Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

Alueella tiedotetaan tulevista turnauksista ja keskustellaan jo käydyistä turnauksista mm. turnausraporttien muodossa.

Valvojat: R0xu, Play! Pokémon -järjestäjät

Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja R0xu » 27.10.2014 19:19

POKÉMON-KORTTIPELITURNAUKSET SUOMESSA

Suomessa järjestetään Pokémon-korttipelin saralla liigojen ohella myös monenlaisia turnauksia. Turnausten pääpaino on hauskanpidossa sekä yhdessäolossa. Turnausten osallistujamäärät vaihtelevat muutaman kymmenen vaiheilla ja myös palkinnot vaihtelevat. Esimerkiksi suomenmestaruuskisoista voi voittaa kutsun maailmanmestaruuskisoihin pelaamaan maailman parhaita Pokémon-korttipelaajia vastaan.

Tällaisia turnauksia järjestetään Suomessa:
- Liigaturnaukset (League Challenge)
- League Cup -turnaukset
- Prerelease- ja Celebration–turnauksia (uusien korttisettien ilmestyessä)
- Erilaisia hupiturnauksia

Millaisia nämä turnaukset sitten ovat ja mitä minun pitää näistä tietää?


Lista kauden isoista virallisista turnauksista löytyy turnauskalenterista. Pienemmistä (kuten League Challenget ja Celebrationit) ja epävirallisista turnauksista ilmoitetaan erikseen turnausalueella.
Turnauksiin kannattaa myös ennakkoilmoittautua mikäli näin ohjeistetaan.
Kun ilmoittaudut, muistathan laittaa sähköpostiisi etu - ja sukunimesi. Koko syntymäpäiväsi(ei vain vuotta) sekä POP ID -numerosi mikäli omistat sellaisen. Jos sinulla ei ole POP ID:ta, saat sen turnauspaikalla.

Turnauksen formaatti? Mikä se on ja mitä minun pitää siitä tietää?


Formaatti tarkoittaa sarjoja, joilla saat pelata virallisissa turnauksissa. Tällä hetkellä käytettäviä formaatteja on kaksi, Standard ja Expanded. Muista tarkistaa turnauksen tiedoista, kumpaa turnauksessa käytetään. Sallittujen sarjojen lisäksi saat käyttää mitä tahansa Saat myös pelata kaikkien sarjojen Basic-energiakortteja. Formaatti vaihtuu vuoden välein ja tämänhetkiset formaatit sisältävät seuraavat korttisarjat:

Standard (Sun and Moon-on)
SM—Sun and Moon
SM—Guardians Rising
SM—Burning Shadows
SM— Shining Legends
SM—Crimson Invasion
SM—Ultra Prism
SM—Forbidden Light
SM—Celestial Storm
SM—Dragon Majesty
SM—Lost Thunder
SM—Team Up
XY Trainer Kit—Pikachu Libre & Suicune
Sun & Moon Trainer Kit—Lycanroc & Alolan Raichu
McDonald's Collection 2016
Black Star Promo Cards: XY67 ja sitä uudemmat

Expanded (BW-on)
Black & White
Black & White—Emerging Powers
Black & White—Noble Victories
Black & White—Next Destinies
Black & White—Dark Explorers
Black & White—Dragon Vault
Black & White—Dragons Exalted
Black & White—Boundaries Crossed
Black & White—Plasma Storm
Black & White—Plasma Freeze
Black & White—Plasma Blast
Black & White—Legendary Treasures
BW: Trainer Kit
XY—Kalos Starter Set
XY
XY—Flashfire
XY—Furious Fists
XY—Phantom Forces
XY—Primal Clash
XY—Double Crisis
XY—Roaring Skies
XY—Ancient Origins
XY—BREAKthrough
XY—BREAKpoint
Generations
XY—Fates Collide
XY—Steam Siege
XY—Evolutions
SM—Sun and Moon
SM—Guardians Rising
SM—Burning Shadows
SM— Shining Legends
SM—Crimson Invasion
SM—Ultra Prism
SM—Forbidden Light
SM—Forbidden Light
SM—Celestial Storm
SM—Dragon Majestic(21.9. alkaen)
McDonald’s Collection 2011 alkaen
XY: Trainer Kit
XY Trainer Kit—Latias and Latios
XY Trainer Kit—Pikachu Libre and Suicune
Sun & Moon Trainer Kit—Lycanroc & Alolan Raichu
Black Star Promo Cards: Alkaen BW0, XY01 ja SM01.[/spoiler]

Pakka, deck check, pakkalista, pakan suojaus, ulkomaiset kortit, kuinka monta pakkaa turnauksessa?

- Pakassasi täytyy olla 60 korttia! Tällä yhdellä 60 kortin pakalla pelaat koko turnauksen läpi ja et missään nimessä saa muuttaa pakkaa edes yhtä korttia turnauksen aikana. Sen jälkeen kun olet rekisteröitynyt turnaukseen ja antanut paperiin kirjoitetun pakkalistasi turnausjärjestäjälle, et saa pakkaasi muuttaa.

- Pakkalistaasi kirjoitat Nimesi, syntymäaikasi ja POP ID:si.

- Näiden lisäksi kirjoitat siihen pokemonit, trainerit ja energiat; tässä nimenomaisessa järjestyksessä.
> Pokemonit; Näistä kirjoitat tietyn pokemonin lukumäärän, koko nimen, sarjalyhenteen sekä sarjanumeron. Samannimisiä pokemoneja saa olla pakassa vain 4.
> Trainerit; näistä kirjoitat trainerin määrän ja koko nimen. Samannimisiä trainereita saa olla pakassa vain 4.
> Energiat; näistä kirjoitat kortin määrän ja onko kortti Special- vai Basic-energia. Samannimisiä Special energioita saa olla pakassa vain 4. Basic energiakorttien määrällä ei ole rajoitusta.

- Pakkalistasi kirjoittamisen jälkeen tarkistat vielä onko jokainen pelaamasi kortti varmasti formaatissa ja onko pakassasi varmasti 60 korttia.

- Kun menet turnaukseen, jossa pidetään deck check, ole huomaavainen ja järjestä pakkasi siihen järjestykseen, mihin olet sen kirjoittanut. Näin nopeutat pakkasi tarkastamista.

- Tiedät varmasti mitä käy, jos sekoitat korttejasi ilman suojia. Korttisi hajoavat ja kukaan ei halua enää vaihtaa kanssasi, koska korttisi ovat niin huonossa kunnossa. Sinun on myös helpompi sekoittaa jos omistat pakkasuojia. Mikäli et omista pakkasuojia, hätä ei ole tämännäköinen: jos turnaus pidetään korttipeliliikkeessä, pystyt ostamaan turnauspaikalta itsellesi pakkasuojat.

- Ulkomaisista korteista saat käyttää kaikkia paitsi japaninkielisiä kortteja.

- Pakkalistan virallisen turnauspohjan löydät mm. täältä: http://www.pokemon.com/us/play-pokemon/ ... resources/ >Card Information >Standard Format Deck List/Expanded Format Deck List



Mitä muuta minulla pitää olla mukana turnauksessa?


- Pidä aina mukanasi POP ID:tasi kun menet turnaukseen. Jos POP ID lappusi on hukkunut, on tärkeää että joko muistat sen ulkoa, pidät sitä kännykässäsi muistissa tai jossain muualla. Mikäli et omista POP ID:ta, saat sen turnauspaikalta.
- Damage counterit, käytännössä kasa pieniä noppia, joilla merkitään paljonko vahingoa *pokemonisi ovat ottaneet.
- Burn,Poison ja "GX isku" merkit. Näitä voit itse askarrella normaaleista pahvilapuista, tai saada niitä Pokémon-teemapakoista.
- Noppa/kolikko; jos kortissa lukee "flip a coin" saat käyttää tähän RS-on kolikoita tai kuusivuisia läpinäkyviä pyöreäsärmäisiä noppia.
- Mikäli turnauksessa on pääsymaksu, muistathan ottaa vähintään sen verran rahaa mukaan. Yleensä turnauspaikkojen lähellä myös lähikauppoja, joten mikäli et ota omia eväitä mukaan suosittelen myös ruokarahaa.

Ikäluokat – Junior, Senior, Master?

Pokemonia pelataan kolmessa ikäluokassa, joihin pelaajat jaetaan turnauksessa. Ikäluokat ovat Junior, Senior ja Master.
- Junior ikäluokka sisältää kaikki vuonna 2008 syntyneet ja nuoremmat.
- Senior ikäluokka sisältää kaikki vuosina 2004-2007 syntyneet
- Master ikäluokka sisältää vuonna kaikki 2003 syntyneet ja vanhemmat


Pelaan turnauksessa, mitä tapahtuu kun otteluni päättyy? Milloin saan tietää seuraavan vastustajani?


- Kun oma ottelusi päättyy, selvität vastustajasi kanssa onko voittaja varmasti selvä ja mikäli ongelmia tulee, pyytäkää tuomari. Sitten kun voittaja on selvillä, voittaja (tai tasatilanteessa molemmat) menee ilmoittamaan pelituloksen tuomarille, joka on tietokoneen äärellä.
- Se, että käyt kysymässä tuomareilta koko ajan kuka on seuraava vastustajasi tai milloin seuraava kierros alkaa, ei nopeuta asioita yhtään – päinvastoin. Saat tietää seuraavan kierroksen alusta ja vastustajastasi samaan aikaan kuin muutkin. Muista olla kärsivällinen.
- Mikäli ikäsarjassasi on pariton määrä pelaajia mukaan tulee BYE. Jos näet että vastustajasi nimi on BYE, se tarkoittaa että sait ilmaisen voiton tälle kierrokselle. Sinun siis ei tarvitse pelata ja voit nauttia tästä taukomaisesta vapaa-ajastasi kunnes seuraava kierros alkaa.

Tipunko turnauksesta heti kun häviän ottelun? Entä kuinka kauan turnaus kestää?

- Et tipu. Muista kuunnella jokaisen turnauksen alussa tarkkaan kuinka monta kierrosta SINUN ikäluokassasi pelataan.
- Turnauksen yhden kierroksen aika on 50 minuuttia kun pelataan paras kolmesta, 30min mikäli pelit pelataan paras yhestä . Turnauksen pituus riippuu siitä, kuinka monta kierrosta turnauksessa pelataan. Myös se, pääsetkö Top4/Top8 vaikuttaa turnauksen pituuteen. Yleensä alkukierrokset kestävät 3-5 tuntia ja top cut 1-3 tuntia. Ruokataukoa ei välttämättä pidetä - varmista tämäkin turnauksen tiedoista.


Miten ikäluokkani pelaajamäärä vaikuttaa kierrosten määrään?


8 (3 alkukierrosta (3-4h)
9-12 (4 alkukierrosta ja top4)
13-20 (5 alkukierrosta ja top4)
21-32 (5 alkukierrosta ja top8)
33-64 (6 alkukierrosta ja top8)
65-128 (7 alkukierrosta ja top8)
Pelaajamäärät tummennettu


Mitä turnauksesta voi saada palkinnoiksi?

- Yleensä jokainen osallistuja saa turnauksesta jotain, useimmiten promokortin, joita saa vain juuri kyseisestä turnauksesta.
- Mikäli pääset loppupeleihin(top4/8) palkinnot voivat olla boostereita, oheistuotteita, mitali, pokaali tai (SM-kisoissa) jopa kutsu Pokemonin MM-kisoihin USA:an.

Mitä hyötyä Championship Points -pisteistä (CP) on?
- Viralliset turnaukset antavat turnauksen parhaimmille sijoituksille CP-pisteitä. Määrä vaihtelee turnaustyypistä ja kauden päätteeksi koko kauden hyvin pelanneet pelaajat palkitaan kutsuilla eli osallistumisoikeudella MM-kisoihin.
Tarkempiin tietoihin voit tutustua täällä


Jos jäi epäselvyyksiä turnauksista kysykää tästä topicista. Luultavasti vastaus löytyy jo tästä topicista joten muistathan lukea tarkkaan.

Kertokaa myös epäselvyyksistä, kirjoitusvirheistä, puutteista etc. niin saan tästä mielekkäämmän lukea. Kiitos.
Kuva
Avatar
R0xu
 
Viestit: 1078
Liittynyt: 01.11.2010 01:01

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja FinQLloyd » 27.10.2014 20:45

R0xu kirjoitti:- Saatat myös omistaa ulkomaisia kortteja. Mitä sinun pitäisi tietää näistä korteista? Saat käyttää kaikkia paitsi japaninkielisiä kortteja.

Onkos nyt noin? :o Viime kaudella sanottiin ettei saa pelata muita kuin English versioita... ._.
Always be yourself.
Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn.
Avatar
FinQLloyd
 
Viestit: 242
Liittynyt: 28.09.2013 18:45
Paikkakunta: Lohja

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja R0xu » 27.10.2014 20:56

Kyllä se on noin, kuka sinulle sitten noin oli sanonut? D:
Euroopassa sallitut kortit ovat Englanti, Ranska, saksa, Italia, Espanja ja Portugali
Kuva
Avatar
R0xu
 
Viestit: 1078
Liittynyt: 01.11.2010 01:01

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja FinQLloyd » 27.10.2014 21:28

R0xu kirjoitti:Kyllä se on noin, kuka sinulle sitten noin oli sanonut? D:
Euroopassa sallitut kortit ovat Englanti, Ranska, saksa, Italia, Espanja ja Portugali

En muista kuka sanoi, mutta olen varma että joku sanoi noin... :S
Always be yourself.
Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn.
Avatar
FinQLloyd
 
Viestit: 242
Liittynyt: 28.09.2013 18:45
Paikkakunta: Lohja

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja luxuss » 31.10.2014 18:05

saako venäläisillä korteilla pelata, kun nykyään ne ovat aitoja.
10 vuotta taakseppäin myivät vielä feikkeijä =)
Avatar
luxuss
 
Viestit: 45
Liittynyt: 01.11.2010 14:01

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja luxuss » 31.10.2014 18:06

luxuss kirjoitti:saako venäläisillä korteilla pelata, kun nykyään ne ovat aitoja.
10 vuotta taakseppäin myivät vielä feikkeijä =)

Saako pelata rogue pakkaa vai onko pakko pelata metaa en jaxa garpodöör tai sammakkoja
Avatar
luxuss
 
Viestit: 45
Liittynyt: 01.11.2010 14:01

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja R0xu » 01.11.2014 21:00

Sääntökirjaan ei ole päivitetty että venäjän kortit olisi sallittuja, mutta en nyt usko että niillä pelaaminen olisi kiellettyä, ellei niissä ole eroava takaosa.

Metaa ei ole pakko pelata, mutta se nostaa todennäköisyyttä pärjätä hyvin turnauksessa ja täten suositeltavaa.
Kuva
Avatar
R0xu
 
Viestit: 1078
Liittynyt: 01.11.2010 01:01

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Schwa » 03.11.2014 00:32

"Saat käyttää kaikkia paitsi japaninkielisiä kortteja." Saanko käyttää koreankielisiä kortteja?

Mistä noita venäjänkielisiä kortteja saa? :O
anc.utu.fi
Schwa
 
Viestit: 39
Liittynyt: 06.09.2014 13:15
Paikkakunta: Turku

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Schwa » 20.11.2014 16:32

Oke eli pelaan korealaista Mega Heracrossia Tre:n regionaaleissa : )
anc.utu.fi
Schwa
 
Viestit: 39
Liittynyt: 06.09.2014 13:15
Paikkakunta: Turku

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Rai-chan » 20.11.2014 17:16

Mites tähän on jäänyt vastaamatta .___. Viimeisin sääntödokumentti listaa sallituiksi kieliksi "paikalliset" kielet, eli Euroopassa englanti, ranska, saksa, italia, espanja ja portugali. Korealaiset siis eivät ainakaan ole sallittuja, eikä venäjänkielisiäkään ainakaan vielä ole sallittu.
Avatar
Rai-chan
Poromagian Liiga-Leader
 
Viestit: 820
Liittynyt: 31.08.2010 21:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Bu_fu » 27.01.2015 20:38

Hei, kysyisin tälläistä kysymystä kun teil on noita SM, alue mestaruus ysm. kisoja niin jos mul on ihan turnaukseen kelpaava pakka että on kortit oikeeta sarjaa niin saanko osallistuu ihan mihin vaan tosta vaan vai onko joku teitty 87 vuonna syntyneelle ? ja sama sitten SM kisoista etta kun siel on nää eri veteraani, mestareiden jne. sarjat niin mihin meikä kuuluisi vai onko iällä mitää merkitystä ?
3DS Friend Code: 1006-2879-2331 (Toni)
Avatar
Bu_fu
 
Viestit: 117
Liittynyt: 04.08.2011 17:47
Paikkakunta: Heinola/Lahti

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja R0xu » 27.01.2015 21:48

Turnaukseen saa tulla pelaamaan kuka vaan.
Ikäsi määrittelee kyllä missä sarjassa pelaat ja 87 syntynyt pelaisi Mastereissa.

Ikäluokat – Junior, Senior, Master?

Pokemonia pelataan kolmessa ikäluokassa, joihin pelaajat jaetaan turnauksessa. Ikäluokat ovat Junior, Senior ja Master.
- Junior ikäluokka sisältää kaikki vuonna 2004 tai aikaisemmin syntyneet.
- Senior ikäluokka sisältää kaikki vuosina 2000-2003 syntyneet
- Master ikäluokka sisältää vuonna kaikki 1999 syntyneet ja vanhemmat
Kuva
Avatar
R0xu
 
Viestit: 1078
Liittynyt: 01.11.2010 01:01

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Bu_fu » 28.01.2015 16:55

Kiitän vastauksesta. :)
3DS Friend Code: 1006-2879-2331 (Toni)
Avatar
Bu_fu
 
Viestit: 117
Liittynyt: 04.08.2011 17:47
Paikkakunta: Heinola/Lahti

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Gabe » 02.07.2016 17:17

Kysymys! Kun oon vaihtanu mun nimen ni käytänkö samaa POP ID:tä vai saanko uuden? Tyhmä kysymys(kö).
Gabe
 
Viestit: 2
Liittynyt: 01.07.2016 16:48

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja NIIlo142 » 28.07.2016 22:23

voinko mennä vaikka alue mestaruus kisoihin vaikka en ole ollut kaupunki mestaruus kisoissa

jos tä on tyhmä kysymys häpeän ikusesti
Avatar
NIIlo142
 
Viestit: 8
Liittynyt: 19.05.2016 06:08
Paikkakunta: Turku

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Mewstor » 29.07.2016 21:52

NIIlo142 kirjoitti:voinko mennä vaikka alue mestaruus kisoihin vaikka en ole ollut kaupunki mestaruus kisoissa

jos tä on tyhmä kysymys häpeän ikusesti

Saat osallistua mihin tahansa turnaukseen ilman, että olet koskaan käynyt yhdessäkään toisessa turnauksessa :)
Mewstor myy kortteja ja tavaraa!!!
Mewstorin vaihtolista
White2 FC: 0047 0767 8511
Kiitos Hilippa ihanasta avatarista!
Avatar
Mewstor
DaMewFreak Admin
 
Viestit: 2212
Liittynyt: 31.08.2010 20:36
Paikkakunta: Turku

Re: Menen turnaukseen - mitä minun pitää tietää?

ViestiKirjoittaja Veliville » 13.05.2018 07:21

league cup turnaukseen ei voi ilmoittautua myymälässä?
Veliville
 
Viestit: 19
Liittynyt: 12.05.2018 19:19


Paluu Turnaustiedotteet ja -keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron