Kokkausta uusavuttomille

Täällä voit keskustella muiden käyttäjien kanssa aiheista, jotka eivät sovi muille alueille.
Alueen säännöt
Käyttäjät voivat tehdä äänestyksiä vain tälle alueelle.

Mikäli haluat järjestää kilpailuja, muista lukea ohjeet kilpailujen järjestämiseen täältä!

Re: Kokkausta uusavuttomille

ViestiKirjoittaja Mewstor » 19.09.2012 11:19

Kun opin jonkin reseptin heitän sen jatkossa täysin hatusta (paitsi jos en muista missä lämpötilassa pitää paistaa uunissa). Tässä pari.

Uunipuuro

Litra punaista maitoa (ei mitään rasvattomia tai edes 1%:n nössöilyjä!)
2dl Puuroriisiä
Ripaus suolaa
Vuoan voiteluun nokare voita (vapaaehtoista mutta auttaa jonkin verran estämään pohjaan tarttumista)

Voitele tarpeeksi iso keraaminen vuoka (sinne on mahduttava litra nestettä).
Kaada maito vuokaan ja "ripottele" riisit tasaisesti pitkin vuokaa (ei yhteen kököön).
Ripaus suolaa (itse unohdan sen melkein aina...)
Kansi päälle, mutta laita kannen ja vuoan väliin jotain, esim. syömätikku niin ettei kansi mene kokonaan kiinni. Tämä estää ylikiehumisen loppuvaiheessa.
Uuniin 175-200 asteeseen n.1 tunniksi.
Itse käyn puolessa välissä kerran hämmentämässä puuroa niin, etteivät riisit klimppiinny ihan kokonaan vuoan pohjalle. Ei taida olla pakollista.
Kun otat puuron uunista tunnin kuluttua, elä hätäänny jos se näyttää löysältä. Nosta vuoka hellalle tai pöydälle ja poista tikku kannen ja vuoan välistä.
Anna hautua n.10-15min.
Lappaa lautaselle ja heitä sokeria ja kanelia päällä oman maun mukaan. Myös vadelma/mansikkahillo toimii (itse tehty!). Sopii kylmänä hyvin jälkiruoaksi :)

Seuraavaksi kokeilen valmiiksi makeaa ja vaniljaista puuroa lisäämällä joukkoon hieman sokeria ja vanilliinisokeria ennen uuniin laittoa.


Itse tehty hillo

Iso pussi pakastevadelmia (euroshopperin iso pussi)
Pikkupussi mansikoita (esim.pirkan pikkupussi)
1dl vettä
Hillosokeria sopivasti

Laita yksi desi vettä isoon kattilaan ja odota kunnes on lähellä kiehumista.
Lisää pakastemarjat.
Sekoita ja mössää marjoja sitä mukaa kun ne sulavat.
Kun marjat ovat muuttuneet mössöksi ja keitos on taas lähellä kiehumista/kuplii hieman, lisää hillosokeri ja sekoita pari minuuttia jottei pala pohjaan.
Nosta hellalta ja anna jäähtyä.

Itse käytän huomattavasti vähemmän sokeria kuin mitä hillosokeripakkauksen kyljessä lukee, sillä haluan välttää ylimakeaa hilloa, joka on syy miksi en pidä teollisista hilloista. Lähes puolet niistä on sokeria X(. Taidan laittaa sokeria 0,5-0,75dl. Pienempi määrä sokeria jättää hillon löysäksi ja se säilyy lyhyemmän aikaa, mutta siksi teenkin sitä vain tarpeen mukaan enkä isoja määriä kerralla.

Sopii loistavasti edellä mainitun riisipuuron tai maustamattoman jugurtin kanssa.


Helppo Makaronilaatikko

(Mittaan itse kaiken silmämääräisesti riippuen vuoan koosta.)

Paketti sikanautajauhelihaa
Sopivasti makaronia
2-3 munaa
Oisko 4-5dl maitoa?
1-2 lihaliemikuutiota

Eli tässä ohjeet ovat täysin keksityt ja teen muutoksia aina tilanteen mukaan.

-Laita makaronit kiehumaan. Määrä on täysin riippuvainen vuoan koosta. Itselläni on hyvin pieni vuoka joten n.3-4dl pitäisi riittää.
-Paista jauheliha.
-Voitele vuoka.
-Kypsät/semikypsät makaronit vuokaan, lihat mukaan ja sekoita. Jätä tilaa munamaidolle. Jos kaikki eivät mahdu, ota osa lautaselle ja voit syödä ne erikseen :p
-Riko munat astiaan ja lisää maitoa sen verran kuin luulet vuokaan vielä mahtuvan. Sötkötä ja kaada vuokaan. Makaronien ja lihan tulisi peittyä juuri ja juuri. Jos munamaito ei ole tarpeeksi, kaada maitoa sekaan kunnes sitä on tarpeeksi.
-Lihaliemikuutiolle on kaksi vaihtoehtoa.
-Jos pidät yllätyksistä makaronilaatikon seassa, voit murustella kuution ja tökkiä palat vuokaan seoksen eri kohtiin.
-Toinen vaihtoehto on murustella kuutio munamaitoon, mutta kannattaa ehkä liottaa kuutio ensin pieneen määrään lämmintä maitoa ja sitten lisätä se munamaitoon.

Kaikki on kiinni siitä kuinka paljon jaksat nähdä vaivaa. Kuutioiden määrä riippuu siitä kuinka suuri makaronilaatikko on ja kuinka paljon haluat lisätä makua. Itse käytän vain yhden kuution koska vuokani on pieni.

175-200 asteiseen uuniin n.1 tunniksi. Valmis.

Koska jauheliha tulee yleensä 400g:n pakkauksissa, tulee omasta versiostani todella lihaisa, koska vuokaan ei mahdu tarpeeksi makaronia kompensoimaan lihan määrää. Jos teet isoon vuokaan, käytä kolme munaa ja enemmän maitoa.
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Re: Kokkausta uusavuttomille

ViestiKirjoittaja Maketsu » 20.09.2012 19:22

Makaronitonnikalasötkö:
- Makaronia
- Pakastevihanneksia
- Tonnikalaa

Keitä makaronit. Heitä pakastevihannekset sekaan. Tonnikalat kans. Sekoita. Voilà, bon appetit!
Hatter Gonna Hat
Avatar
Maketsu
 
Viestit: 313
Liittynyt: 01.11.2010 08:37
Paikkakunta: #pkmn.fi

Re: Kokkausta uusavuttomille

ViestiKirjoittaja Hero » 25.09.2012 10:03

Laitan mun joka aamuisen aamupalan.

Tarvitset blenderin.

- kourallinen pinaattia
- yksi omena
- yksi porkkana
- ~150g vadelmia
- yksi banaani

Yleensä se blendu tulee pintaan asti sitä kamaa, jonka jälkeen kaadan vanilija soijamaitoo niin paljon että täyttää kannusta jonkun 3/4.
Sit shake, shake.
Ja kun kaikki on kivan punaisen väristä, niin siitä on kahdeksi aamuksi aamupalaa.. :3
Yleensä seuravana päivänä se setti on vähän ruskistunut, joten blendaa uusiksi. Hyvää se on vaikkei näytä ihan freshiltä.
Kuva
Avatar
Hero
 
Viestit: 1678
Liittynyt: 01.11.2010 01:00
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Muu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa

cron