pienen hetken ajan pelottava tilanne.

1-0

Timo hoksasi myöhemmin, että pelissämme oli ollut virhe, ja tuli kertomaan sen minulle. Hän oli iskenyt Mewillä Leaf Guardia, vaikka Mewillä oli ollut vain Psychic Energia kiinni. Pelin lopputulos ei tästä kuitenkaan muuttunut, joten ei siinä mitään. Kehotin häntä (ja itseäni) olemaan tarkkaavaisempi jatkossa, sillä virheitä sattuu, mutta tarkkaavaisuudella ne vähenevät. Pelien välisen tauon aikana katselin (ja ihmettelin) muun muassa Patrikin ja Riikka-Lotan matsia, jossa Riikka-Lotta pelasi mielenkiintoisella pakalla. Kuulin R0xun hävinneen matsinsa, joten innostuneena lähdin toista peliä kohti.

Round 2 – Jari K. - Celebi / Kyurem EX / Mewtwo EX / Tornadus / Vileplume

Jarin pakka oli mielenkiintoinen, mutta se ei tullut yllätyksenä. Valitettavasti Jarin aloitus ei ollut ollenkaan niin mielenkiintoinen kuin hänen pakkansa. Aloitin Thunduruksella hänen aloittaessa Tornaduksella. Otin Chargen jälkeen prizen Disaster Voltilla ja Kyurem EX tuli lyömään kuuttakymmentä. Kokosin vuoroillani Eelektrikkejä ainakin pari penkille ja otin Catcherillä pari helppoa prizeä esimerkiksi yksinäisestä Oddishista. Jari ei nostanut pelin aikana oikein mitään, ja sain hänen Mewtwo EX:änsä alas omallani ennen kuin Jarin Mewtwo EX oli mitään tehnyt. Viimeiset tai viimeisen prizen sain hänen Kyurem EX:stä hyökkäämällä siihen kärsivällisesti kerran Mewtwo EX:llä ja toisen kerran Zekrom EX:än Strong Voltilla. Peli oli ikävän yksipuolinen, koska Jari ei nostanut oikein mitään. Peliä saatiin sentään vähän aikaiseksi hurjan Kyurem EX:än kanssa.

2-0

Kaksi-nolla tilanteessa oli mukava olla. Tilanteesta teki paremman se fakta, että R0xu oli mennyt häviämään toisenkin pelin, joten toinen bye alkoi näyttämään hyvin mahdolliselta. Kaksi-nolla oli Patrik myös onnistunut menemään, joten Turulla oli turnaus mennyt ihan hyvin. Kahdessa häviössä oli R0xun lisäksi myös Miska, joka päätti jättää turnauksen kesken (kuten moni muu). Miska oli pakkalistaa Porosta muokannut, joten joko muokkaukset eivät olleetkaan paras valinta, inspiraatio puuttui tai Miskalla oli vain huono tuuri. Olin turnauksessa hieman pettynyt dropanneiden määrään, mutta kyllähän sen ymmärtää. Kolmas kierros pääsi alkamaan.

Round 3 – Isto J. - Zekrom / Eelektrik / Mewtwo EX

Isto oli Isto. Peli lähti käyntiin Istolta normaalin Zekromin ja Tynamon kanssa. Itse lähdin ottamaan aikaisen prizen Tyroguella Thunduruksen Chargen sijaan. Tyrogue taisteli kovasti Iston Pokémoneja vastaan ja otti usemman prizen, koska Isto ei sitä suostunut tappamaan. Sain nopeasti Eelektrikkejä peliin, kun Iston Tynamot kaatuivat Tyroguen hyökkäyksiin. Normaali Zekrom sai otettua rauhassa pari prizeä, mutta mitään muuta Istolla ei sitten ollutkaan. Isto uskalsi pelata Mewtwo EX:än Evioliten kera penkillensä, käyttää N, ja toivoa ettei minun Mewtwo EX tappaisi hänen samanlaistaan. Nostin kolmesta kortistani Juniperin Oakin lisäksi, ja siitä nostin tarvittavan tappaakseni Iston viimeisen toivon. Isto päätti kerätä kortit tässä kohtaa, ja olin täten kolme-nolla. Peli oli Tyroguen juhlaa, mutta silti molempien voitettavissa ennen Mewtwo EX:än tappoa.

3-0

Round 4 – Tom R. - Durant / Mewtwo EX

Kolme-nollista minä ja Tom olimme vastakkain, Patrik joutui kaksi-ykköstä vastaan. Tom sai Durantin aloituskäteen ilman nobasic-käsiä. Minä sen sijaan vedin niitä pari ja basicin saatuani.. Zekrom EX. Tom ei parista ylimääräisestä kortistaan niinkään hyötynyt, sillä Tomilta tuli T1 N. Lähdin iloisesti lataamaan Zekrom EX:ääni, vaikka eiväthän ne DCE:t meinanneet millään Zekrom EX:llä pysyä Lost Removerien ja Crushing Hammerien takia. Jouduin käyttämään pari Oakkia saadakseni jotain, mutta mitään en saanut. Tai ehkä sainkin jotain, mutta esimerkiksi Super Scoop Up ei noussut T1 pelastamaan päivää. Zekrom EX oli yksinkertaisesti liian huono tappamaan Durantteja, joten peli oli hävitty jo T0. Sain pelin aikana mahdollisesti pari prizeä nostettua ennen kuin pakka näytti kovin tyhjältä. Pelissä minulla ei ollut mitään jakoa, Tom voitti selvästi ja ilman ongelmia.

3-1

Round 5 – Ville V. - Zekrom / Eelektrik / Mewtwo EX

Ville oli jännittynyt. Tästä pelistä riippuisi, saisiko hän SM-kisoihin ilmaisen voiton vai ei. Rauhassa sekoittelimme ja pääsimme aloittamaan. Ville pelasi vuorollaan Level Ballia, Collectoria, mutta ei Cleffaa. Cleffa oli prizeissä, ja Villellä oli nyt jäljellä käsi ilman mitään. Lähdin tässä pelissä riehumaan Tyroguella, kuten Istoa vastaan tein. Tyrogue otti rauhassa ainakin pari prizeä, eikä Ville vieläkään nostanut mitään. Itse onnistuin saamaan vähintään pari Eelektrikkiä peliin, ehkä kolme, mutta discardissani ei ollut niin paljon energiaa. Ville lopulta nosti jotain ja alkoi myös ottamaan prizejä. Olisin pysäyttänyt Villen heti siihen, jos vain minulla olisi ollut kaikki. Eipä ollut, joten Villen comeback oli nähtävissä. Jouduin jopa kiertämään Eviolite Mewtwo EX:än, koska en saanut sitä tapettua. Valitettavasti Ville ei mitenkään voinut ottaa useampaa prizeä vuorollaan, joten kiersin Mewtwo EX:än toisen kerran ja sain vielä viimeisen prizeni. Alkupeli oli Villellä kamalaa, mutta jotain nostettuaan pelistä tuli edes jonkinlainen peli, jossa parin vuoron ajan sai jännittää, mitä pakastansa nosti.

4-1

Kuulin Patrikin voittaneen Tomin neljä-nollien matsissa, joten hän oli viisi-nolla, vaikuttavaa. Jatkossa olivat siis Patrik, Tom, minä ja Jouni. Tomin, Jounin ja minun lisäksi neljä-yksi oli vetänyt myös Kekkonen, mutta hän valitettavasti oli viides hyvin huonoilla prosenteilla. Kekkosen lisäksi turnauksessa ei ollut sentään muita neljä-ykkösiä, jotka missasivat Top4:än. Mastereiden Statejen osallistumismäärä Suomessa oli kyllä kaikissa ikävän vähäinen ja huono, sillä jokaisessa oli ainakin yksi neljä-yksi, joka ei jatkoon päässyt. Tällä kertaa se oli Kekkonen.

Turnaus oli siis jo ohi kaikilta muilta paitsi Top4:ään päässeiltä, mutta suurin osa ihmisistä jäi turnauspaikalle hengailemaan. Tämä oli mukava nähdä. Top4 käynnistyi pian, ja vastakkain olivat Patrik vs. Jouni ja minä vs. Tom.

Top 4 – Tom R. - Durant / Mewtwo EX

Uusintaottelua kehiin. Lähdin pelaamaan Tomia vastaan ilman sen suurempaa inspiraatiota, koska Durant ja se fakta, että olin jo R0xun CP:ssa ohittanut. Ihan mielelläni olisin kyllä voittanut, jos vain aloituksessani olisi jotain. En aloittanut ensimmäistä peliä saati toista Zekrom EX:llä, onneksi. Ensimmäinen peli meni omalla kohdallani liian hitaasti. En saanut nopeaa Thundurusta ottamaan prizejä ja kenties Mewtwo EX:ää ottamaan ne viimeiset prizet. Ehei, Durant teki mitä Durant tekee, eli häiritsi peliäni ja diskasi pakkaani. Nopeasti pakkani pieneni ja pakkani loppui paljon nopeammin kuin prizeni.

Toisessa pelissä pääsin aloittamaan, mutta sekään ei auttanut. Mitään en vain saanut tehtyä, sekä toivo voittamisesta oli jo ensimmäisen matsin aikana mennyt. Pelasin siis rennosti (eli huonosti) ja heittelin pelin aikana alas Rotomin ja ehkä pari Duranttia ennen kuin pakkani oli diskattu. Viimeisellä vuorollani autoin Tomia pelaamalla Juniperin, tyhjensin sillä pakkani, tyhjensin käteni ja iloisena otin vielä yhden prizen ennen kuin olin turnauksesta ulkona.

0-2

Toisessa Top4 pelissä Patrik meni ja voitti Jounin 2-1, joten Jouni oli neljäs ja minä kolmas. Finaali oli siis Patrik & CMT ja Tom & Durant. Kuuntelin paria mielenkiintoista keskustelua ja juttelin vähän Iston kanssa. On huvittavaa, miten erilainen mielipide Istolla ja Esalla on Pokémonin tulevaisuudesta Suomessa. Isto on selvästi jo hyväksynyt, että Pokémon tulee Suomessa kuolemaan, joka vuosi vähenee noin 30% pelaajista, sanoo hän. Toisaalta Esa on huomannut Pokémonin hiljattain kuolevan Suomessa, mutta koittaa pitää sen hengissä ja mielellään korottaa uuteen loistoon. Esa ei tule tässä onnistumaan yksin, mutta auttavien käsien avulla voi onnistua. Olisi kieltämättä mukavaa, jos pelaajia olisi enemmän. Varsinkin nuoremmat pelaajat ovat tärkeitä. Saas nähdä.

Patrikin ja Tomin finaalipelit olivat hyvä katselukokemus. Varsinkin ensimmäinen peli oli mielenkiintoinen viimeiseen vuoroon asti. Patrik onnistui finaalit voittamaan, ja turnaus oli ohi. Matti kertoi ikävät uutiset Battle Roadien kohtalosta, mutta sellaista sattuu. Hyvinkäällä on sentään perinteinen BT, ja eiköhän Poromagia myös turnauksen innostu pitämään ennen SM-kisoja. Lähdin sitten kotia (autoa) päin, ja Patrik ei tahtonut kävellä paria kilometriä asemalle, joten hän sai minun äidiltäni kyydin sinne. Matka kotiin kului nopeasti ja kotona turnausrapsan kirjoittaminen ei alkanut heti. Seuraavana päivänä menin Turun liigaan, pääsin kotiin, ja vihdoin tartuin näppäimistöön kirjoittaen tämän.

Yhteenvetona voisi sanoa, että turnaus oli mukava kokemus. Pelasin turnauksessa ihan hyvin, kiitos Jounin antaman listan. Sain pakkaa pelattua, kiitos korttien lainaajien. Patrik voitti turnauksen 7-0, joten Turulla meni mukavasti. Ihmisiä oli kiva nähdä ja oli mielenkiintoinen päivä. Kiitos.
GaMe
 
Viestit: 3
Liittynyt: 14.11.2010 06:08
Paikkakunta: Halikko

Re: GaMe w/report - Hyvinkään Statet

ViestiKirjoittaja Registeel » 01.04.2012 21:07

Grats.

Kiva rapsa lukea, kun ei ole liian pitkän, kuten sun edelliset rapsat ja silti oli tietoakin.

:]
Registeel
 
Viestit: 705
Liittynyt: 01.11.2010 18:34
Paikkakunta: Lieto

Re: GaMe w/report - Hyvinkään Statet

ViestiKirjoittaja LefaLefa » 01.04.2012 21:11

[21:08:48] <+LefaLefa> mitä tämä on
[21:08:59] <+LefaLefa> gamen romaanit ovat palanneet
[21:09:03] <+LefaLefa> \o/

Minimuodossa, mutta silti. Grats Top-4 sijoituksesta.
Avatar
LefaLefa
 
Viestit: 652
Liittynyt: 01.11.2010 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: GaMe w/report - Hyvinkään Statet

ViestiKirjoittaja badganondorf » 02.04.2012 01:31

Hienoa lukea pitkästä aikaan asiallisen pituinen raportti. Onnittelut tupla byesta!
http://www.thedeckout.com - Maailman paras Pokémon TCG-blogi(ni)

Mewtwolover kirjoitti:Pistin kännykkääni jo muistuksen 12.8.(MM-kisat päättyvät 11.8.) kohdalle noiden (Esan) oikkien poistosta.
Avatar
badganondorf
 
Viestit: 832
Liittynyt: 04.10.2010 09:52


Paluu Turnaustiedotteet ja -keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron